InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kopen van een hoortoestel

Kopen van een hoortoestel

Kopen van een hoortoestel Er zijn in Nederland veel mensen met een hoortoestel. De zorgverzekering geeft een vergoeding voor mensen die een hoorapparaat willen kopen. De markt is wereldwijd in handen van zes grote spelers. Er zijn verschillende soorten hoorapparaten. Niet iedereen vindt het even mooi om een toestel dragen. Tegenwoordig wordt daar ook volop rekening mee gehouden en zijn er verschillende varianten te koop. Er lopen in Nederland behoorlijk wat mensen rond met een gehoorapparaat. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom iemand last krijgt van zijn gehoor. De eerste reden kan zijn dat het aangeboren is. Tegelijkertijd komen ook met de ouderdom de gebreken. Des te ouder iemand wordt, des te slechter het gehoor wordt. Dat heeft dan voornamelijk te maken met slijtage. Een laatste reden waarom iemand slechthorend of doof wordt is omdat hij of zijn te vaak naar te harde muziek heeft geluisterd. Daardoor treedt gehoorschade op. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als iemand regelmatig met een koptelefoon op rond loopt of naar concerten gaat met harde muziek.

Analoge en digitale hoorapparaten

Een hoortoestel of hoorapparaat is een klein elektronisch apparaat dat iemand kan helpen om het geluid beter te waarnemen. Bij zeer ernstig slechthorenden kan het gehoorapparaat helpen om het liplezen te ondersteunen. Er zijn verschillende soorten hoortoestellen. Vroeger werden vooral analoge hoortoestellen gebruikt. Deze hebben een microfoon, luidspreker en versterker. Tegenwoordig worden er steeds meer digitale hoortoestellen gebruikt. Deze hebben dezelfde onderdelen, inclusie vaak een digitale chip. Deze zet het analoge geluid om in een elektrisch digitaal signaal. De tip filtert onder andere harde en zachte geluiden. Daardoor is het voor een slechthorende makkelijker om een gesprek te volgen. Meer geavanceerde chips zijn ook in staat woorden te herkennen en die makkelijker af te spelen.

Verschillende soorten hoortoestellen

Er zijn verschillende soorten hoortoestellen die iemand kan kopen. De meest bekende soort is het Achter-het-oor hoortoestel. De afkorting daarvoor is AHO. Dit is in Europa het toestel dat het meest gebruikt wordt. Het hangt met een hanger achter het oor. Een variant daarop is de AHO met open aanpassing. Deze heet een dunner slangetje en een luidspreker die naar de gehoorgang staat afgesteld. Dit zorgt voor een beter draagcomfort. Er zijn ook toestellen voor in het oor, de zogeheten In-het-oor-toestellen. Deze is niet goed te zien. Daarom maken veel mensen de keuze voor dit toestel, omdat zij zich schamen wanneer zij met een hoorapparaat rondlopen dat heel veel mensen voor zich zien. Iets moderners is het hoortoestel dat in een bril zit geïnstalleerd. Daardoor is het bijna niet te zien. Het montuur van de bril zal alleen wat breder moeten zijn om het goed verborgen te houden.

Kopen van een hoortoestel

Iemand kan zijn gehoorapparaat vergoedt krijgen bij een audicien en audioloog wanneer deze de gehoorschade heeft aangetoond. De zorgverzekeraar vergoedt de aanschaf van een eerste gehoorapparaat tot 509,50 euro. Iemand moet vijf jaar lang met dat gehoorapparaat doen. Daarna kan de slechthorende een beroep doen op een vergoeding van hetzelfde bedrag. Die vergoeding loopt jaarlijks op met ongeveer honderd euro wanneer iemand wacht met het nemen van een nieuw gehoorapparaat. Er zijn wereldwijd vijf tot zes grootste spelers die negentig procent van de markt in handen hebben. Voorheen was er meer concurrentie, maar veel van de makers zijn met elkaar gefuseerd of samen gaan werken. Deze spelers zijn: Siemens, Duitsland (21 procent marktaandeel), Oticon, Denemarken (18 procent), GN Resound, Denemarken (14 procent), Starkey Laboratories, U.S (12 procent), Phonak, Zwitserland (11 procent), Widex, Denemarken (8 procent) en Sonic Innovations, U.S. (5 procent).
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Gehoorapparaat

Reageer op het artikel "Kopen van een hoortoestel"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-12-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!