InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zyrtec - Gebruik en mogelijke bijwerkingen

Zyrtec - Gebruik en mogelijke bijwerkingen

Zyrtec is medicatie die ook onder de naam cetrizine wordt verkocht en het meeste wordt gebruik in de strijd tegen de symptomen die opduiken bij allergieën. Het kan een verstopte neus verlichten en is tevens een handig middel tegen snurken. Bovendien wordt het gebruikt als adjuvante behandeling tegen obstructieve slaapapneu.

Gebruik van Zyrtec

Zyrtec is zonder voorschrift verkrijgbaar bij de apotheker en helpt tegen allergische rhinitis. Deze aandoening wordt vaak geassocieerd met een verstopte neus, een loopneus, niezen, jeukende of tranende ogen, jeukende neus of keel en moeite met ademhalen door de neus. Deze symptomen kunnen de ademhaling tijdens de slaap verstoren en leiden tot snurken, Churg-Strauss syndroom of zelfs obstructieve slaapapneu.

Zyrtec mag niet worden gebruikt door kinderen jonger dan twee en vereist de nodig voorzichtigheid bij kinderen jonger dan zes en volwassenen ouder dan 65 jaar. Bovendien kan het ook negatieve effecten hebben bij patiënten met lever-of nierfunctiestoornissen. Voor mensen die in het verleden reeds hydroxyzine of medicijnen voor het centrale zenuwstelsel innamen wordt het gebruik van zyrtec afgeraden.

Experimenteel onderzoek op dieren heeft aangetoond dat er geen risico zou zijn bij gebruik van zyrtec tijdens de zwangerschap maar de effecten bij het geven van borstvoeding zijn tot nog toe niet gekend. In beide gevallen is het altijd aangeraden om een arts te raadplegen omtrent veilig gebruik van zyrtec. Ook indien je reeds andere geneesmiddelen slikt is dit aangewezen aangezien zyrtec mogelijk zou kunnen interageren met deze medicijnen.

Werking

Zyrtec is een antihistaminicum. Het blokkeert selectief de perifere receptoren voor histamine ook wel H1-receptoren genoemd. Dit vermindert de reactie van het immuunsysteem en verlaagt de kans op ontstekingen ten gevolge van een allergische reactie.

Mogelijke bijwerkingen

Zoals bij elk type medicatie zijn er mogelijke schadelijke bijwerkingen die kunnen optreden bij het gebruik ervan. Hoewel dit bij zyrtec niet wordt verwacht zijn er toch een aantal neveneffecten die kunnen ervaren worden. Deze omvatten:

  • Slaperigheid
  • Vermoeidheid
  • Maagpijn
  • Hoofdpijn
  • Droge mond of neus
  • Diarree
  • Keelpijn
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid
  • Braken

In het ergste geval kan er anafylaxie optreden. Dit is een snelle systemische allergische reactie. Bij zyrtec spreken we dan voornamelijk over ademhalingsproblemen. Gebruik van zyrtec op lange termijn kan in zeldzame gevallen leiden tot ernstige bijwerkingen zoals:

  • Bronchospasme
  • Leverfunctiestoornissen
  • Galblaas dysfunctie
  • Epileptische aanvallen
  • Bloedarmoede
  • Laag aantal bloedplaatjes en verhoogd risico op bloedingen
  • Flauwvallen (syncope)
  • Ernstige lage bloeddruk (hypotensie)

Besluit

Het gebruik van zyrtec is soms noodzakelijk om periodes met een allergisch klimaat toch comfortabel door te komen. Het is echter belangrijk hier altijd zorgvuldig mee om te springen, zeker als je tot een risicogroep behoort zoals reeds hierboven vermeld. In dat geval is het noodzakelijk dat dit met een arts wordt besproken. In elk ander geval is toezicht op veiligheid niet noodzakelijk. Indien je toch problemen of bijwerkingen bevindt meld je dit beter ook zo snel mogelijk.
Gerelateerde artikelen
Snurken, slapeloze nachtenSnurken. Voor velen erg irritant. Vooral als je naast iemand ligt die snurkt. Het maakt een irritant geluid, en je partn…
Wat kan helpen tegen jeukende ogen?Wat kan helpen tegen jeukende ogen?Heb je vaak last van jeukende ogen? Merk je dat wrijven het alleen maar erger maakt en is het toch moeilijk te stoppen m…
Allergieën en allergische ziektenAllergieën en allergische ziektenAllergieën en allergische ziekten komen steeds vaker voor. Het aantal mensen met astma, eczeem en hooikoorts verdubbelt…
Allergisch voor katten: symptomen en remediesAllergisch voor katten: symptomen en remediesOnderzoek heeft uitgewezen dat dertig procent van de bevolking in België en Nederland te kampen heeft met een allergie v…
Veel middelen tegen allergie zonder recept verkrijgbaarVeel middelen tegen allergie zonder recept verkrijgbaarVeel mensen ondervinden hinder van allergie. Als je er aanleg voor hebt is voorkomen van allergische reacties vrijwel on…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Zyrtec.aspx?mId=10704&rId=513
  • Bijsluiter Zyrtec

Reageer op het artikel "Zyrtec - Gebruik en mogelijke bijwerkingen"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 20-10-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!