InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Verkouden? Doe mij maar een kwast!

Verkouden? Doe mij maar een kwast!

Verkouden? Doe mij maar een kwast! Een griep of verkoudheid, we hebben er allemaal wel eens last van. Er bestaan heel wat simpele middeltjes die ingezet kunnen worden bij een grieperig gevoel of een verkoudheid. Een van die middeltjes is de kwast, een drankje dat bij verkoudheid ingenomen kan worden. Het effect bij de mensen die het innemen blijkt nogal verschillend. Heeft het wel zin om bij verkoudheid een kwast te nemen?

Huismiddeltjes

Voor allerlei ziektes, kwaaltjes en andere ongemakken bestaan diverse simpele middeltjes. Omdat je deze niet voorgeschreven krijgt van een arts of bij een apotheek of drogist koopt maar lekker zelf maakt, spreken we in dit soort gevallen van huismiddeltjes. Sommige huismiddeltjes neem je in de vorm van eten of drinken in, bij andere moet je iets op de huid smeren, bepaalde dingen doen of juist nalaten, en dergelijke. De werkzaamheid van veel van dit soort huismiddeltjes heeft zich in de loop der tijden kunnen bewijzen en ze worden dan ook dankbaar ingezet,. Bij andere huismiddeltjes is het bewijs dat ze effectief zijn wat minder goed te leveren. Dat is allemaal geen bezwaar, zolang je je er goed bij voelt is er in de meeste gevallen ook niet veel tégen te zeggen.

Verkouden of grieperig

In de herfst of winter is bij veel mensen de natuurlijk weerstand verlaagd. En dat is het moment dat een vervelende verkoudheid of soms zelfs een griepje op de loer ligt. Daar wil je natuurlijk zo snel mogelijk ook weer vanaf. Een van de middeltjes die genomen kunnen worden bij verkoudheid of een grieperig gevoel is de kwast, waarvan de variant mét alcohol grog wordt genoemd. Een belangrijk bestanddeel hiervan is citroensap.

Hoe maak je een kwast?

Voor wie een flinke verkoudheid onder de leden heeft is het opvolgen van ingewikkelde kook- of brouwinstructies meestal een hele opgave. Het maken van een kwast is gelukkig erg eenvoudig. Voor het maken van een kwast heb je de volgende zaken nodig:
Belangrijk bestanddeel: citroenBelangrijk bestanddeel: citroen
  • Een glas dat tegen kokend water kan, bijvoorbeeld een theeglas.
  • Citroensap, of citroenen en een pers
  • Kokend water
  • Zoetstof, zoals suiker, honing of zoetjes. Soms eventueel limonadesiroop met citroensmaak.

De bereiding is simpel.
  • Als je kant-en-klaar citroensap hebt, dan giet je hier wat van in het glas. Afhankelijk van je glas komt er een paar centimeter in.
  • Heb je verse citroenen, dan is dat nog mooier. Je perst een halve citroen, maar liefst een hele citroen uit en giet het sap in een glas.
  • Vul het glas verder met kokend water.
  • In principe ben je al klaar, maar om de smaak wat aangenamer te maken kun je er zoetstof bij doen. Je kunt kiezen uit suiker of zoetjes, maar het beste kun je een of twee eetlepels honing toevoegen.
  • Roer het geheel goed door elkaar.
  • Laat het even staan zodat het drinkbaar wordt. Drink je kwast zo warm mogelijk.

In plaats van citroen en zoetstof kun je ook limonadesiroop met citroensmaak nemen, maar dat is minder effectief. In de regel is het citroengehalte in limonadesiroop nu eenmaal een stuk lager dan in verse citroenen.

Doe je wonderen met een glas en een citroen?Doe je wonderen met een glas en een citroen?

En werkt het ook?

Kwast is een lekker drankje, maar helpt je helaas niet direct van een verkoudheids- of griepvirus af. Als geneesmiddel tegen verkoudheid of griep werkt het dus niet. Hoewel, als je de kwast hebt gemaakt met vers citroensap, dan bevat het drankje heel wat vitamine C. En dat helpt wel met het versterken van je weerstand, zodat je lijf het virus zelf beter kan aanpakken. Omdat je de kwast heet drinkt, adem je ook hete stoom het citroengeur in bij het drinken. En dat kan helpen bij een verstopte neus of een droge keel. Omdat de kwast door al dat citroensap een zure smaak heeft worden ook de speekselklieren en de slijmvliezen van je neus gestimuleerd. Je krijgt daardoor het gevoel dat het allemaal wat los komt, en dat heeft een verlichtend effect.

Een kwast, gezond en prettig

Wie verkouden is of met een grieperig gevoel zit moet in ieder geval de eigen weerbaarheid van het lichaam versterken, zodat je eigen afweersysteem in actie komt om het vervelende griep- of verkoudheidsvirus weg te werken. Hoewel een kwast of grog niet direct het virus aanpakt, kan het wel helpen je beter te voelen, meer verlichting te ervaren en kan het je helpen om je eigen weerstand op te bouwen. En een kwast is bovendien een lekker drankje. Waarom zou je het niet eens proberen?
© 2015 - 2019 Hansvg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Grog. Hoe maak je een grog tegen griep?Grog. Hoe maak je een grog tegen griep?Hoe maak je een grog? Grog is een oud huismiddel wat vroeger vaak gedronken werkt om griepklachten te verminderen. In ee…
Kerstrecepten KerstpunchEen warme punch warmt heerlijk op van binnen. Niet alleen bij het bezoek aan de Kerstmarkt, ook gezellig voor de televis…
Kinderrecepten: DrankjesNaast lekkere hapjes zijn er ook lekkere drankjes voor kinderen. Hieronder vindt je een aantal korte recepten die voor z…
Recept: Vinaigrettes met citroenRecept: Vinaigrettes met citroenEen goede vinaigrette bestaat volgens de Franse traditie uit drie eenheden olie en een eenheid rode wijnazijn. Die azijn…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwast_(drank)

Reageer op het artikel "Verkouden? Doe mij maar een kwast!"

Reactie

Mizi, 21-03-2016 11:01 #1
Heerlijk kwast citroen werkt ook desinfecterend en verzachtend op je keel dus ik drink dit altijd als ik grieperig ben, soms ook met een theezakje erdoor.

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 14-05-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!