InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Fitness voor je brein

Fitness voor je brein

Fitness voor je brein We doen van alles om ons lichaam fit te houden. Zo letten we erg op onze voeding en ons gewicht. Gek genoeg vinden we de gezondheid van onze hersenen bijna vanzelfsprekend. Maar dat gaat helaas niet vanzelf. Met deze praktische tips zorg je ook voor een fit en gezond brein.

Bewegen

Duursporten laten nieuwe hersencellen groeien. Lichamelijke activiteit stimuleert het zenuwstelsel en laat de hersenprestaties stijgen. Talrijke studies hebben dit aangetoond. Bijzonder geschikte duursporten zijn joggen, fietsen en zwemmen. Regelmatig bewegen help ook bij oudere leeftijd met de aanmaak van nieuwe zenuwcellen en betere signaaloverdracht tussen cellen. Ook het risico op dementie of een beroerte nemen af bij sportieve activiteit. Bijzonder effectief is bewegen in combinatie met geestelijke activiteit.

Slapen

Het brein herstructureert zichzelf tijdens het slapen. Terwijl je droomt is je brein klaarwakker. Het brein sorteert de belevenissen van overdag en slaat informatie op. De zenuwcellen herstellen zich en leggen nieuwe verbindingen. Belangrijk zijn de kwaliteit en duur van de rustpauze. Je brein heeft zeven tot negen uur rustgevende slaap nodig, in het donker en zonder storende geluiden. In deze tijd worden de giftige stofwisselingsproducten en andere schadelijke stoffen afgebouwd.

Denksport

Blijf je hersenen je hele leven uitdagen. Mensen die hun brein regelmatig uitdagen, hebben minder kans op de ziekte dementie. De reden hiervoor is de zogenaamde cognitieve reserve - de mogelijkheid om door aanmaak en verbinding van zenuwcellen ziekteverschijnselen tegen te werken. Goed voor je is alles waar je plezier aan beleefd en stimuleert tot denken: puzzels, kruiswoordraadsels, musiceren, schrijven of een vreemde taal leren. Zelfs een bordspel met het gezin of een levendige discussie met vrienden activeert hersencellen en bevordert de sociale competenties. Recente studies tonen aan dat het spelen van computergames ook een positief effect op sommige hersenfuncties heeft.

Voeding

De juiste voeding geeft energie. De gezonde mediterrane keuken is de juiste keuze voor de hersenen. Het bevat verse groenten en fruit, vis en granen. Vlees en verwerkte producten worden slechts met mate gegeten. Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt gedurende de dag.

Ontspanning

Stress is niet goed voor je brein. Langdurige stress in je beroep of privéleven verslechtert niet alleen het geestelijk welbevinden, maar ook de hersenen. Schuld hieraan is het stresshormoon cortisol. Dit hormoon zorgt ervoor dat in een belangrijke schakelcentrale, de Hippocampus, minder nieuwe hersencellen worden aangemaakt. Daarnaast verstoort het hormoon de signaaloverdracht bij de knooppunten van de zenuwcellen. Ontspanning op vakantie en in het weekend, maar ook korte rustpauzes overdag, zorgen voor een gezonde toestand van de hersenen.
© 2014 - 2019 Arts1984, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart Vectors, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Cortisol
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_reserve

Reageer op het artikel "Fitness voor je brein"

Infoteur: Arts1984
Laatste update: 16-09-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!