Help, ik mag uit het ziekenhuis, maar red het thuis nog niet

Help, ik mag uit het ziekenhuis, maar red het thuis nog niet Fijn als een mens na een ziekenhuisopname en verblijf in het ziekenhuis, weer genoeg hersteld is om het medisch centrum te verlaten. Maar wie helpt mij, als het thuis nog niet gelijk lukt zoals het moet. Een patiënt moet b.v. dagelijks een injectie hebben, of er is moeite met douchen. Als partner of buurvrouw die zorg niet verlenen, overleg dan met de transferverpleegkundige van het ziekenhuis voor een oplossing. Dus zuster help!

Nazorg na behandeling in ziekenhuis

Als u de eerste tijd na ontslag uit een gezondheidsinstelling niet in staat bent uzelf goed te verzorgen, zal er vanuit het ziekenhuis een aanvraag voor nazorg en hulp in gang gezet worden. Behandelend arts en afdelingsverpleegkundige bespreken met patiënt, en eventueel met familie, hetgeen nodig is. Betreft het een geplande opname, dan wordt die nazorg meestal vooraf geregeld. Vaak voorkomende vormen van nazorg betreffen, stomaverzorging, wondverzorging, het geven van een prik. En ook kortdurende huishoudelijke hulp, indien nodig. Bij het organiseren van de juiste nazorg en tijdige aanwezigheid van de juiste hulpmiddelen wordt meestal de transferverpleegkundige van het ziekenhuis ingeschakeld.

Transferverpleegkundige

Bij uw overgang van het ziekenhuis naar huis of andere instelling, krijgt u te maken met de transferverpleegkundige. Een transferverpleegkundige, ook wel genoemd liaisonverpleegkundige, is een verpleegkundige met een speciale vervolgopleiding. Zij/hij is verantwoordelijk voor de nazorg van een patiënt die uit een gezondheidsinstelling wordt ontslagen en waarvoor thuiszorg hulpmiddelen geregeld moet worden. Ook als de patiënt naar een andere zorginstelling overgeplaatst wordt, komt deze functionaris in actie. Om die reden werkt een transferverpleegkundige onder meer nauw samen met het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) en weet precies de juiste weg te bewandelen om indicaties aan te kunnen vragen.

Tijdelijke huisvesting

In bepaalde situaties kunnen patiënten nog niet gelijk naar huis, omdat er eerst enige tijd uitgebreide zorg nodig is. Dan is tijdelijke opname in een revalidatiecentrum, woonzorgcentrum of verpleeghuis noodzakelijk. De transferverpleegkundige van het ziekenhuis zal dan een indicatie aanvragen. Maar tegenwoordig wordt er bij ontslag uit het ziekenhuis wel zeer streng gekeken of de patiënt thuis geen vrienden of familie heeft die hun steentje kunnen bijdragen.

Thuiszorg

Gaat u naar huis, met aldaar hulp van een thuiszorgorganisatie, dan zal de transferverpleegkundige van het ziekenhuis de juiste zorg regelen en vraagt deze persoon ook de indicatie aan. Zij informeert u ook over de te gebruiken hulpmiddelen zoals een rollator, po-stoel.

Tips bij ontslag uit ziekenhuis

Voor een goede zorg na ontslag uit het ziekenhuis, is het verstandig met de volgende zaken rekening houden:
  • U weet meestal al op welke hulp u thuis van bekenden, buren, vrienden, partner enz. kunt rekenen. Met die informatie gaat u naar de transferverpleegkundige van het ziekenhuis. Bedenk daarbij hoeveel zorgtaken overblijven en geef duidelijk aan welke steun u van de thuiszorg nodig heeft. Noteer goed wat de (transfer)verpleegkundige voor u regelt en met wie zij afspraken maakt. En wanneer u de hulp kunt verwachten. U mag zelf een thuiszorgorganisatie uitkiezen.
  • Informeer naar de eigen bijdrage van deze zorg, wellicht dat u verwezen wordt naar een instantie die dit voor u uitrekent.
  • Zorg dat u weet welke medicijnen u thuis moet gaan gebruiken. Vraag gelijk of uw medisch dossier is bijgewerkt en doorgestuurd naar uw apotheek, en of u zelf een kopie kunt krijgen.
  • En vraag of uw huisarts geïnformeerd is over uw ontslag, en hij/zij uw bijgewerkte dossier heeft gekregen, voor het geval er (onverwacht) nazorg door uw huisarts moet worden gegeven.
  • Ook moet u geïnformeerd worden over de zaken die u thuis wel en niet mag doen, waarbij u kunt denken aan tillen, weer gaan werken etc. En welke complicaties kunnen zich voordoen en hoe dient u daar dan mee om te gaan.
  • Vraag welke verschijnselen bij een normaal herstel horen, en wat daarentegen als een complicatie beschouwd moet worden. Denk daarbij aan blauwe plekken, zwellingen na een operatie.

Tenslotte

En vraag altijd wie u kunt bellen op welk nummer, mocht u bij thuiskomst nog vragen hebben.
Gerelateerde artikelen
Prostatectomie: Compleet verwijderen van de prostaatEen complete of radicale prostatectomie is een operatieve behandeling waarbij men de prostaat verwijdert bij ziekte, bij…
De schildklieroperatie of strumectomieDe schildklieroperatie of strumectomieWe hebben allemaal een schildklier, een vlindervormig orgaan in de hals dat ervoor zorgt dat er hormonen geproduceerd wo…
Ontslag uit het ziekenhuis na hartoperatieZodra de patient van de beademing af is, wordt hij overgeplaatst van intensive care naar de verpleegafdeling. Daar begin…
Schildklier verwijderen (operatie): Oorzaken en complicatiesHet verwijderen van de schildklier (strumectomie) is een operatieve behandeling, meestal als gevolg van schildklierprobl…

Waarom word ik niet dik?Waarom word ik niet dik?Aankomen in gewicht lijkt simpel, maar is niet voor iedereen zo eenvoudig. Sommige mensen worden maar niet dikker, ondan…
Anatomie & fysiologie in 10 stappen  het maag-darmkanaalAnatomie & fysiologie in 10 stappen het maag-darmkanaalDe spijsvertering vindt plaats in het maag-darmkanaal. Het doel ervan is om het voedsel zodanig te veranderen dat de voe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Help, ik mag uit het ziekenhuis, maar red het thuis nog niet"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 15-02-2020
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!