InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tampax Compak: tampons met inbrenghuls in mini formaat

Tampax Compak: tampons met inbrenghuls in mini formaat

Tampax Compak: tampons met inbrenghuls in mini formaat It's that time of the month again. Die verschrikkelijke week, vol met buikkrampen en wc bezoekjes. Dan is het natuurlijk wel fijn om al dat bloed handig op te vangen. Tampons met inbrenghuls zijn hygiënisch, maar altijd mega dingen om mee te nemen. Tampax heeft ze nu ook in mini formaat: de Tampax Compak. Wat zijn de verschillen met het normale formaat? En zijn ze even fijn in gebruik?

Hoe werkt een Compak tampon?

Een normale inbrenghuls bestaat uit twee delen: de koker om de tampon en een deel om de tampon naar binnen te schuiven. De Compak tampon bevat ook deze twee delen, maar voor het gebruik zit het uitschuif gedeelte in de koker, zodat het geheel minder lang is. Wanneer je de tampon gaat gebruiken trek je het uitschuif gedeelte uit de koker (de tampon schuift niet mee). Het principe werkt dan het zelfde. Een nadeel is wel dat het uitschuif gedeelte dan minder stabiel in de koker zit en meer de neiging heeft om eraf te vallen.

Verpakking

De tampons zitten gewoon in een typisch Tampax doosje, dat je na openen ook weer dicht kunt doen. De verpakking van de tampons zelf zijn wel anders. Bij het normale formaat zit er om de tampon met inbrenghuls een papieren verpakking. De inbrenghuls zelf is een soort karton. De Compak tampons zijn totaal anders verpakt. Ze hebben een plastic verpakking en ook een inbrenghuls van een soort plastic. Deze plastic inbrenghuls is steviger dan een kartonnen en wordt daarom minder makkelijk geplet in je tas of etui. De plastic verpakking is ook handiger omdat vocht er niet in trekt. Daardoor kan het geen kwaad de Compak tampon in een vochtige badkamer te leggen.

Gebruik

Eigenlijk werkt de Compak tampon als een gewone tampon met inbrenghuls. Het uitschuiven van het ene gedeelte is niet lastig. Het kan alleen lastig zijn dat hij iets minder stabiel is. Verder is het iets moeilijker de tampon diep genoeg in te brengen doordat de inbrenghuls korter is.
De tampon zelf is dikker. Ook is het touwtje korter. Als de tampon niet goed verzadigd is, is het lastiger om een dikkere eruit te moeten trekken. Bovendien kan het zijn dat je een dikkere beter voelt zitten. En door het kortere touwtje heb je iets minder houvast bij het verwijderen.

Soorten

Er zijn wel allerlei soorten en maten van de Compak tampon, net zoals de gewone van Tampax. In de winkel zijn de maten Regular (geel), Super (groen) en Super plus (oranje) te koop. Er zijn zelfs Compak tampons met een Fresh geurtje verkrijgbaar. Voor iedereen is er dus wel de geschikte maat aanwezig.

Samenvatting

Voordelen

  • De tampon is kleiner
  • De plastic inbrenghuls is steviger
  • De verpakking kan tegen vocht

Nadelen

  • De inbrenghuls is minder stabiel
  • Moeilijker in te brengen
  • De tampon is dikker
  • Het touwtje is korter

Er zitten dus voor- en nadelen aan de Compak tampon. Aan jou de keus wat je het belangrijkst vindt.
© 2014 - 2019 Lhas98, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tampax Compak: tampons met inbrenghuls in mini formaat"

Infoteur: Lhas98
Gepubliceerd: 18-08-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!