InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bloeddonor worden?

Bloeddonor worden?

Bloeddonor worden? Er wordt veel aandacht besteed aan het werven van orgaan- en weefseldonors. Maar ook bloed kun je doneren en ook voor deze donaties geldt dat ze hard nodig zijn! Helaas kan niet iedereen bloeddonor worden, voor de veiligheid van donor en ontvanger is het belangrijk dat er aan een aantal eisen wordt voldaan. Lees verder om er achter te komen of ook jij iets kunt betekenen als bloeddonor.

Kan ik bloeddonor worden?

Iedereen tussen de 18 en 65 jaar kan zich aanmelden als donor. Je moet wel meer dan 50 kilogram wegen om bloed te mogen geven. Als je je hebt aangemeld als bloeddonor zal je worden uitgenodigd voor een keuring. Als je aan een van de volgende criteria voldoet mag je geen bloed geven en heeft het geen zin je aan te melden als bloeddonor:
  • Als je ooit drugs hebt gebruikt en dat met behulp van spuiten hebt toegediend.
  • Als je als man ooit seksueel contact hebt gehad met een andere man.
  • Als je na 1 januari 1980 zelf bloed hebt ontvangen.
  • Als je tussen 1 januari 1980 en 31 december 1996 in totaal een half jaar of langer in het Verenigd Koninkrijk bent verbleven.
  • Als je ooit een ernstige ziekte hebt gehad of als je lijdt aan hart- en vaatziekten. Informeer bij een arts of jij tot deze categorie behoort.

Keuring

Tijdens de keuring wordt er bloed bij je afgenomen. Dit bloed wordt naar het laboratorium gestuurd om onderzocht te worden. Je bloedgroep wordt bepaald en er wordt onderzocht of het veilig is om jouw bloed te gebruiken voor transfusies. Er zal worden getest op:
  • HIV
  • Hepatitis B
  • Hepatitis C
  • Syfilis
  • HTLV-I/II (een virus dat een zeldzame vorm van leukemie kan veroorzaken)
Als je bloed veilig is heb je binnen een aantal weken een oproep in de brievenbus, is er iets anders uit de test gekomen dan wordt daarover contact met je opgenomen. Daarnaast moet je tijdens de eerste keuring een medische vragenlijst invullen, de donorarts neemt deze vervolgens met je door en zal je mogelijk nog wat vragen stellen naar aanleiding van de door jou ingevulde antwoorden. De arts meet ook nog je bloeddruk, het ijzergehalte in je bloed en zal je gewicht bepalen.

De eerste keer bloed geven

Als je je meldt bij de balie om bloed te komen doneren, krijg je weer een medische vragenlijst die je moet invullen. Deze vragenlijst moet je iedere keer voor het doneren van bloed invullen. De assistent neemt de vragenlijst met je door en controleert het ijzergehalte in je bloed en je bloeddruk. Als alles in orde is, is het tijd om bloed te gaan afnemen. Gedurende 10 tot 15 minuten wordt er een halve liter bloed bij je afgenomen. Een deel wordt iedere keer opnieuw weer onderzocht op de aanwezigheid van HIV, hepatitis B, hepatitis C en syfilis. Als de bloedafname gedaan is, kun je nog wat eten en drinken nemen.

Wat gebeurd er met mijn bloed?

Het bloed, zoals je het afgeeft, wordt bijna nooit zo gebruikt voor de transfusie. Een patiënt krijgt alleen de component die hij of zij nodig heeft. Het bloed wordt, door middel van centrifuge, gescheiden in drie componenten:
  • Rode bloedcellen
  • Plasma
  • Bloedplaatjes
De zak waar het afgenomen bloed in terecht komt bestaat uit drie delen. Deze delen zijn met slangetjes verbonden. Op deze manier kan het bloed, nadat het gecentrifugeerd is, makkelijk worden verdeeld over de drie delen. Zo krijg je uiteindelijk drie zakken: een zak met rode bloedcellen, een zak met plasma en een zak met bloedplaatjes.

Maar wat gebeurt er dan met de verschillende componenten van het bloed? De rode bloedcellen gaan naar patiënten die veel bloed zijn verloren, bijvoorbeeld slachtoffers van een ongeluk of mensen die bij een operatie veel bloed zijn verloren. Maar ook mensen die zelf niet genoeg rode bloedcellen aanmaken krijgen deze via transfusies toegediend. Patiënten met brandwonden of zeer groot bloedverlies krijgen plasma toegediend. Daarnaast worden er medicijnen gemaakt uit het plasma. Bloedplaatjes worden meestal aan mensen met een bloedziekte zoals leukemie toegediend. Door deze ziekte wordt het beenmerg aangetast, dit beenmerg zorgt normaal gesproken voor de productie van bloedplaatjes. Soms wordt je bloed gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Wil je dit niet? Dan kun je hier bezwaar tegen maken.

Bloeddonor worden?

Door je aan te melden als bloeddonor help je een heleboel mensen. Daarnaast is het een kleine moeite, vrouwen worden maximaal drie keer per jaar opgeroepen om bloed te geven. Mannen worden maximaal vijf keer per jaar opgeroepen om bloed te geven. Besloten dat je bloeddonor wil worden? Om bloeddonor te worden moet je je aanmelden bij de bloedbank, dit is Sanquin.

Orgaan- en weefseldonatie

Naast het doneren van bloed, is ook orgaan- en weefseldonatie erg belangrijk.

Lees verder

© 2013 - 2019 Stepphhanie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bloed doneren, wel of niet doen?Bloed doneren, wel of niet doen?Bloeddonatie, je hebt er vast wel eens over nagedacht. Je kan iemands leven er mee redden! Maar zijn er ook risico’s aan…
Bloedtransfusie en bloeddonatieBloedtransfusie en bloeddonatieZiekenhuizen in Nederland hebben dagelijks duizenden liters bloed nodig voor levensreddende operaties en ingrepen. Dit b…
Doneer je bloed en word bloeddonorDoneer je bloed en word bloeddonorWil je graag bloeddonor worden? Wat houdt het nu precies in om bloeddonor te worden? Bloed is altijd nodig, er zijn alti…
Bloeddonor zijn: Wanneer mag je geen bloed geven?Bloeddonor zijn: Wanneer mag je geen bloed geven?Bij bepaalde ziekten mag iemand geen bloed doneren. Zo mag iemand die gordelroos heeft, tijdelijk geen bloed geven. Ook…
Donorbloed: wat gebeurt er mee?Donorbloed: wat gebeurt er mee?Ongeveer een half miljoen mensen in Nederland gaan een aantal keer per jaar naar de bloedbank om donorbloed te geven. Ma…
Bronnen en referenties
  • www.sanquin.nl

Reageer op het artikel "Bloeddonor worden?"

Infoteur: Stepphhanie
Laatste update: 07-12-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!