InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Littekens verminderen met Scarban siliconenverband

Littekens verminderen met Scarban siliconenverband

Scarban siliconenverband zorgt er voor dat littekens worden verminderd. Vaak denken mensen dat ze littekens het beste in kunnen smeren met een olie om er voor te zorgen dat het weefsel soepel wordt. De praktijk leert dat dit echter niet helpt. Sommige littekens zijn diep en rood en trekken verschrikkelijk. In die gevallen kan Scarban helpen. Scarban zorgt er voor dat littekens veel minder diep worden en veel minder opvallen.

Wat is een litteken eigenlijk?

Een litteken ontstaat na genezing van een wond. Het weefsel dat er eerst zat verdwijnt en littekenweefsel komt er voor in de plek. Bij kleine littekens is dat geen punt: die zijn bijna niet te zien en te voelen. Maar littekens van bijvoorbeeld operaties waarbij dieper gesneden is en de huid over een groter gebied is beschadigd, zorgen vaak blijvend voor littekenweefsel. Vooral beschadigingen van de opperhuid geven veel littekens.

Rode wonden

Er is een aantal wonden dat vaak rood blijven. Dit is vaak het geval bij:
  • Acuut trauma
  • Operaties
  • Brandwonden
  • Bijtwonden

Snel genezen van de wond

Littekens worden minder diep en zichtbaar als de wond snel geneest. Als er bijvoorbeeld een infectie ontstaat, dan is het risico op een zeer zichtbaar litteken erg groot.

Littekens in soorten en maten

Littekens zijn er in soorten en maten. Dit zijn:
  1. Normale littekens
  2. Hypertrofische littekens
  3. Keloïde littekens

Hoe ziet een normaal litteken eruit?

Een normaal litteken is niet verdikt en is niet rood van kleur. Wel kan een normaal litteken jeuk geven en of pijnlijk zijn. Ook kan het een trekkerig gevoel geven.

Hoe ziet een hypertrofisch litteken eruit?

Een hypertrofisch litteken is fel rood van kleur en is dik en stug. Bovendien komt het boven de gezonde huid uit en geeft ze vaak jeuk en pijn. Het litteken is te vinden aan de rand van waar oorspronkelijk de wond zat.

Hoe ziet een keloïde litteken eruit?

Een keloïd litteken groeit buiten het gebied dat eerst de wond was. Bovendien kan het er erg naar uit zien en van fel rood tot paars zijn.

Gevolgen van littekens

Dat littekens niet mooi zijn, kan waarschijnlijk iedereen onderschrijven. Maar een litteken kan meer veroorzaken dan alleen dat uiterlijke deel. Zo kan er door littekens het volgende ontstaan:
  1. Pijn
  2. Jeuk
  3. Roodheid
  4. Oedeem (vochtophoping)
  5. Beperking van het bewegen (afhankelijk van de plek waar het litteken zit)

Littekens behandelen

Littekens kunnen op verschillende manieren behandeld worden. De mogelijkheden zijn:
  1. Tapen
  2. Medisch siliconenverband
  3. Drukkledij
  4. Therapie door huidtherapeuten
  5. Inspuiten met corticosteroïden
  6. Verwijderen van het litteken door een chirurg

Scarban siliconenverband

De ervaringen met Scarban siliconenverbanden zijn erg goed bij de behandeling van littekens. Dit verband dat op maat kan worden geknipt en waarvan het gebruik moet worden opgevoerd van 3 uur dragen per dag tot maximaal 20 uur per dag kan worden ingezet bij zowel hypertrofisch als keloïd littekenweefsel. Scarban mag pas worden gebruikt als de wond al dicht is en ook al het wondvocht moet zijn verdwenen. Scarban is een rekbare stof die bestaat uit 100 procent medische siliconen. Scarban kan op het hele lijf gebruikt worden.

Scarban Elastic en Scarban Light

Scarban heeft diverse producten. De Scarban Elastic kan gebruikt worden voor grote stukken huid waarop littekenweefsel zit. De Scarban Light is er voor kleinere oppervlakten of voor plekken die mensen veel bewegen als vingers of ellenbogen. Scarban heeft daarnaast een middel voor het gezicht, een siliconengel.

Gebruik van siliconen verband

Scarban kan niet opgeplakt worden en dan ongelimiteerd gedragen. De huid moet eerst wennen aan de siliconen. De eerste dag mag het verband 3 uur worden gedragen, de dagen erna komt daar steeds een uur bij. Ten slotte mag Scarban maximaal 20 uur per dag gedragen worden.

Gebruik van Scarban

Het gebruik van Scarban is als volgt:
  • Het verband moet eerst op maat geknipt worden. Dus de hele vorm van het litteken. Houd 1,5 tot 2 centimeter extra aan dat op de gezonde huid mag worden geplakt.
  • Dan de huid en het litteken goed schoonmaken en vetvrij en droog maken.
  • Dan de beschermfolie van het verband halen.
  • Vervolgens het verband op het litteken plakken. De eerste dag niet langer dan 3 uur dragen, elke dag erna een uur extra.
  • Als het verband loslaat mag het ook worden vastgezet met bijvoorbeeld hechttape of een rekverband.
  • Het verband moet elke dag vervolgens schoongemaakt worden met de speciale Silicone Cleaning Soap. Een druppeltje is genoeg om het te reinigen. Daarna goed uitspoelen met warm en stromend water. Het siliconenverband kan ook in de wasmachine of uitgekookt worden. Laten drogen op een doek en als het droog is kan het opnieuw gebruikt worden.

Kan een litteken helemaal verdwijnen?

Een litteken verdwijnt nooit helemaal ook niet met Scarban. De huid wordt er echter wel veel soepeler van en de kleur wordt veel minder fel. Het verband heeft overigens al na een paar dagen effect, maar moet tussen de twee en vier maanden gedragen worden voor echte resultaten. Bij diepe littekens is het soms nodig om een half jaar of langer Scarban te dragen. Oude littekens worden overigens ook veel minder diep dan versere littekens, maar het beste resultaat is er toch bij littekens die nog recent zijn. Bij oude exemplaren wordt de huid wel veel soepeler en vochtiger. Het siliconenverband is er in diverse dikten en ook voor verschillende lichaamsdelen zoals die van borst of buik.

Vergoeding door de ziektekostenverzekering

Scarban is niet goedkoop. Het middel wordt echter vergoed door de ziektekostenverzekeraar als de arts het middel voorschrijft.
Gerelateerde artikelen
Ablatie bij hartritmestoornissenAblatie bij hartritmestoornissenBij hartritmestoornissen kan een ablatie een oplossing zijn, wanneer medicijnen niet voldoende werken. wat is nou precie…
Ooglidcorrectie - correctie aan het boven- en of onderooglidOoglidcorrectie - correctie aan het boven- en of onderooglidBij het ouder worden kunnen de oogleden verslappen en gaan hangen. De bovenste oogleden kunnen zo zwaar worden dat ze ov…
Het verbeteren van littekensHet verbeteren van littekensEen hoop mensen hebben littekens op hun lichaam. Dit varieert van kleine naar zeer grote beschadigingen op de huid. Er b…
De borstverkleining: verkleinende mammoplastiekDe borstverkleining: verkleinende mammoplastiekWat betreft borsten lijkt de natuur niet bepaald rechtvaardig... de ene vrouw vindt dat zij te kleine borsten heeft en w…
Littekens: houd ze zelf in de gaten!Littekens: houd ze zelf in de gaten!Littekens zijn een ondergeschoven kindje in de medische wereld, tenzij ze echt problematisch worden. Maar jij moet ermee…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaringen
  • Scarban

Reageer op het artikel "Littekens verminderen met Scarban siliconenverband"

Reactie

Jannie, 28-03-2015 22:32 #1
Ik zou graag willen weten of je scarban sheet light ook mag gebruiken op een normaal vers litteken (zie hierboven staan bij afwijkende littekens) van 6 weken oud. Aangezien deze tegen de zon beschermd en de siliconengel nl niet.
Ik lees dat het max 20 uur gedragen mag worden houdt het dan in dat je bijv s'nachts er dan niets op doet of dan de siliconengel erop smeert.
Want ik heb begrepen dat als men aan scarban gewend is dit 24 uur op moet laten alle maanden tot einde behandeling.
Ik wil beide gebruiken afwisselend voor zonnige dagen de scarban sheet light en overige dagen de siliconengel.
Moet je als je de siliconengel 3x smeert per dag 3x de huid reinigen voordat je de nieuwe laag opsmeert?
Ik vind dat er weinig uitleg is in de bijsluiters erg jammer.
Ik hoop dat iemand mij hier antwoorden op kunt geven!

Infoteur: Singalees
Laatste update: 18-12-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!