InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Suikers, welke zijn goed? Welke kunnen we beter vermijden?

Suikers, welke zijn goed? Welke kunnen we beter vermijden?

De zoete smaak in onze voedingsmiddelen die wij dagelijks nuttigen, is afkomstig van suiker, ook wel sucrose genoemd. Suikers in fruit, suikerbiet-, riet en maïs behoren tot de koolhydraten. Suiker levert energie, maar voorziet het lichaam niet van de nodige vitaminen, mineralen en vezels. Een overschot aan suiker kan zelfs leiden tot overgewicht of andere welvaartziekten. Ook de kans op problemen met het gebit kan toenemen wanneer je te vaak suiker tot je neemt in vast of vloeibare vorm.

Wat is (kristal) suiker?

Naast de zoete smaak wordt suiker ook voor andere doeleinden gebruikt, zoals onder andere: vulmiddel, conserveermiddel (voor de houdbaarheid), kleurmiddel, smaakmaker, stabilisator en gelvormer. In alle suikers zit glucose, fructose (fruitsuiker) of een mengsel van deze twee. De wortel van suikerbieten en de stengel van suikerriet bevatten kristalsuiker. De donkerbruine kleur in suiker is te verklaren doordat rietsuiker korter wordt gecentrifugeerd dan kristalsuiker en daardoor blijft er een kleine hoeveelheid donkerbruine siroop achter. Vanuit maïszetmeel, tarwezetmeel, aardappelzetmeel, maïs- en rijstmout wordt overigens stroop gemaakt.

Verschillende vormen suiker

Er bestaan verschillende vormen van suiker, zoals: lactose (melksuiker) en fructose (fruitsuiker). Aardappelen bevatten een aparte vorm van suiker, namelijk: zetmeel. Deze vorm van suiker geeft geen zoete smaak, maar in de darm wordt dit wel in suiker uitgesplitst.

Suikers om te vermijden

Suikers bestaan uit monosacchariden, ofwel eenvoudige koolhydraten. Deze zorgen voor een versnelde stijging van het bloedsuikergehalte, maar worden voornamelijk opgeslagen en omgezet in lichaamsvet. De alvleesklier speelt hier een rol in. Dit hormoon stimuleert de opname van suiker in de lichaamscellen. Suikers zorgen dus over het algemeen voor een snelle energieboost, maar het voorziet je lichaam niet van de nodige vitamines, mineralen en vezels. Bij een teveel aan inname van suikers, kan na de hyperactiviteit vermoeidheid ontstaan. De versnelde toenname van het bloedsuikergehalte, kan leiden tot hypoglykemie.

Fruitsuiker

Een teveel aan fruitsuiker (fructose) kan leiden tot darmklachten, zoals een opgeblazen gevoel of dunnen ontlasting. In appelsap zit vrij veel fructose, gemiddeld 5 gram per 100 milliliter. Jonge kindjes die veel appelsap drinken kunnen hier darmklachten van krijgen. Als tip kan worden meegegeven, is om een klein laagje appelsap aan te lengen met voor de rest water.

Tandbederf

Waarom je suikers ook beter kunt vermijden, is omdat het tandbederf kan bevorderen. Een teveel aan suikers in onze eten en drinken kan het tandsteen aantasten, waardoor de beschermlaag om onze tanden heen verdwijnt. Hierdoor kunnen je tanden gevoeliger aanvoelen en zelfs gaan rotten.
© 2014 - 2019 Laurab84, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Suikers, welke zijn goed? Welke kunnen we beter vermijden?"

Infoteur: Laurab84
Gepubliceerd: 05-02-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!