Wat is angst en wat doet angst?

Wat is angst en wat doet angst? Elk mens ervaart weleens angst in zijn leven. Angst is voor de meeste mensen ook niet ongezond. Sterker nog mensen hebben angst nodig. Angst kan echter ook doorslaan en het dagelijkse leven beïnvloeden. Wat is angst en wat doet het met mensen?

Wat is angst?

Hoe stoer mannen soms ook willen zijn, bang zijn is goed voor elk mens. Angst is een natuurlijke reactie van zowel het lichaam als de geest op iets gevaarlijks of iets waarvan men denkt dat het gevaarlijk is. Mensen zouden zonder angst niet overleven. Als voorbeeld zou u rustig blijven zwemmen terwijl u door haaien omringd wordt of stil blijven staan als er een stier op u af komt rennen.
Bij angst wordt adrenaline aangemaakt. Dit zorgt ervoor dat u alert blijft en kunt vluchten. Naast adrenaline wordt er ook endorfine aangemaakt. Endorfine is een natuurlijke pijnstiller. Uw lichaam wordt zo vast voorbereid op eventuele pijn die het gevaar met zich mee kan brengen.

Symptomen van angst

Er zijn vele verschillende symptomen merkbaar bij angst. Een aantal van deze symptomen zijn:
  • buikpijn
  • zweten
  • de huid wordt bleek
  • de pupillen worden groot
  • alle spieren spannen zich aan
  • de hartslag gaat omhoog
  • u krijgt kippenvel en de haren gaan overeind staan

Extreme angst

Sommige mensen zijn extreem bang voor iets zonder dat er echt een reëel gevaar dreigt. Als een angst het sociale leven beïnvloedt en lang aanhoudt spreekt men van een angststoornis. De angststoornis is een van de meest voorkomende aandoeningen in de psychiatrie. Er zijn veel verschillende vormen van een angstoornis die verschillende behandelingen nodig kunnen hebben. Een negatieve herinnering waar men een angst door heeft ontwikkeld zal niet zomaar helemaal weggaan. Sowieso zal het verminderen van een angststoornis veel tijd nodig hebben.

Een methode voor sommige gevallen van angststoornis is EMDR-therapie. EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Hierbij gaat men terug naar de traumatische herinnering, maar beweegt de therapeut met een hand ongeveer 25cm van uw ogen af, voor uw ogen van links naar rechts. Het precieze werkingsmechanisme is nog onbekend, maar de methode kan snel resultaat leveren. De emoties die men op dat moment van de angst voelt zullen worden doorbroken. Het kan zijn dat deze techniek cellen op gang brengt die helpen met verwerken, maar het kan ook dat de beweging van de hand op dat moment meer werkgeheugen in beslag neemt dan het trauma.

Bij een ernstige stoornis kan men last krijgen van een te hoge bloeddruk, uitputting of zelf onherstelbare schade aan de hersenen. Dat laatste werd vaak gezien bij soldaten die soms voor lange tijd in loopgraven elke dag bang waren om dood te gaan.

Onnodige angst

De angst die het meeste voorkomt is de angst voor spinnen. Dit terwijl er niet veel mensen zijn die daadwerkelijk een nare ervaring hebben met spinnen. De angst voor spinnen komt waarschijnlijk nog uit de tijd waarbij men in de natuur leefde en men ook echt bang moest zijn voor spinnen. De spinnen konden giftig zijn en zorgden echt voor gevaar.

Angst is iets wat men ook aanleert en over kan nemen. Als ouders laten merken dat ze ergens bang voor zijn dan wordt deze angst al gauw door hun kinderen overgenomen. Aanleg speelt ook een rol bij angst. Hebben de ouders veel angsten? Dan is er meer kans dat het kind ook snel bang is voor dingen. Mensen zijn ook echte kuddedieren. Stel voor dat u ergens alleen staat en er komt een groep duidelijk angstige mensen voorbij gerend. Dan is de kans groot dat u direct mee gaat rennen of dat u in ieder geval ook een bang gevoel zult ervaren.

Vrouwen, mannen en kinderen

Hoewel het natuurlijk heel erg ligt aan wie er wat heeft meegemaakt, zijn het over het algemeen toch de vrouwen die wat banger zijn dan mannen. Vrouwen zijn van nature onzekerder, gevoeliger en emotioneler. Vrouwen worden echter op het moment van angst ook van socialer. Ze zoeken anderen op, wat wel weer maakte dat ze zich vaak sneller beter voelen dan wanneer mannen angst ervaren.

Dan zijn er nog de kinderen die bang zijn voor een monster onder het bed. Tussen hun tweede en derde levensjaar kunnen kinderen verhalen goed begrijpen en volgen. Wat ze echter nog niet goed kunnen is hun fantasie en werkelijkheid van elkaar scheiden. Hun eigen verzonnen verhaaltjes kunnen in die leeftijd echte angst oproepen.
Gerelateerde artikelen
Posttraumatische stressstoornis, angststoornis na een traumaEen posttraumatische stressstoornis (ptss) is een psychische aandoening, die ontstaat na traumatische gebeurtenissen in…
Angststoornis door een middelAngststoornis door een middelDe angststoornis door een middel is één van de twaalf angststoornissen die door de DSM-IV worden onderscheiden. In dit a…
Angst: definitie, soorten en behandelingAngst is een emotie die gekenmerkt word door gevoelens als: je niet op je gemak voelen, onrust en paniek. Er zijn nog ee…
De Gegeneraliseerde AngststoornisAngststoornissen, je hebt ze in verschillende soorten en maten. Alle soorten hebben een ding gemeen: Angst. Iedereen is…

Tramadol: bijwerkingen, dosering, alcohol en zwangerschapTramadol: bijwerkingen, dosering, alcohol en zwangerschapTramadol behoort tot de groep geneesmiddelen die morfineachtige pijnstillers of opioïden wordt genoemd en het heeft een…
Tampax Compak: tampons met inbrenghuls in mini formaatTampax Compak: tampons met inbrenghuls in mini formaatIt's that time of the month again. Die verschrikkelijke week, vol met buikkrampen en wc bezoekjes. Dan is het natuurlijk…
Bronnen en referenties
  • Quest
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Wat is angst en wat doet angst?"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: Augustus 2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!