InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Ooglidcorrectie - correctie aan het boven- en of onderooglid

Ooglidcorrectie - correctie aan het boven- en of onderooglid

Ooglidcorrectie - correctie aan het boven- en of onderooglid Bij het ouder worden kunnen de oogleden verslappen en gaan hangen. De bovenste oogleden kunnen zo zwaar worden dat ze over de ogen gaan hangen wat het gezichtsveld kan belemmeren. Bij de onderste oogleden kunnen wallen ontstaan waardoor u een vermoeid uiterlijk kan krijgen. Door de bovenste en/of onderste oogleden te laten corrigeren zult u er uitgeruster en jonger uitzien.

Wat is een ooglidcorrectie?

Een ooglidcorrectie kan zowel bij het bovenooglid als het onderooglid uitgevoerd worden. Het teveel aan huid, spierweefsel en eventueel het vetweefsel wordt dan operatief verwijderd. Het is een relatief eenvoudige ingreep en deze wordt dan ook onder lokale verdoving uitgevoerd. De operatie duurt ongeveer een half uur tot een uur.
Na de operatie worden de ogen gekoeld met een ijsbril om de zwellingen zoveel mogelijk te verminderen. Er kunnen eventueel nabloedingen optreden. Als er geen nabloedingen meer optreden na de operatie kunt u na het koelen naar huis.

Nazorg

Het weefsel rond de ogen is dun, daarom ontstaan er altijd zwellingen en bloeduitstortingen na een ooglidcorrectie. Door de eerste dagen na de operatie te koelen met een coolpack kan helpen om de zwellingen te verminderen. U kunt het ooglid ook koelen met een handdoek of theedoek met daarin ijsklontjes.

Uw gezicht zal er de eerste week na de operatie behoorlijk gehavend uitzien door de bloeduitstortingen en zwellingen. Dit kan echter geen kwaad, na ongeveer zes weken zullen alle zwellingen en bloeduitstortingen verdwenen zijn.

U kunt de volgende dag uw dagelijkse bezigheden weer oppakken en eventueel aan het werk gaan. Wees de eerste drie weken voorzichtig met zwaar lichamelijk werk en vermijdt zoveel mogelijk werk waarbij er druk op de ogen komt zoals bukken, buigen en zwaar tillen.

Een week na de operatie worden in de kliniek de hechtingen verwijderd. De littekens van de operatie zullen nog een paar maanden duidelijk te zien zijn. Omdat het litteken van het bovenste ooglid in de plooi van het ooglid valt is dit bijna niet te zien. Het litteken van het onderste ooglid ligt vlak onder de wimpers waardoor het litteken minder opvalt.

Risico’s en complicaties

Iedere operatie brengt bepaalde risico’s met zich mee. Zo kunnen er ook bij een ooglidcorrectie complicaties ontstaan. De meest voorkomende complicaties die specifiek bij een ooglidcorrectie kunnen optreden worden hieronder besproken.

Wondgenezing en nabloeding

Er is een kans dat de wond na de operatie niet zo mooi geneest als eigenlijk zou moeten. Hierdoor kunnen de littekens beter zichtbaar zijn dan gewenst. Een nabloeding kan optreden na de operatie, waardoor blauwe plekken kunnen ontstaan. Dit ziet er niet zo fraai uit maar heeft geen nadelig effect op het uiteindelijke resultaat. Het lichaam lost de bloeduitstortingen vanzelf op.

Strakke huid

Het kan gebeuren dat de huid door de operatie strakker is geworden dan gewenst en u hier last van krijgt. Dit is met een kleine ingreep in de kliniek weer op te lossen.

Kosten

De kosten voor een boven- of onderooglidcorrectie zijn ongeveer €1200,- voor beide ogen. Wilt u zowel het boven als onderooglid laten corrigeren zijn de kosten hiervan ongeveer €2400,-. Omdat een ooglidcorrectie geen medisch noodzakelijke ingreep is krijgt u meestal geen vergoeding van de ziektekostenverzekeraar. De ziektekostenverzekeraar vergoedt alleen de kosten van een bovenooglidcorrectie als u door een hangend bovenooglid last heeft van gezichtsbelemmering.
© 2010 - 2019 M_vermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ooglidcorrectie, voor- en nadelenOoglidcorrectie, voor- en nadelenHangende oogleden, zakjes onder de ogen, rimpels rondom de ogen. Dat zijn meestal de redenen waarom mensen besluiten tot…
Ooglidcorrectie: Hoe werkt het en wat is het resultaat?Steeds meer mensen, zowel mannen als vrouwen, laten een ooglidcorrectie uitvoeren. Hoe werkt deze behandeling? Wat is he…
Ooglid dat gaat hangen kan gelift worden met ooglidcorrectieOoglid dat gaat hangen kan gelift worden met ooglidcorrectieEen ooglid dat gaat hangen kan erg lastig zijn en klachten geven. Meestal is het zo dat beide oogleden tegelijk gaan ove…
Hangend ooglid (Ptosis)Hangend ooglid (Ptosis)Ptosis, ook wel hangend ooglid genoemd is een aandoening die vaak in verwarring wordt gebracht met vermoeidheid. Lees hi…
OoglidcorrectieOoglidcorrectiePlastische chirurgie is helemaal van deze tijd. Middels moderne technologieën blijken artsen prima in staat om ontevrede…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Esar, Pixabay

Reageer op het artikel "Ooglidcorrectie - correctie aan het boven- en of onderooglid"

Infoteur: M_vermaat
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!