InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Doneer je bloed en word bloeddonor

Doneer je bloed en word bloeddonor

Doneer je bloed en word bloeddonor Wil je graag bloeddonor worden? Wat houdt het nu precies in om bloeddonor te worden? Bloed is altijd nodig, er zijn altijd mensen die bloed van anderen nodig hebben om te kunnen overleven. Altijd al andere mensen willen helpen? Dan is bloeddonor worden daar een goede manier voor. Hoe zou het voelen als andere mensen verder kunnen met hun leven omdat jij bereid bent om je bloed af te staan? Elke bloedgroep is nodig. Niet alleen voor het direct redden van mensen, maar ook indirect door te helpen bij het ontwikkelen van nieuwe medicijnen.

Wat houdt het precies in om bloeddonor te worden?

Als je een bloeddonor bent dan houdt dat in dat je bereid bent om je bloed af te geven aan een bloedbank. De bloedbank gebruikt dan jouw bloed om andere mensen te redden. Als je bloeddonor bent dan heb je een oproepkaart en word je gebeld door de bloedbank als ze je bloed nodig hebben. Je kan dan langs komen binnen een bepaalde tijd of je maakt een afspraak om je bloed af te geven. Je bloed kan ook gebruikt worden voor het ontwikkelen van nieuwe medicijnen. Het bloed doneren is geheel vrijwillig, je krijgt er niks voor, maar je helpt er natuurlijk wel andere mensen mee.

Hoeveel bloed geef ik per keer?

Bij een donatie van je bloed worden er eerst drie buisjes bloed afgenomen om je bloed te testen op bepaalde ziekte of virussen. Als dat goed is kan je je bloed doneren. Je geeft per keer een halve liter bloed. Dat is een vastgestelde norm en daar kan niet vanaf geweken worden.

Hoelang duurt een bloeddonatie per keer?

Hoelang een bloeddonatie duurt is niet helemaal te zeggen, want dat ligt eraan hoe druk het is bij de bloedbank. Het bloed geven zelf duurt ongeveer 15 minuten, maar samen met het invullen van de vragenlijst, de keuring en de tijd die je daarna moet rusten duurt het ongeveer 50 minuten.

Hoe kom ik erachter welke bloedgroep ik heb?

Als je wilt weten wat je bloedgroep is kun je naar de huisarts of het ziekenhuis gaan. Daar geef je een klein beetje bloed af en dan bepalen zij je bloedgroep. Ook kun je zelf thuis je bloedgroep bepalen met behulp van een test zoals de Easy Home-bloedgroeptest. De Easy Home-bloedgroeptest kun je gewoon online kopen.

Welke bloedgroepen heb je allemaal?

Bloedgroepen zijn onder te verdelen met het ABO-systeem. Bij het ABO-systeem onderscheidt men vier verschillende bloedgroepen namelijk: A, B, AB en O. Deze letters staan voor het soort eiwit dat je in je bloed hebt zitten. Iemand met de bloedgroep A heeft dus eiwittype A in zijn bloed zitten. Het ABO-systeem wordt vaak gecombineerd met de rhesusfactor. Bij het rhesusfactor kijkt men of je rhesuseiwit in je bloed hebt. Als die factor aanwezig is in je bloed dan komt er een + achter je bloedgroep. Dus als je eiwittype A in je bloed hebt en er is ook rhesuseiwit aanwezig dan heb je de bloedgroep A+. Is er geen rhesuseiwit in je bloed aanwezig en je hebt eiwittype A dan krijg je er een minnetje bij dus dan is je bloedgroep A-.

Welke bloedgroep komt het meest voor?

In Nederland komen de bloedgroepen O+ en A+ het meest voor. Hieronder staat een schets beschreven van het aantal percentages per bloedgroep.
  • O: 47% waarvan 39,5% O+ en 7,5% O-
  • A: 42% waarvan 35% A+ en 7 % A-
  • B: 8% waarvan 6,7% B+ en 1,3% B-
  • AB: 3% waarvan 2,5 % AB+ en 0,5% AB-

Hoe kan ik een bloeddonor worden?

Iedere gezonde persoon tussen de 18 en de 65 en met een gewicht van boven de 50 kilo kan in principe bloeddonor worden. Bloed geven kan tot je 70ste. Als je bloeddonor kunt worden dan kun je je online aanmelden. Je krijgt dan een brief thuisgestuurd met wat informatie en het telefoonnummer van de bloedbank. Als je de brief ontvangen hebt bel je naar de bloedbank om een afspraak te maken voor een gesprek. Voor je je bloed mag geven moet je eerst op gesprek met een arts van de bloedbank. Je bloed wordt dan getest en je vult een vragenlijst in, na afloop heb je en gesprek en bespreek je de vragen die je hebt ingevuld. Aan het eind bepaalt de arts of je een bloeddonor mag worden. Je krijgt dan een oproepkaart en je wordt opgeroepen als ze je nodig hebben.

Wat zijn de eisen om een bloeddonor te worden

Niet iedereen kan bloeddonor worden. Er zijn een paar situaties waarin je geen donor mag worden. Je kan bijvoorbeeld geen bloeddonor worden als dit schadelijk is voor jezelf of voor diegene aan wie jij je bloed geeft. Hieronder staan al een paar voorwaarden waardoor je geen bloeddonor mag worden.
  • Als je ooit drugs hebt gespoten
  • Als je na 1 januari 1980 zelf een bloedtransfusie hebt ontvangen
  • Als je tussen 1 januari 1980 en 31 december 1996 in totaal zes maanden of langer in het Verenigd Koninkrijk bent geweest (dit heeft te maken met de ziekte Creutzfeld-Jakob die daar toen veel voorkwam)
  • Als je een ernstige ziekte hebt gehad of last hebt van hart- of vaatziekten. Er zijn uitzonderingen, dus overleg hierover met de donorarts.

Bron: Sanquin, 2016

Voor je bloed gaat geven vul je ook nog een medische vragenlijst in en zo bepalen ze of je geschikt bent als donor.

Verschillende locaties bloedbanken

Er zijn veel verschillende soorten bloedbanken in Nederland. Sanguin heeft veel verschillende bloedbanken op verschillende locaties. Je kunt altijd naar een locatie gaan waar jij op dat moment bent, woon je in het weekend thuis dan bezoek je een locatie daar in de buurt. Zit je door de weeks op kamers dan ga je daar in de buurt naar een bloedbank. Als je wordt opgeroepen kun je kijken welke bloedbank het dichtst bij je in de buurt zit. Bij sommige bloedbanken moet je van te voren een afspraak maken om langs te komen.
© 2016 - 2019 Rich205, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bloed doneren, wel of niet doen?Bloed doneren, wel of niet doen?Bloeddonatie, je hebt er vast wel eens over nagedacht. Je kan iemands leven er mee redden! Maar zijn er ook risico’s aan…
Bloedtransfusie en bloeddonatieBloedtransfusie en bloeddonatieZiekenhuizen in Nederland hebben dagelijks duizenden liters bloed nodig voor levensreddende operaties en ingrepen. Dit b…
Bloedgroep O-negatief: O-negatief helpt iedereenBloedgroep O-negatief: O-negatief helpt iedereenBloedbanken zijn altijd op zoek naar mensen met bloedgroep O-negatief. Dit is omdat O-negatief iedereen kan helpen. Dus…
Bloed doneren, hoe gaat het in zijn werk?Bloed doneren neemt weinig tijd in beslag, u zult er weinig lichamelijke klachten aan over houden en u red er levens mee…
Uit donorbloed worden ook vaccinaties gemaaktUit donorbloed worden ook vaccinaties gemaaktBloed geven. Veel mensen denken dat het alleen maar gebeurt om dat bloed weer aan iemand anders te geven die bijvoorbeel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sabinurce, Pixabay
  • (2016, september 29). Opgehaald van https://www.gezondheidsplein.nl: https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/bloed-doneren/welke-bloedgroepen-zijn-er/item68645
  • Bloedgeven.nl/ wordt bloeddonor en red een leven door het geven van bloed! (2016, september 29). Opgehaald van http://www.bloedgeven.nl: http://www.bloedgeven.nl/informatie_bloeddonor.php

Reageer op het artikel "Doneer je bloed en word bloeddonor"

Infoteur: Rich205
Gepubliceerd: 13-10-2016
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!