Mirena: 5 jaar of langer?

Mirena: 5 jaar of langer? De Mirena-spiraal heeft een gegarandeerde werking van 5 jaar. Maar wat als de Mirena langer blijft zitten? Dit komt wel eens voor, omdat vrouwen vergeten hem te laten verwisselen, of omdat de huisarts of gynaecoloog aangeeft dat het spiraaltje best langer kan blijven zitten. Hoe betrouwbaar is de Mirena na 5 jaar nog?

Wat is de Mirena-spiraal?

Een spiraaltje is een 24 tot 36 mm lang ankertje dat in de baarmoeder wordt geplaatst. Hiermee wordt een zwangerschap voorkomen. Een spiraaltje is dus een voorbehoedsmiddel. Er zijn verschillende soorten spiralen waaronder het koperspiraaltje en de hormoonspiraal. De Mirena is een hormoonspiraal: het geeft iedere dag een kleine hoeveelheid hormonen aan het lichaam af.

Een hormoonspiraal geeft het hormoon progesteron af. Dit hormoon zorgt ervoor dat het slijm van de baarmoedermond minder makkelijk doordringbaar is voor zaadcellen. Daarnaast wordt het baarmoederslijmvlies ongeschikt gemaakt voor innesteling va een bevruchte eicel. Door de aanwezigheid van het spiraaltje in de baarmoeder wordt het voor een bevrucht eitje moeilijk om zich in te nestelen. Bij sommige vrouwen wordt de eisprong onderdrukt: er vindt geen eisprong plaats. Bij veel vrouwen vindt er echter wel een eisprong plaats en kan deze soms bevrucht worden. De Mirena-spiraal voorkomt innesteling van de bevruchte eicel. Vrouwen die moeite hebben met het idee dat nieuw leven bewust wordt vernietigd, kunnen beter niet de Mirena-spiraal gebruiken maar gebruik maken van een hormonaal middel dat een eisprong verhindert (de anticonceptiepil of de prikpil).

Hoe lang werkt de Mirena?

De Mirena-spiraal heeft een betrouwbare werking van 5 jaar. De Mirena is een zeer betrouwbaar voorbehoedsmiddel. Van elke duizend vrouwen die de Mirena gebruiken, raakt 1 tot 2 vrouwen toch zwanger. Ook is in de meeste gevallen de Mirena vrij snel betrouwbaar. Wanneer het spiraaltje tijdens de menstruatie wordt geplaatst is deze direct betrouwbaar. Plaatsing buiten de menstruatie om geeft een iets latere werking: na ongeveer 7 dagen werkt het spiraaltje goed.

Iedere vijf jaar moet de vrouw het Mirena-spiraaltje laten vervangen door de huisarts of gynaecoloog. Ze krijgt hiervoor zelf geen oproep. Het is dus belangrijk om dit zelf in de gaten te houden. De verantwoordelijkheid voor het opnieuw laten plaatsen ligt bij de vrouw zelf. De fabrikant van de Mirena garandeert een juiste werking van 5 jaar. Toch werkt de spiraal soms langer door.

Mirena tot wel 7 jaar betrouwbaar

Net als het geval is met voedingsmiddelen, dekt de fabrikant zich altijd in tegen schadeclaims. Een houdbaarheidsdatum op een pak koekjes geeft vaak aan dat de smaak van het product tot die datum gegarandeerd lekker is. Na die datum gaat de smaak achteruit, maar is het product nog niet bedorven. Met de Mirena werkt het net zo. Een gegarandeerde werking tot 5 jaar, en na die 5 jaar gaat de werking achteruit maar kan de Mirena voor veel vrouwen nog voldoende werken.

Hoe ouder de vrouw is, hoe verminderd de vruchtbaarheid is. Vooral bij vrouwen boven de 30 laten gynaecologen of artsen de Mirena soms wat langer zitten. Hoewel de hormonen na 5 jaar bijna op zijn en de Mirena daardoor minder goed werkt, zal de spiraal op zich een innesteling al vaak voorkomen. Gezien de leeftijd is de kans op een zwangerschap bij vrouwen boven de 30 jaar kleiner dan bij jongere vrouwen.

Een goed hulpmiddel om te checken of de Mirena nog werkt is de menstruatie in de gaten te houden: zodra het patroon hierin verandert is dit een teken dat de Mirena vervangen moet worden. Bij erg jonge vrouwen kan dit soms na 4 jaar al het geval zijn, bij vrouwen boven de 40 soms pas na 7 jaar. Overigens kan er de eerste drie maanden na het plaatsten van de Mirena een wisselende of andere menstruatie optreden dan je gewend was. Het bloedverlies kan heviger en onregelmatiger zijn dan normaal. Sommige vrouwen krijgen daarna helemaal geen menstruatie meer. Dat dit tijdelijk verandert heeft niks te maken met het feit dat de Mirena niet meer werkt. Na 3 tot 6 maanden merk je dat je 'nieuwe' menstruatie een vast patroon heeft aangenomen. Wanneer na 4 tot 7 jaar dit patroon plots weer verandert, is het vaak tijd de Mirena te laten vervangen.

Heel soms komt het voor dat een vrouw niet op de hoogte is van de werkingsduur van de Mirena. Sommige vrouwen gaan er vanuit dat de Mirena net zo werkt als de koperspiraal, die tot 15 jaar meegaat. Veel van deze vrouwen raken, ondanks de hormonen die niet meer werken, toch niet zwanger. Dit komt door het feit dat het spiraaltje een vreemd voorwerp in de baarmoeder is. Een eventueel bevruchte eicel kan hierdoor zeer moeilijk innestelen in de baarmoeder.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mirena: 5 jaar of langer?"

Reacties

Vanessa, 24-01-2020 20:28 #7
Ik ben 48 jaar reeds 8 jaar heb ik het Mirena spiraaltje. Ik heb op 1 jaar tijd twee keer een nierontsteking gehad. Kan dit van een spiraaltje? Volgens mijn huisarts is dat mogelijk.

Stefanie, 16-05-2019 16:59 #6
Ik ben 47 jaar en heb de spiraal al 10 jaar en ben nu in de overgang. Kan ik hem dan gewoon laten zitten.

Rieneke, 13-07-2017 11:34 #5
Kan het kwaad als ik de mirenaspiraal laat zitten? Ik ben 48 jaar en heb hem al langer dan 7 jaar.

Jose Ouwerkerk, 16-03-2017 16:53 #4

Mup, 07-03-2016 21:08 #3
13 jaar geleden een mirena spiraal laten plaatsen. Geen menstruatie meer gehad. Ben 56 jaar. Paar keer bij arts (niet diegene die het geplaatst heeft) geweest met de vraag moet hij niet een keer verwijderd worden? Was niet nodig kon geen kwaad… Maar hij zit er nu wel 13 jaar! Is dit schadelijk?

C. Manen, 05-12-2014 07:04 #2
Ik heb de Mirenaspiraal op mijn 46 ste laten plaatsen. Het zou nu na 5 jaar uit moeten. Maar ik kan het dan toch nog een jaartje laten zitten? Dan ben ik 52.

Bb, 29-10-2013 08:59 #1
Mijn Mirena-spiraal zit er inmiddels 5 jaar en 8 maanden in.

Ik menstrueer nog steeds niet, ben inmiddels 40 jaar en 4 maanden.

Vorige week naar (een van de huisartsen in een maatschap)praktijk geweest, en de (vrouwelijke) arts zei me dat ik een groot risico nam (om zwanger te raken) als ik het spiraaltje niet vervangen liet. (ze wou me geen prikpil "ernaast" geven, en ontkrachtte zelfs dat het aanwezig zijn van een (mogelijk uitgewerkt) Mirenaspiraaltje de innesteling van een eventueel (bevrucht) eicel niet zou tegenhouden: alleen bij een koperspiraal zou dat zo "werken".)

Het feit dat ik nog steeds niet menstrueer (of zelfs maar enkele vlekjes van bloed terugvindt in mijn gedragen ondergoed) en dat ik "al 40+ ben",was voor "mijn" huisarts (ieen nieuwe jonge vrouwelijke arts die nog jonger dan mij is) geen reden om aan te nemen dat de Mirena nog "werkend" voor mij was.

Ik heb de neiging om "gewoon" de Mirena nog te laten zitten TOTDAT ik het een en ander aan verandering in mijn cyclus ga opmerken, en tot die tijd eventueel condooms te gaan gebruiken. (ik heb nl niet zo'n behoefte aan (onnodig) gefrut in mijn lijf, en het plaatsen van die Mirena was al zo ongelofelijk pijnlijk, dat ik er niet op zit te wachten om dat WEER zo ("traumatisch") te moeten laten verlopen als bij de plaatsing van die eerste spiraal (het voelde voor mij nl aan als een verkrachting. Ik was n.b. "speciaal doorverwezen" naar een "zeer deskundige gynaecoloog die "gespecialiseerd" was in (angstige en frigide) "patiënten… nou, die man had mijn (meegenomen) verwijsbrief niet eens gelezen voordat ik de behandelkamer inging!(waarin stond dat hij zorgvuldig moest omgaan met het plaatsen v.e.spiraal omdat ik geen kinderen heb gebaard in mijn leven, en als kind trauma heb opgelopen van verkrachting, wat voor mijn "beleving" bij het plaatsen v.e. Spiraal negatief zou kunnen uitpakken) Hij ging "routineus" (en lomp) aan de slag als een keurslager, en pas toen ik scheldend van de pijn en angst tegen het plafond schoot, "zag" hij pas dat ik een "krappe baarmoedermond had" (oh, ik zie et al, nog geen kinderen gebaard zeker".) Ja, L* L, heb je dat niet al gelezen dan?

Het heeft mij wekenlang van slag af gebracht, en de pijnen die na het plaatsen bleven opkomen waren voor mij(n pijnbeleving) niet mals te noemen.

Nu ik die 5 jaar "garantie" voorbij ben, ik nog steeds niet ongesteld ben en & maar 1 x per week sex "genieten" mag, vind ik het dus wel nog even "gezegend" voordat ik me weer met benen wijd op een behandeltafel ga leggen. Ik lees dat het bij vrouwen na hun 40ste dus al niet zo'n vaart loopt met zwanger raken… nou… kunt u mijn (nieuwe) huisarts(enpraktijk) dat dan ook even "duidelijk" maken dan?

Graag een reactie.

Dank u wel

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: Maart 2013
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!