InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Vitaminen: eenheden meten

Vitaminen: eenheden meten

Vitaminen: eenheden meten Eenheden die je bij vitaminen om de oren vliegen zijn er in vele variaties: I.E., R.E., MG, MCG - een beetje kan al een heleboel zijn! Maar eigenlijk valt het wel mee als je dit goed doorgrondt. Dit artikel probeert de eenheden voor het bepalen van de hoeveelheid vitaminen voor je op een rijtje te zetten.

Vitaminen meten: eenheden

De terminologie waarmee de activiteit van vitaminen wordt gemeten, is eigenlijk niet zo verwarrend. Vetoplosbare vitaminen (vitamine A, D, E en K) worden gewoonlijk in Internationale Eenheden (I.E.) gemeten. De commissie van de Food and Agricultural Organization/World Health Organization (FAO/WHO) heeft al enige tijd geleden besloten om de meetwijze voor vitamine A te veranderen. In plaats van het gebruik van Internationale Eenheden werd voorgesteld vitamine A uit te drukken in retinol equivalenten (R.E.), dat wil zeggen, het equivalente gewicht aan retinol (vitamine A1, alcohol) dat werkelijk wordt geabsorbeerd en omgezet.

Retinol equivalenten

Retinol equivalenten blijken ongeveer vijf maal lager te liggen dan de Internationale Eenheden. Een aanbevolen hoeveelheid van 5000 I.E. voor een man tussen de drieëntwintig en de vijftig komt overeen met slechts 1000 R.E.; 4000 I.E. voor vouwen in dezelfde leeftijdsgroep komt overeen met slechts 800 R.E.

Milligrammen

De meeste andere vitaminen en mineralen worden gemeten in milligram (mg) en microgram (mcg of ug). Als je weet dat een gram bestaat uit 1000 milligrammen of uit 1000000 microgrammen heb je een beter inzicht in hoeveel, of eigenlijk hoe weinig, vitaminen en mineralen je nodig hebt opdat ze hun werk goed kunnen doen.

Overzicht gelijk aan eenheden

Het volgende overzicht van de eenheden is bedoeld om de laatste restjes onduidelijkheid uit de weg te ruimen:
  • 1 kilogram is gelijk aan 1000 gram
  • 1 gram is gelijk aan 1000 milligram
  • 1 milligram is gelijk aan 1/1000e deel van een gram (dus: 1 mg = 0,001 gram)
  • 1 microgram is gelijk aan 1/1000e deel van een milligram (dus: 1 mcg = 0,000001 gram = 0,001 milligram)
  • 1 gamma (y) is gelijk aan 1 microgram
  • 1 theelepel is gelijk aan 4 cc (kubieke centimeter)
  • 1 eetlepel is gelijk aan 15 cc
Gerelateerde artikelen
Vitaminen uit voedselVitaminen uit voedselVitaminen zijn van onmisbaar belang voor het functioneren van het lichaam. Ons lijf maakt zelf echter geen vitaminen aan…
Vitaminen als antioxidantenVitaminen als antioxidantenAntioxidanten zijn stoffen die in het lichaam vrije radicalen neutraliseren en enzymen reactiveren. Radicalen worden ons…
Werking van gezichtscrèmes en antirimpelcrèmesWerking van gezichtscrèmes en antirimpelcrèmesOp de verpakking van gezichtscrèmes en anti-rimpelcrèmecrèmes kom je veel verschillende ingrediënten tegen. Ook over de…
De zin en onzin van vitaminepillenDe zin en onzin van vitaminepillenVitamines en mineralen zijn onmisbaar in onze voeding. Dan komt de vraag naar voren of we die ook extra zouden moeten sl…
Vitamines op een rij: waarvoor hebben we ze nodigVitamines op een rij: waarvoor hebben we ze nodigVitamines zijn microvoedingsstoffen die onmisbaar zijn voor een goede gezondheid. “Vita” betekent letterlijk “leven”. Vi…
Bronnen en referenties
  • Het groot vitaminen boek

Reageer op het artikel "Vitaminen: eenheden meten"

Reacties

Lvan Dongen, 04-10-2013 14:28 #5
Mijn vraag is, ik moet 2000mg vitamine c poeder afmeten om een vitamine drankje te maken. hoeveel poeder moet ik gebruiken in een maatlepeltje van 5 cc? kunt u mij per omgaande berichten. met vrgr lvandongen vught

Maurits Dorlandt, 27-06-2013 18:35 #4
Beste Mensen,

Leuk artikel, echter hoeveel miligram vitamine A komt overeen met een miligram retinol equivalent? Hoe kan ik dit omrekenen? (in een normaal mensen lichaam?) moet ik dan kijken wat de oplosbaarheid van retinol is?

groet Maurits

Kees de Ruiter, 19-03-2013 12:06 #3
Aha, dacht ik, de juiste website, die mij zal vertellen over "vitaminen meten". Helaas alleen over IE, RE en wat afgeleiden van de kilogram. Wat ik wil weten is hoeveel mg. er zit in een IE en of alle vitamines aan deze eenheid (of RE ) voldoen.
Graag uw antwoord, waarvoor ik u hartelijk dank
Kees de Ruiter

Gon, 29-11-2012 11:27 #2
Ik zou graag willen weten hoeveel microgram is één eenheid. Voorbeeld: 4 tabletjes vitamine D is 10 microgram maar ergens las ik dat ik een bepaalde hoeveelheid eenheden vitamine D per dag moest innemen als ik boven de 50 jaar ben, hoe kom ik daar achter?
Hartelijk Dank

E. de Nes, 23-09-2010 00:02 #1
Ik kocht vitamine E 400 al sinds jaren, dosering 1 capsule per dag van het merk Solgar. Ik kocht nu (omdat Solgar niet aanwezig was) een z.g eigen merk en hierop staat "400 Mg, 2 capsules per dag" Is dit wel dezelfde hoeveelheid, maw
hoe verhoudt zich I.E. tot milligrams? Uit het bovenstaande werd ik niet wijs.verkoopster wist niets. Ik weet dat vit.E niet zo onschuldig is als het lijkt en wil daarom zonder de concentratie te weten geen 2 capsules nemen. Overigens, ik gebruik het als 45 jaar, ben nu 84 en ben volkomen gezond, zelfs geen leesbril, dus ben er erg tevreden over!

Infoteur: Victorho
Laatste update: 21-01-2016
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!