InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat is glutamine en in welke voeding zit het?

Wat is glutamine en in welke voeding zit het?

Wat is glutamine en in welke voeding zit het? Glutamine is een niet-essentieel aminozuur. Dat betekent dat het kan worden aangemaakt vanuit andere aminozuren. Als iemand ziek is wordt deze aanmaak tijdelijk stopgezet en kan glutamine alleen worden verkregen door inname van voeding waarin glutamine zit. In ziekenhuizen zullen artsen soms besluiten tot suppletie met glutamine maar of dat een goed idee is, is de vraag. Glutamine-supplementen kunnen namelijk leiden tot kanker. Er zijn sterke aanwijzingen dat lichaamseigen glutamine iets anders is dan de stof glutamine die artsen gebruiken. Glutamine zit van nature in het bloed, de spieren en de hersenen.

Inhoud:

Zelf aanmaken of toedienen?

Glutamine is een niet-essentieel aminozuur, wat wil zeggen dat de mens het zelf aanmaakt. Vanaf het begin van de 21e eeuw is er echter verandering gekomen in de manier waarop artsen naar glutamine kijken. Het wordt nu beschouwd als een ´essentieel aminozuur onder bepaalde voorwaarden´. Wanneer het lichaam wordt belaagd door ziekte, stress of lichamelijk letsel dan kan het geven van glutamine ineens erg belangrijk worden voor het herstel. Het is echter zo dat glutamine als een medicijn met bijwerkingen moet worden beschouwd. Vroeger werd het gebruikt door sporters om hun prestaties en hun immuunsysteem te vergroten maar deze reden voor gebruik moet sterk worden afgewezen; de bijwerkingen van langdurig glutaminegebruik zijn te groot.

Functies van glutamine

Het lichaam maakt zelf glutamine aan. Glutaminesupplementen kunnen deze aanmaak verstoren. Het blijkt weinig zinvol voor een normaal, gezond mens om glutaminesupplementen in te nemen. Glutamine heeft verscheidene functies in het lichaam. Hier staan
Peterselie is een goede, natuurlijke bron van glutamine. / Bron: Ranveig, Wikimedia Commons (Publiek domein)Peterselie is een goede, natuurlijke bron van glutamine. / Bron: Ranveig, Wikimedia Commons (Publiek domein)
er een paar:
  • Glutamine zorgt voor de proteïnenbalans in het lichaam.
  • Het regelt de zuur-base-balans in de nieren.
  • Het zorgt voor celenergie, samen met glucose.
  • Glutamine reguleert allerlei omzettingsprocessen in het lichaam.
  • Glutamine stimuleert het immuunsysteem.
Glutamine uit voeding is iets anders dan glutaminesupplementen.

Vegetarische bronnen van glutamine

Mensen maken zich soms zorgen of vegetariërs wel genoeg eiwitten binnen krijgen. In principe is deze zorg onterecht. Er zijn voldoende vegetarische bronnen van proteïnen. Proteïnen, een andere naam voor eiwitten, zitten in vele soorten groenten. Daarnaast gebruiken vegetariërs melkproducten, zodat ze ook op die manier eiwitten binnen krijgen. Het eiwit en aminozuur glutamine zit in de onderstaande vegetarische voeding:

Waar bevindt zich glutamine in ons lichaam?

In het lichaam circuleert glutamine in het bloed. Het is één van de weinige aminozuren die door de hersenbloed barrière heen kan. Deze bescherming is bedoeld om de hersenen niet bloot te stellen aan allerlei stoffen die kwaad kunnen doen. Glutamine komt eveneens voor in het spierweefsel.

Sneller herstel door glutamine

Mensen die net een operatie hebben ondergaan blijken sneller te herstellen als men genoeg glutamine binnen krijgt. Het mooie van glutamine is dat het geen bijwerkingen heeft als het voor korte duur wordt gebruikt. Mensen die op de intensive care liggen en via de aders voeding moeten worden toegediend kunnen baat hebben bij extra glutamine-inname, zo blijkt uit Zweeds wetenschappelijk onderzoek uit 2008. Voor zieke mensen die gewoon eten geldt een ander regime; het is nog niet goed onderzocht of bij hen glutamine helpt.

Waarbij helpt glutamine?

Volgens wetenschappelijk onderzoek kan glutamine helpen bij blessures, kanker en hart- en vaatproblemen. Ook alle vormen van ziektetoestanden waarbij de patiënt in zeer kritieke toestand is, kunnen worden behandeld door een glutamine-suppletie te geven. Van glutamine zijn veel bijwerkingen bekend.

Ernstige bijwerkingen

Tot begin 21e eeuw dachten artsen dat het toedienen van glutamine zonder gevaar was. Dat blijkt niet zo te zijn. In 2013 werd een onderzoek gepubliceerd waaruit diverse ernstige bijwerkingen naar voren kwamen. Glutamine die wordt gebruikt om mensen mee te supplementeren blijkt de groei van een tumor te kunnen aanwakkeren. Dat is de meest ernstigste bijwerking. Andere gerapporteerde bijwerkingen zijn:
  • Glutamine kan opname van aminozuren in darmen en nieren verstoren.
  • De aanmaak van lichaamseigen glutamine wordt verstoord door het supplementeren van glutamine.
  • Glutaminesuppletie blijkt een natuurlijk detoxificatieproces in het lichaam te verstoren.
  • Het lichaam blijkt door glutaminesuppletie minder van de aminozuren valine, leucine, isoleucine, glycine, threonine, serine en proline op te slaan.
  • Het plotseling ophouden met glutaminesuppletie kan een glutaminetekort in het lichaam veroorzaken. Met andere woorden: het lichaam maakt zelf niet meer genoeg glutamine aan na suppletie met glutamine.

Glutamine-suppletie leidt tot kanker

In 1993 werd reeds een onderzoek gepubliceerd waarbij een direct verband werd gelegd tussen kanker en glutamine.
  • Kankercellen leven langer als er sprake is van glutamine-suppletie.
  • Tumors kunnen beter groeien onder een regime van glutamine-suppletie.
Toch wordt glutamine steeds vaker in ziekenhuizen gebruikt. In dit Amerikaanse onderzoek werd namelijk ondanks dat glutamine een kankerveroorzakende stof is, geconcludeerd dat wellicht met toediening van minder glutamine deze stof als een medicijn kan dienen. Het zou natuurlijk veel beter zijn als wetenschappers gingen onderzoeken wat het verschil is tussen synthetische glutamine en natuurlijke glutamine. Misschien is glutamine uit spinazie wel veel gezonder dan glutamine die langs kunstmatige weg is verkregen.

Sommige body-builders hebben jarenlang glutamine-supplementen gebruikt, maar dat heeft weinig zin en heeft zelfs gevaarlijke bijwerkingen.

Glutamine en topsport

In 2008 werd er een onderzoek gepubliceerd naar inname van glutamine door topsporters. Sporters vergen veel van hun lichaam waardoor het immuunsysteem het soms zwaar te verduren heeft. Men bekeek of sporters iets aan glutamine kunnen hebben. Het bleek uit dit onderzoek uit het Verenigd koninkrijk dat iemand die goed doorvoed is weinig extra baat heeft bij glutamine-inname. Het gebruik van glutamine is daarentegen niet schadelijk gebleken. Het is echter zo dat dit onderzoek bij een beperkt aantal atleten plaats vond en slechts 28 dagen duurde. Om meer zekerheid te verkrijgen moeten vele sporters worden onderzocht gedurende langere tijd. Sporters hebben immers als het goed is een jarenlange loopbaan. Een Canadees wetenschappelijk onderzoek uit 2001 zag dat sporters die krachttraining deden geen positieve effecten ondervonden van extra glutamine-inname. De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat glutamine een nutteloos supplement is voor sporters. Aan de andere kant stelt een onderzoek uit 1997 dat vooral marathonlopers minder last hebben van ontstekingen als ze na het lopen van een marathon glutamine innemen. Een marathon is één van de grootste uitputtingen die een mens zichzelf kan aandoen. In feite is een marathonloper na de wedstrijd ziek. Een marathon wordt in een paar uur gelopen; wanneer je het effect van glutamine op sporters die één marathon hebben gelopen onderzoekt, negeer je de werkingen op lange termijn.
Gerelateerde artikelen
Eiwitdieet; zijn teveel eiwitten schadelijk of slecht?Eiwitdieet; zijn teveel eiwitten schadelijk of slecht?Het perfecte voedingsschema met vooral veel eiwitten erin; bodybuilders kunnen er geen genoeg van krijgen. Maar waarom w…
Waar zitten veel eiwitten in? Hoeveel eiwitten heb ik nodig?Eiwitten of proteïnen zijn een voedingsstof die het lichaam zelf uit de voeding haalt. Eiwitten bevoorraadden het lichaa…
De behoefte aan eiwitrijke voedingDe behoefte aan eiwitrijke voedingEiwitten we krijgen ze elke dag binnen, maar hoeveel eiwitten heeft ons lichaam nodig en waar zitten de meeste eiwitten…
Bodybuilden: van hobby tot sportBodybuilden: van hobby tot sportBodybuilden is niet altijd zo populair geweest: in feite was er een man die bodybuilden in de aandacht bracht. Waarom be…
Supplementen voor de bodybuilderKrachtsport is helemaal in! Steeds meer mensen beginnen met bodybuilding. Trainen is het belangrijkste, maar voeding en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Couleur, Pixabay
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Glutamine#Dietary_sources
  • Glutamine en topsport: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18806122
  • Glutamine en krachttraining: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11822473
  • Glutamine en intensive care: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18806121
  • Glutamine en marathon: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9263279
  • Glutamine, voorgeschreven bij: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16215069
  • Glutamine, ernstige bijwerkingen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22990615
  • Glutamine-suppeltie leidt tot kaner: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1243066/
  • Afbeelding bron 1: Ranveig, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Wat is glutamine en in welke voeding zit het?"

Reacties

Joris, 14-08-2018 12:18 #3
Ik krijg een l-glutamine supplement voorgeschreven voor problemen met maag darmen ontstekingen enz. Er staat op dat het natuurlijk geproduceerd is. Valt dit dan ook onder de slechte vorm van glutamine?
(Supplement is van biotics)

V., 21-04-2016 01:59 #2
Ok maar in welke voeding zit het nu?

Melkproducten en graanproducten worden ook in twijfel genomen door o.a. veganisten dus dat eiwit gehalte feit verhaal is helaas geen feit. Reactie infoteur, 22-04-2016
In de tabel staat in welke voeding glutamine zit.

Veganisten nemen geen melkproducten. In granen zitten eiwitten. Alleen eten sommige mensen de laatste tijd minder granen, dat is wat je volgens mij bedoelt. Gelukkig zitten eiwitten in vele groente- en fruitsoorten en ze zitten ook veelvuldig in noten en in peulvruchten zoals alle soorten bonen, erwten en linzen.

Marijke Biesbrouck, 31-01-2016 22:39 #1
Hoe kunnen jullie van de site mens-en gezondheid.infonu.nl 2 artikelen publiceren op internet over Glutamine, waarin in het ene artikel staat dat Glutamine heel erg goed voor je is en in een 2e artikel geschreven wordt dat het kankerverwekkend is. Dit heeft mij erg in de war gebracht. Ik heb het voorgeschreven gekregen door een Orthomoleculair arts voor mijn maag problemen en voor spieropbouw nadat ik jaren Symvastatine heb geslikt. Ik heb een verminderde nierfunctie en durf het niet meer te nemen. Bovendien is mijn leverfunctie ook niet helemaal goed, wat door de artsen wordt geweten aan mijn medicijngebruik. Reactie infoteur, 22-04-2016
Sterker nog: in mijn artikel staat zowel dat glutamine gezond is en later dat het kankerverwekkend is. Verwarrend? Neehoor! Erg duidelijk zelfs want:
Glutamine uit voeding bv peterselie) is gezond.
Glutamine uit supplementen is kankerverwekkend.
Mijn advies is om niet alleen naar een orthomoleculair arts te gaan want die halen synthetische en natuurlijke vitaminen soms nog door elkaar, terwijl duidelijk is dat natuurlijke vitaminen goed werken en dat synthetische vitaminen snel weer uit het lichaam gewerkt worden.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-07-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!