InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Tips bij overgangsklachten tijdens de overgang van de vrouw

Tips bij overgangsklachten tijdens de overgang van de vrouw

Tips bij overgangsklachten tijdens de overgang van de vrouw Tijdens de overgang verandert er veel in het leven van een vrouw. Wisselende stemmingen, opvliegers en depressieve gevoelens zijn maar een voorbeeld waar iemand mee te maken kan krijgen. Door eenvoudige maatregelen te treffen kunnen klachten sterk verminderen. Daarbij zijn een goed voedingspatroon en voldoende beweging erg belangrijk. Tevens kunt u gebruikmaken van aanvullende tips om de overgangsklachten nog beter te lijf te gaan.

Wat verstaan we onder de overgang?

De menopauze is de laatste menstruatie, de periode ernaar toe noemen we de overgang. De overgang begint meestal rond het vijftigste levensjaar, maar vroeger kan ook. In de overgang kunnen vrouwen last hebben van schommelingen in de hormoonhuishouding die ervoor zorgen dat de menstruatiepatroon wordt verstoord en u ongesteld wordt op onverwachte momenten. Door het lage oestrogeen gehalte kan er osteoporose (botontkalking) ontstaan, de huid wordt droger en vertoont meer rimpels. Daarbij horen ook opvliegers, tintelende handen en voeten, duizeligheid, transpiratieaanvallen, moeheid, prikkelbaarheid, somberheid, angstgevoelens en weinig zin in seks. De opvliegers gebeuren spontaan maar stress of alcohol hebben een bevorderend effect. Vooral ´s nachts zijn de warmteaanvallen heel vervelend.

Gewichtstoename in de overgang

Sommige vrouwen worden dikker in de overgang, meestal heeft dat niets met de overgang op zich te maken maar wordt het veroorzaakt door verkeerde eetgewoontes. Tevens zullen mensen die ouder worden over het algemeen minder energie verbruiken en kunnen volstaan met minder calorieën. Een andere reden dat een vrouw in de overgang sneller dikker wordt is dat de spiermassa afneemt. Daarnaast laat stress de suikerspiegel schommelen waardoor iemand meer trek krijgt in zoetigheid.

De overgang is een lastige levensfase voor een vrouw

Zelfs bij een onregelmatige menstruatie van eenmaal per drie of vier maanden blijft de kans op een zwangerschap aanwezig. Alleen als een vrouw een jaar of langer niet heeft gemenstrueerd zal ze niet meer vruchtbaar zijn. Het besef dat de vruchtbare jaren voorbij zijn of kinderen die op eigen benen gaan staan kunnen ervoor zorgen dat uw doel van het ene op het andere moment wegvalt. Niet zelden voelt een vrouw zich seksueel niet meer aantrekkelijk. Klachten die vrouwen ervaren kunnen goed worden behandeld met hormonen, de vraag is natuurlijk of dit wenselijk is. Hormonen vergroten namelijk de kans op hart- en vaatziekten, borstkanker en herseninfarcten.

Bron: Rayne27, PixabayBron: Rayne27, Pixabay

Maatregelen die de overgangsklachten kunnen verminderen

  • gebruik geen alcohol en tabak
  • zorg ervoor dat u voldoende vitamine D binnen krijgt
  • eet gezond en gevarieerd; veel verse groente en fruit, vis, noten, peulvruchten, eieren en granen
  • gebruik weinig vlees
  • drink veel water
  • blijf in beweging; zwemmen en wandelen, het liefst in de frisse buitenlucht
  • gebruik geen zout in het eten en wees matig met kruiden
  • eet verse rabarbercompote

Tips bij overgangsklachten

Bij opvliegers kunt u een nat washandje in de nek leggen of de polsen even onder de koude kraan houden. Als u veel last hebt van nachtelijke zweetaanvallen helpt het om een lauwe douche te nemen en draag in bed bij voorkeur natuurlijke stoffen zoals katoen. Het scheelt als u overdag laagjes kleding aan heeft, dan kunt u wat uittrekken.
  • neem tweemaal per week een bad met een extract van dennennaalden
  • zet thee tegen overgangsklachten
  • pas acupressuur toe

Bron: Cocoparisienne, PixabayBron: Cocoparisienne, Pixabay
Ingrediënten thee
  • 10 gram echte valeriaan
  • 20 gram pepermunt
  • 20 gram kamillebloesem

Vermeng alle ingrediënten, neem 1 theelepel van het mengsel en overgiet dit met een kopje kokend water. Laat even afkoelen en drink deze thee driemaal per dag.

Acupressuur

Masseer hiervoor uw buik rechts bovenaan met de rechter wijsvinger op de meest gevoelige plek.Vervolgens drukt u met de wijsvinger in de knik van de elleboog waarbij u rondom druk uitoefent. Daarna drukt u met een duim tegen de nagelkant van de middelvinger van de ene hand en masseer tegelijkertijd met de duim van diezelfde hand de binnenkant van de pols van de andere hand. Laat de behandeling niet langer dan ongeveer 7 seconden duren. Als aanvulling kunt u nog uw rug met een (bad) borstel laten masseren. Dit mag stevig worden gedaan.

Goed voor uzelf zorgen tijdens de overgang

Naast goede voeding en voldoende beweging is het belangrijk dat u naar uw lichaam luistert. Doe leuke dingen, verwen uzelf, neem een massage en praat met anderen over uw klachten. Het scheelt een heel stuk als er begrip is van de naaste omgeving. Al zijn overgangsklachten vaak heel vervelend, de overgang op zich is een normaal proces. Daarbij zal de ene vrouw meer last hebben van zowel de lichamelijke- als de geestelijke veranderingen dan de andere vrouw.

Lees verder

© 2015 - 2019 Molleke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Alles over de overgang en de menopauzeAlles over de overgang en de menopauzeAlle vrouwen krijgen er vroeg of later mee te maken: de overgang. Bij de ene vrouw gaat deze periode zowat ongemerkt voo…
Overgang: natuurlijke hulp tegen opvliegersOvergang: natuurlijke hulp tegen opvliegersAls de eierstokken van een vrouw minder hormonen produceert, kunnen overgangsklachten ontstaan als: opvliegers en nachte…
Penopauze, de overgang bij mannenEen verminderde libido, erectieproblemen, slaapproblemen, opvliegers en depressies kunnen vervelende klachten zijn van d…
Overgang en menopauze: symptomen, kenmerken en klachtenOvergang en menopauze: symptomen, kenmerken en klachtenDe overgang is een natuurlijk proces waar iedere vrouw mee te maken krijgt. Het kan een periode beslaan van enkele jaren…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Luxstorm, Pixabay
  • http://www.gezondheidsnet.nl/overgang/15-tips-tegen-overgangsklachten
  • http://gelukiseenkeuze.nl/wat-zijn-natuurlijke-middelen-bij-overgangsklachten/
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/overgang/item37779
  • Hademar Bankhofer: Hexenschuss und Heiserkeit
  • Afbeelding bron 1: Rayne27, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Cocoparisienne, Pixabay

Reageer op het artikel "Tips bij overgangsklachten tijdens de overgang van de vrouw"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 11-04-2019
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Tips bij aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!