InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Poetsgewoontes die slecht voor uw tanden zijn

Poetsgewoontes die slecht voor uw tanden zijn

De beste manier om uw tanden mooi, gezond en wit te houden is om ze twee keer per dag te poetsen. Daarnaast houdt u hierdoor ook een frisse adem. Tandenpoetsen is er bij de meesten ingehamerd, maar toch hebben veel mensen slechte tanden of zelfs géén tanden. Eén van de oorzaken hiervoor zijn slechte genen, maar grotendeels ligt dit aan slechte poetsgewoontes. Hieronder leest u een aantal slechte poetsgewoontes en hoe deze kunnen worden verbeterd.

Niet lang genoeg poetsen

De grootste fout die bijna alle mensen maken is niet lang genoeg poetsen. De aanbevolen tijd te besteden aan tandenpoetsen (niet inclusief flossen) is twee tot drie minuten. Doordat mensen vaak gehaast zijn wordt er helaas niet voldoende tijd voor uitgetrokken. Men heeft haast om naar het werk te gaan of om te gaan slapen. Helaas heeft het niet lang genoeg poetsen van uw tanden gevolgen voor uw gebit op de lange termijn. Het wordt aanbevolen om een elektrische tandenborstel met een timer te gebruiken. Bent u geen fan van elektrisch poetsen, dan zou u de tijd op uw mobiele telefoon kunnen instellen of een kookwekker kunnen gebruiken.

Niet de juiste plekken poetsen

Maak er een gewoonte van naar uzelf te kijken tijdens het poetsen. Veel mensen verwaarlozen het tandvlees, maar dit is een erg belangrijk onderdeel om mee te nemen in de poetsbeurt. Tandplak en tandsteen bouwen zich juist hier op. Poetsen van het tandvlees zorgt ook voor een goede doorbloeding van het tandvlees. Dit zorgt dat het gezond en sterk blijft. Zorg dat u zover mogelijk achter in uw mond komt met de tandenborstel zodat u ook de achterste kiezen en het tandvlees daar goed raakt.

Poetsen van links naar rechts

We hebben allemaal geleerd hoe we onze tanden goed moeten poetsen, maar dit wordt in de loop der jaren vaak vergeten. Een verrassend aantal mensen poetsen van links naar rechts in een zagende beweging, maar dit is verkeerd. Poets uw tanden met een cirkelvormige beweging, zo beschadigd u het glazuur niet. Het kan moeilijk zijn om na jaren verkeerd poetsen het op deze manier te doen, maar het zal beter zijn voor uw tanden.

Bron: Aridhamayanti, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Aridhamayanti, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Te hard poetsen met een verkeerde tandenborstel

Er is niets fijner dan het verfrissende schone gevoel wat u krijgt na krachtig poetsen met een harde tandenborstel. Echter door het harde poetsen met een harde tandenborstel beschadigd het glazuur van uw tanden. Harde tandenborstels zijn geschikt voor bijvoorbeeld een kunstgebit, maar voor echte tanden is een zachte of ultrazachte tandenborstel het beste. Echter moet u dan ook oppassen met hard poetsen, dit leidt tot irritatie en beschadiging van het tandvlees. Poets zacht in cirkels, dat is het beste. Vervang uw tandenborstel eens per drie maanden of eerder als de haren krom, plat of beschadigd zijn.

Verkeerd flossen

Flossen is een lastige en voor veel mensen een vervelende activiteit en wordt vaak niet goed gedaan. De juiste manier is om de uiteinden van het flossdraad losjes om de middelvingers te houden en een stuk van ongeveer drie centimeter tussen de duimen en wijsvingers. Span vervolgens het flossdraad strak om de tand of kies en ga met voorzichtige zagende bewegende naar beneden tot onder het tandvlees. Ga zover mogelijk, maar doe het voorzichtig. Wanneer er weinig ruimte tussen de tanden of kiezen zit, is het moeilijk om er met flossdraad tussen te komen. Doe voorzichtig.
© 2013 - 2019 Ma-lin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Aridhamayanti, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Poetsgewoontes die slecht voor uw tanden zijn"

Infoteur: Ma-lin
Gepubliceerd: 28-11-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!