InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huismiddeltjes tegen haaruitval

Huismiddeltjes tegen haaruitval

Huismiddeltjes tegen haaruitval Ongewenst haarverlies is de schrik van vele mannen en vrouwen. Een beetje haarverlies is normaal, maar wanneer je regelmatig hele plukken haar uit je borstel vist kunnen huismiddeltjes tegen haaruitval hulp bieden.

Haaruitval

Veel mensen hechten veel waarde aan een weelderige haarbos en vrezen voor ongewenste haaruitval. Een beetje haaruitval is echter heel normaal: iedere dag verlies je enkele tientallen haren. Wanneer je deze uit het doucheputje vist, kan je behoorlijk schrikken. Maar wanneer je bedenkt dat je tienduizenden haren op je hoofd hebt, valt het allemaal best mee. Sommige mensen verliezen echter ongewenst hele plukken haar wanneer zij hun haar bijvoorbeeld afdrogen of borstelen.

Oorzaken van haaruitval

Ongewenst haarverlies kan diverse oorzaken hebben. Zo kan een verminderde werking van de schildklier de boosdoener zijn, aangezien de schildklier een belangrijke rol speelt bij de haargroei. Ook hormonale factoren kunnen een rol spelen. Daarnaast hebben sommige medische behandelingen haaruitval als bijwerking. Een veelvoorkomende bijwerking van bijvoorbeeld chemotherapie is haaruitval. Maar ook andere medicijnen, waaronder bloedverdunners en lithium (een medicijn dat in de psychiatrie gebruikt wordt) kunnen tot ongewenste haaruitval leiden.

Huismiddeltjes tegen haaruitval

Er zijn verschillende manieren om ongewenste haaruitval tegen te gaan. Veel van deze middelen hebben echter weer hun eigen bijwerkingen, waardoor het de vraag is of de voordelen tegen de nadelen opwegen. Een alternatief is het behandelen van ongewenst haarverlies met huismiddeltjes.

Haarwater

  • Berkensap: het mineraalrijke berkensap stimuleert de doorbloeding van de hoofdhuid
  • Brandnetelwortel: was de haren met een aftreksel van de wortels van brandnetel, of masseer het in het haar en de hoofdhuid na het wassen
  • Kliswortelolie: kliswortel olie herstelt droog en beschadigd haar
  • Oost-Indische kers: stop 50 gram zaad en blad van de Oost-Indische kers samen met 50 gram gesneden wilde tijm in een pot. Giet hier 1 liter alcohol (60%) en laat het tien dagen trekken. Zeef het water vervolgens en masseer de vloeistof een- tot tweemaal daags stevig in de haarwortels.

Walnootbalsem

Snijdt 50 gram blad- of bloemknoppen van de walnoot klein en kook ze gedurende 45 minuten met 150 gram varkensreuzel. Laat het geheel afkoelen en bewaar het vervolgens in een porseleinen potje. Masseer de hoofdhuid iedere avond met deze walnootbalsem.

Voeding en vitamines

  • Gezonde voeding: in de ideale situatie krijg je dagelijks voldoende vitaminen en mineralen binnen door gezonde voeding. Dit betekent vooral veel groenten en fruit.
  • IJzer
  • Vitamine B: vitamine B speelt een rol bij het haargroeiproces en het verlengen van de levensduur van haren. Je kunt door middel van capsules of tabletten voor extra vitamine B zorgen, of kiezen voor een shampoo met vitamine B
  • Zink

Haaruitval voorkomen

  • Bier: masseer na het wassen 60 milliliter bier in je haren. Laat het even inwerken en was het haar vervolgens opnieuw. Masseer daarna nogmaals 60 milliliter in het haar, ditmaal zonder het uit te spoelen.
  • Appelazijn: gebruik in gerechten zoveel mogelijk appelazijn. Appelazijn bevat verscheidene vitaminen en mineralen die een gezonde haargroei bevorderen.

Wanneer naar de huisarts?

Breng een bezoek aan de huisarts wanneer het ongewenste haarverlies gepaard gaat met andere, onverklaarbare klachten. Ook wanneer de in dit artikel beschreven huismiddeltjes geen effect hebben, is het verstandig na enkele weken de huisarts te bezoeken.
Gerelateerde artikelen
Dutasteride (Avodart) tegen haaruitvalDutasteride is een geneesmiddel dat mannelijke hormonen, die vaak een rol spelen bij ongewenst haarverlies, kan remmen.…
Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Haaruitval of haarverlies kan komen door verschillende oorzaken zoals stress, verkeerde medicijnen, langdurige ziekte,..…
Oplossingen haaruitvalOplossingen haaruitvalDe gemiddelde mens verliest zo'n honderdtal haren per dag. Indien je er meer verliest, lijd je aan haaruitval. Dringend…
Wat te doen tegen haaruitval? Van minoxidil tot cortisoneWat te doen tegen haaruitval? Van minoxidil tot cortisoneIeder mens verliest elke dag wel wat haar, maar bij de meesten groeit dit ook weer meteen aan. Haarverlies wordt pas abn…
Ongewenst haarverlies: soortenSommige mensen vinden het prachtig: een glanzende hoofdhuid zonder haar. Het wordt een ander verhaal wanneer je geen keu…
Bronnen en referenties
  • Cavelius, A. & Frohn, B. (2006). Het grote boek van de volksgeneeskunde: genezen met de krachten van de natuur. Uitgeverij Deltas.
  • (2000) Grootmoeders beste tips: beproefde huismiddeltjes en recepten opnieuw ontdekt. Uitgeverij Reader's Digest.
  • http://www.haaruitvalinformatie.nl/Haaruitval_en_vitamine.html
  • http://www.haaruitval.eu/vitamine/

Reageer op het artikel "Huismiddeltjes tegen haaruitval"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 02-02-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!