InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Leverpoortader (vena portae hepatis)

Leverpoortader (vena portae hepatis)

Leverpoortader (vena portae hepatis) De leverpoortader is een poortader die bloed vanaf de maag, milt, darmen en alvleesklier naar de lever vervoert. Het bloed is zuurstofarm maar bevat wel voedingsstoffen. Het bloed wordt in de lever verwerkt, waar de gifstoffen en afvalstoffen er uit worden gefilterd. De leverpoortader is één van de twee poortaderen van het menselijk lichaam.
Een poortader verbindt twee capillairbedden met elkaar. Pas na het tweede capillairbed zal het bloed terug naar het hart worden vervoerd door een normale ader.  / Bron: Community Emergency Response Team (bewerkt), Wikimedia Commons (Publiek domein)Een poortader verbindt twee capillairbedden met elkaar. Pas na het tweede capillairbed zal het bloed terug naar het hart worden vervoerd door een normale ader. / Bron: Community Emergency Response Team (bewerkt), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Een poortader in het algemeen

Een poortader is een ader die bloed wat uit capillairen komt, vervoert naar een ander capillairbed, zonder dat het bloed eerst langs het hart gaat. De capillairen zijn de kleinste vaatjes van de menselijke circulatie. Ze komen voor in de organen en ledematen. Via de capillairen kunnen voedings- en afvalstoffen worden uitgewisseld met de cellen in het lichaam. Tevens zorgen de capillairen voor de uitwisseling van zuurstof en koolstofdioxide. Normaal gesproken gaat het bloed via een slagader naar een capillairbed, waarna het weer via een ader terug naar het hart wordt vervoerd. Bij een poortader wordt het zuurstofarme bloed dus eerst nog een keer door een capilairbed gevoerd.
Een normaal capilairbed: via de ader gaat het bloed terug naar het hart.  / Bron: CERT (bewerkt), Wikimedia Commons (Publiek domein)Een normaal capilairbed: via de ader gaat het bloed terug naar het hart. / Bron: CERT (bewerkt), Wikimedia Commons (Publiek domein)
In het menselijk lichaam komen twee poortaders voor:
  • Hypofysepoortader: loopt van de hypothalamus naar de hypofyse en vervoert zuurstofarm bloed, wat rijk is aan hormonen.
  • Poortader: vervoert zuurstofarm, voedingsstofrijk bloed naar de lever.

De lever

De lever is een orgaan in het menselijk lichaam wat giftige en afvalstoffen uit het bloed filtert. Hij ligt rechtsboven in de buikholte en weegt ongeveer anderhalve kilo. De lever produceert gal, wat opgeslagen wordt in de galblaas. De metabole functies van de lever bevatten onder andere de koolhydraat, vet en eiwitstofwisseling. Ook kan de lever hormonen en sacchariden afbreken. Verder kan de lever bloed en ijzer opslaan. Je kunt niet zonder je lever leven. Er zijn verschillende ziektes die de lever aantasten, zoals de vormen van hepatitis en kanker. Alcohol en drugs kunnen je lever zwaar beschadigen, waarna er infecties zullen optreden.

De leverpoortader is in het blauw aangegeven en vervoert bloed naar de lever. / Bron: Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)De leverpoortader is in het blauw aangegeven en vervoert bloed naar de lever. / Bron: Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Leverpoortader

De leverpoortader (vena portae hepatis), soms ook gewoon ‘poortader’ genoemd, is dus een ader die bloed opvangt van het maagdarmstelsel en de milt. Hierna wordt het bloed naar de lever gebracht. Het bloed is rijk aan voedingsstoffen (opgenomen door het maagdarmstelsel), maar bevat weinig zuurstof. De lever krijgt 75% van zijn bloed door de leverpoortader, maar heeft nog een slagader als aanvoervat om genoeg zuurstof te krijgen: de arteria hepatica communis. De leverpootader wordt gevormd door het samenkomen van de aderen afkomstig uit de milt en een andere ader, genaamd superior mesenteric. De leverpoortader is ongeveer 8 cm lang in volwassenen. Hij ligt ongeveer achter de alvleesklier.

Splitsingen van de leverpoortader

Vlak voor de leverpoortader bij de lever aankomt, splitst hij in twee: een ader naar de linker- en rechterkant van de lever. De twee leverpoortaders vertakken dan sterk, om bloed te leveren aan de capillairen van de lever.

Ziekte van de leverpoortader: portale hypertensie

Bij de ziekte portale hypertensie is er een verhoogde bloeddruk (dit heet hypertensie) in de leverpoortader. Dit gaat om een drukgradiënt groter dan 5mmHg (millimeter kwik). Portale hypertensie kan onder andere ontstaan door een trombus in de leverpoortader of door levercirrose (levercellen worden littekenweefsel). Wanneer iemand portale hypertensie heeft, zal eerst de oorzaak worden gezocht. Er kan eventueel een omleiding worden aangelegd door de chirurg. Hierdoor kan een deel van het bloed in de poortader omgeleid worden, waardoor de bloeddruk zal dalen.

Ziekte van de leverpoortader: pylephlebitis

Pylephlebitis is een infectie van de leverpoortader. Dit kan ontstaan door een infectie. Wanneer iemand een infectie in zijn leverpoortader heeft, zal er koorts en pijn optreden. Men stelt pylephlebitis vast via een CT-scan van de buik. Het wordt opgelost met behulp van antibiotica. Als pylephlebitis niet wordt aangepakt, kan het portale hypertensie veroorzaken.

Lees verder

© 2014 - 2019 Tmaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Uitzaaiingen bij verschillende soorten kankerUitzaaiingen bij verschillende soorten kankerAls er tumorcellen worden losgelaten door het oorspronkelijke kankergezwel noemen we dit een uitzaaiing of in medische t…
Leverabces: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseLeverabces: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseEen leverabces is een abces in de lever. Een abces is een verzameling pus – een dikke vloeistof van bloed, dode weefsels…
Inspanningsfysiologie; Valsalva-manoeuvre en bloeddrukDe Valsalva-manoeuvre is het sluiten van de glottis na een diepe inademing (inspiratie) terwijl gelijktijdig de uitademi…
Spijsvertering onder de loep – de leverSpijsvertering onder de loep – de leverDe lever heeft een spilfunctie in de spijsvertering. De poortader transporteert immers het zeer voedingsstofrijke bloed…
Zo ontstaat geelzucht (icterus)Zo ontstaat geelzucht (icterus)Geelzucht (icterus) treedt op wanneer de serumconcentratie bilirubine in het bloed meer dan 1,5 mg per 100 ml bedraagt.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Leverpoortader (vena portae hepatis)"

Infoteur: Tmaar
Laatste update: 11-09-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!