InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bloed doneren, wel of niet doen?

Bloed doneren, wel of niet doen?

Bloed doneren, wel of niet doen? Bloeddonatie, je hebt er vast wel eens over nagedacht. Je kan iemands leven er mee redden! Maar zijn er ook risico’s aan verbonden? En kan je eigenlijk wel donor worden?

Wanneer kan ik donor worden en wanneer juist niet?

Bloeddonor mag je worden vanaf je 18e levensjaar tot en met je 64e levensjaar, je mag echter bloed geven tot je 70e wanneer je een gezonde donor bent. Soms zijn er redenen waarom je (tijdelijk) geen bloed mag doneren, zoals wanneer je net een piercing of tattoo hebt laten zetten, wanneer je zwanger bent of bepaalde medicijnen hebt gebruikt die het bloed beïnvloeden. Hiervoor vul je vóór je donatie een vragenlijst in over je medische verleden, je medicijngebruik, je seksuele contacten en je reisbestemmingen. Je wordt als het ware gekeurd of je bloed geschikt is om te doneren. Ook worden er bij de keuring drie buisjes bloed afgenomen, twee daarvan om te onderzoeken op mogelijke ziektes als HIV, hepatitis of bloedarmoede, één daarvan om de bloedgroep te bepalen.
Om te bepalen of jij bloeddonor mag worden, kun je de donortest doen op de site van Sanquin, de bloedbank. Hierop is ook de vragenlijst te vinden die je bij de keuring gaat invullen.

Wat gebeurt er met mijn bloed?

Het bloed wat wordt gedoneerd, wordt gebruikt voor bloedtransfusies, maar ook voor wetenschappelijk onderzoek, bijvoorbeeld ontwikkeling van medicijnen. Wanneer je niet wil dat je bloed wordt gebruikt voor onderzoek, maar alleen voor transfusie's, kun je dat aangeven.

Hoe kan ik mij aanmelden?

Je kunt je aanmelden via het aanmeldformulier op de site van de bloedbank. Zodra zij jou aanmelding hebben ontvangen krijg je een informatiepakket thuisgestuurd met alles wat je moet weten over het doneren van bloed. Daarna word je gebeld om een afspraak te maken voor je eerste keuring. Wanneer je bent goedgekeurd krijg je je eerste oproepkaart in de brievenbus, hiermee kan je op een zelfgekozen moment binnen twee weken komen doneren. Mannen mogen per jaar maximaal 5 keer doneren, vrouwen maximaal 3, dit omdat mannen vaak meer ijzer in hun bloed hebben. Dit betekent niet dat je ook precies (als vrouw zijnde bijvoorbeeld) 3 keer per jaar wordt opgeroepen, dit is afhankelijk van het aantal donoren wat nodig is op dat moment.

Hoe gaat zo'n donatie in zijn werk?

Voorafgaand aan elke bloeddonatie krijg je een korte medische keuring om o.a. je bloedwaarden te bepalen. Daarna neem je plaats in een stoel en mag je zelf kiezen van welke arm je bloed wil laten afnemen. Er wordt een band om je bovenarm gebonden om de aderen onder druk te zetten en de naald wordt ingebracht. Hier merk je vrij weinig van, aangezien de naald maar een klein stukje wordt ingebracht. De afname duurt ongeveer 10 minuten, in die tijd merk je er bijna niets van. Het is de eerste keer belangrijk om in de gaten te houden of je niet duizelig op misselijk wordt. Na de donatie krijg je op locatie wat te eten en te drinken en kun je even zitten.
In totaal kun je er op rekenen dat je een uur doorbrengt in de bloedbank. Dit is inclusief keuring en het invullen van de vragenlijst.

Zijn er voor mijn risico's verbonden aan het geven van bloed?

Nee, er zijn geen risico's verbonden aan het geven van bloed, het tegendeel zelfs! Het voordeel van het doneren van bloed is dat je een check-up krijgt op de meest voorkomende ziektes. Als u bloed mag geven, betekent dat dat je gezond bent!
© 2014 - 2019 Clijntje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bloedtransfusie en bloeddonatieBloedtransfusie en bloeddonatieZiekenhuizen in Nederland hebben dagelijks duizenden liters bloed nodig voor levensreddende operaties en ingrepen. Dit b…
Bloed doneren of plasma doneren, wat is het verschil?Bloed doneren of plasma doneren, wat is het verschil?In Nederland zijn veel mensen bloeddonor of plasmadonor. Jaarlijks komen meer dan 700.000 keer mensen naar de bloedbank…
Doneer je bloed en word bloeddonorDoneer je bloed en word bloeddonorWil je graag bloeddonor worden? Wat houdt het nu precies in om bloeddonor te worden? Bloed is altijd nodig, er zijn alti…
Bloeddonor worden?Bloeddonor worden?Er wordt veel aandacht besteed aan het werven van orgaan- en weefseldonors. Maar ook bloed kun je doneren en ook voor de…
Bloed doneren, hoe gaat het in zijn werk?Bloed doneren neemt weinig tijd in beslag, u zult er weinig lichamelijke klachten aan over houden en u red er levens mee…
Bronnen en referenties
  • www.sanquin.nl

Reageer op het artikel "Bloed doneren, wel of niet doen?"

Reactie

Gerlinda, 04-03-2014 18:41 #1
Ik heb ook bloed gegeven, dat is inderdaad maar een paar minuten werk. Ik had hierbij de zekerheid, dat mijn bloeddruk, en bloedwaarden bij elk bezoek werden gecontroleerd. Er wordt eerst een klein zakje apart afgenomen (bij mij waren het geen buisjes), die ze gebruiken voor controle, of er niets mis is. Dat is natuurlijk altijd fijn, mocht er iets zijn, dan laten ze het weten. Na de korte check up, duurt het bloed doneren inderdaad ca. 10 min. En daarna krijg je iets te drinken en mag je er iets lekkers bij nemen (keuze genoeg), eerder willen ze niet dat je gaat, voor alle zekerheid / veiligheid. Ik zelf heb het helaas niet lang kunnen doen, wat wel mijn bedoeling was. Maar eind augustus 2012 werd bij mij MS geconstateerd, en omdat ik nu medicijnen hiervoor moet gebruiken, mag ik geen bloed meer geven. Op zich zou het medicijn gebruik geen kwaad kunnen, is mij door de neurologe verteld, maar Sanquin, neemt het zekere voor het onzekere, wat ik ook wel weer kan snappen. 1x was mijn bloed niet goed genoeg, te laag ijzer gehalte en moest ik eerst praten met de arts. Ik kon daarna naar huis, en moest eerst naar de huisarts en zorgen dat ik het ijzer gehalte weer in orde kreeg. Pas nadat de huisarts mijn bloed weer goedkeurde, mocht ik weer doneren. Doneren is dus voor beide partijen goed, de toekomstige ontvanger, maar ook voor jezelf.

Infoteur: Clijntje
Laatste update: 28-10-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!