InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitaminen uit voedsel

Vitaminen uit voedsel

Vitaminen uit voedsel Vitaminen zijn van onmisbaar belang voor het functioneren van het lichaam. Ons lijf maakt zelf echter geen vitaminen aan. Hierdoor zijn we genoodzaakt onze benodigde vitaminen te halen uit het voedsel wat eten. Wilt u weten welke vitaminen u nodig heeft tijdens de zwangerschap? Of in welke producten een bepaalde vitamine zit? Lees dan snel onderstaand artikel over vitaminen uit voedsel!

Vitaminen uit voedsel

Ons lichaam maakt zelf geen vitaminen aan. Hierdoor zijn we genoodzaakt onze benodigde vitamines via voeding binnen te krijgen. Alle vitaminen die in dit artikel worden besproken zijn ook daadwerkelijk vitaminen, en geen antioxidanten!

Vitamine A

Vitamine A, ook wel retinol genoemd, heeft een positieve invloed op veel van onze lichaamsfuncties. Zo helpt vitamine A bij de celdeling en is nodig om ons gezichtsvermogen te behouden. Zwangere vrouwen moeten vitamine A echter enigszins ontzien. Vitamine A kan schadelijk zijn voor de ongeboren baby. Het is verstandig om vitamine A rijk eten zoals lever te vermijden.

Producten rijk aan vitamine A

  • Lever
  • Wortel
  • Mango
  • Abrikozen
  • Melk
  • Aardappel

B-Vitaminen

B-Vitaminen zijn van belang bij het winnen van energie voor het lichaam. Ook zijn ze noodzakelijk voor het vrijmaken van de energie wanneer het lichaam hier om vraagt.Verder zijn B-vitaminen onmisbaar bij de productie van rode bloedcellen. Mensen die roken of veel drinken hebben meer B-vitaminen nodig dan niet-rokers en niet-drinkers. Alle B-vitaminen kunnen niet in het lichaam worden geproduceerd, het is dus van belang dat er in het dagelijkse dieet voldoende producten zitten die rijk zijn aan de B-vitaminen.

Producten rijk aan B-vitaminen

  • Vlees
  • Noten
  • Zuivel
  • Vis
  • Eieren
  • Graanproducten
  • Zeewier

Vitamine D

Vitamine D is essentieel voor sterke botten en tanden. Verder bevordert het ook de opname van calcium en fosfor. Men heeft tien minuten zonlicht per dag helpt de huid om vitamine D aan te maken. Wanneer men dus weinig buiten komt of gesluierd door het leven gaat is het belangrijk om de dagelijkse dosis vitamine D tijdens de maaltijd te verhogen.

Producten rijk aan vitamine D

  • Melk
  • Zalm
  • Haring
  • Tonijn
  • Eieren

Vitamine K

Vitamine K is onmisbaar voor de bloedstolling. Deze vitamine maakt deel uit van een ingewikkeld proces wat bloedstolling mogelijk maakt.

Producten rijk aan vitamine K

  • Broccoli
  • Sla
  • Kool
  • Kaas
  • Spinazie

Lees verder

© 2012 - 2019 VMusic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Het Lijfboek - Suzi Godson

Reageer op het artikel "Vitaminen uit voedsel"

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 05-01-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!