InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ricine: wat is ricine en waarom is het zo dodelijk?

Ricine: wat is ricine en waarom is het zo dodelijk?

In 2013 werd een brief met ricine gestuurd naar de Amerikaanse president. Dit gif is dodelijk, maar komt van een plant die je gewoon in je tuin kunt hebben. Bovendien is het produceren van ricine gemakkelijk en ook nog eens goedkoop. Ricine, het gif uit een plant.

Brief met giftige stof voor Obama

In april 2013 kreeg de Amerikaanse president Obama een brief met daarin een verdachte stof. Het bleek het gevaarlijke en dodelijke ricine te zijn. Overigens werd de brief onderschept door de Amerikaanse veiligheidsdienst.

Dodelijk gif

Ricine is een natuurlijke gifstof. Deze stof komt van de bonen van de Ricinus communis die ook wel wonderboom of castorolieplant wordt genoemd. Ricine is erg giftig dat zowel kan worden ingeademd als ingespoten of ingeslikt.

Ricine vervaardigen

Het maken van ricine is relatie gemakkelijk en goedkoop. Ricine kan worden gemaakt in drie vormen. Dit zijn:
  1. Vloeibare ricine
  2. Kristalvormige ricine
  3. Poedervormige ricine

Hoe giftig is ricine?

Als ricine in de meest zuivere toestand wordt gebruikt, is het dodelijk zelfs in kleine hoeveelheden. Een gram ricine kan 36000 mensen doden. Een soort aanval met de stof is overigens moeilijk door het in de lucht te verstuiven. In dat geval zouden er namelijk weinig slachtoffers vallen. Individuen die de stof toegediend krijgen, sterven er overigens wel snel aan.

Wat doet ricine met het menselijk lichaam?

De werking van ricine hangt natuurlijk af van de dosis en de manier waarop het middel wordt toegediend. Wie het middel inademt krijgt na een paar uur griepachtige verschijnselen. Daarna ontstaan problemen met longen. Vervolgens kan een hartstilstand optreden. Als ricine wordt ingeslikt, gaat de patiënt braken en krijgt hij buikkrampen en ernstige diarree. De persoon in kwestie kan binnen drie dagen sterven, maar een vergiftiging hoeft niet altijd fataal af te lopen.

Geen tegengif

Er is geen tegengif voor ricine. Behandeling is er om de symptomen te bestrijden.

Ricine als massavernietigingswapen

Irak heeft geëxperimenteerd met ricine als massavernietigingswapen door het in granaten te stoppen. Dat werkte echter niet. In Afghanistan is de stof gevonden nadat het talibanregime was gevallen. De Bulgaarse dissident Georgi Markov is vermoord met ricine. Hij werd in 1978 vermoord doordat iemand hem met een paraplu prikte waar ricine op zat. Op die manier werd de stof in zijn bloed gebracht.

Meer ricinebrieven

Niet alleen president Obama kreeg een brief met ricine, ook de Republikeinse senator Roger Wicker in Mississippi kreeg zon gifbrief. In de brieven aan beide heren stond bovendien de volgende tekst:
Om kwaad te zien en niet aan het licht te brengen, betekent een stille partner worden in het voortdurend ervan. Overigens werd een man uit Corinth in Missisippi gearresteerd omdat hij mogelijk de brieven zou hebben verstuurd.
Verder werd in de staat Michigan een verdachte brief binnen bij het regionale kantoor van de Democratische senator Carl Levin in Saginaw.
Gerelateerde artikelen
Wonderolie of Ricinus communisWanneer was het ook al weer. Terroristen in Engeland probeerden het volk te vergiftigen met het dodelijke ricine. Wat kw…
Snelgroeiende tuinplantenSnelgroeiende tuinplantenEnkele snelgroeiende tuinplanten die het in Nederland erg goed doen zijn de ricinus communis ( wonderboom), verbena bona…
Laxeerkruiden in de OudheidVan de oudste tijden af hebben kruiden in het algemeen en geneeskruiden in het bijzonder een grote rol gespeeld in het d…
Gif in de dierenwereldGif is een succesvol wapen in de dierenwereld, het hoeft echter niet altijd dodelijk te eindigen. Dieren waarschuwen voo…
Cyaanvergiftiging: abrikozenpitten of blauwzuurCyaanvergiftiging: abrikozenpitten of blauwzuurCyaanvergiftiging of blauwzuurvergiftiging treedt op bij inademing van een cyaanverbinding of cyaanwaterstof. Dit staat…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Ricine: wat is ricine en waarom is het zo dodelijk?"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 27-04-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!