InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het gelukshormoon serotonine: Depressie door een tekort

Het gelukshormoon serotonine: Depressie door een tekort

Het gelukshormoon serotonine: Depressie door een tekort Je hebt je misschien ooit wel afgevraagd hoe het komt dat er constant wijzigingen zijn in je slaappatroon, stemming en gedrag. Serotonine is een van de neurotransmitters die een grote invloed heeft op onze perceptie en daarnaast betrokken is bij de gewaarwording van pijn, plezier, slaap, ontspanning eetlust en onze gemoedstoestand. Door zijn bijdrage aan ons gevoel van welzijn wordt serotonine ook wel het gelukshormoon genoemd.

Serotonine en depressie

Serotonine is verantwoordelijk voor je humeur wat een belangrijke rol speelt in je leven en je gevoel van welzijn. Een laag serotonineniveau kan leiden tot gevoelens van verdriet en ongeluk, en zelfs depressie. Onderzoek op normale, gezonde mensen met een verminderd niveau van serotonine heeft uitgewezen dat deze echter niet depressief waren. We kunnen dus stellen dat een depressie niet altijd voorkomt bij mensen met een laag serotonineniveau maar dat deze mensen wel een verhoogde kans hebben op het ontwikkelen van een depressie. De schuld ligt vooral bij de serotoninereceptoren. Als deze receptoren de serotonine niet ontvangen kunnen ze deze ook niet doorsturen naar andere gebieden in de hersenen.

Een depressie is een vaak voorkomende psychische stoornis. Het wordt vaak beschouwd als een gemoedstoestand of een fase waarin iemand zich verdrietig voelt en niet bereid is om actief deel te nemen aan activiteiten die buiten hun persoonlijke leefwereld vallen. Niet alleen ouderen worden hiermee geconfronteerd maar ook jongeren vallen tegenwoordig vaak ten prooi aan dit probleem. Iemand dit depressief is heeft een grote behoefte aan aandacht, empathie en soms sympathie. Door het niet verkrijgen van deze aandacht kan de persoon introvert worden en zich afscheiden van een bepaalde groep. Het is dus belangrijk om op een natuurlijke manier het serotonineniveau op peil te houden zodat we niet in die depressieve toestand terecht komen.

Symptomen van een tekort aan serotonine

  • Agitatie
  • Angst
  • Apathie
  • Depressie
  • Overdreven nood aan aandacht en zorg
  • Vermoeidheid
  • Problemen bij het concentreren, onthouden of verduidelijken
  • stemmingswisselingen
  • Rusteloos en ongeduldigheid

Een tekort aan serotonine kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. Overmatige serotonine of serotoninesyndroom kan zelfs leiden tot een medisch spoedgeval. Dit is te herkennen aan volgende symptomen:
  • Koorts
  • Epileptische aanvallen
  • Snelle en onregelmatige hartslag
  • Bewustzijnsverlies
  • Agitatie
  • Verwarring
  • Ciarree
  • Verwijde pupillen
  • Hoofdpijn
  • Verlies van spiercontrole, onhandigheid en spiertrekkingen
  • Rillingen en kippenvel

Verhogen van het serotonineniveau

Het verhogen van het serotonineniveau is niet zo eenvoudig als het klinkt. Er zijn medicijnen beschikbaar op de markt maar het zou een misvatting zijn om te beweren dat deze supplementen onschadelijk zouden zijn. Je bespreekt dit best eerst met een arts alvorens deze te gebruiken. Gelukkig zijn er naast medicijnen ook nog natuurlijke manieren om het serotonineniveau terug op peil te brengen en een eventuele depressie te overwinnen.

Sociale contacten

Het gevoel van welzijn zal toenemen als je actief probeert te communiceren met andere mensen. Door jezelf actief bezig te houden en je constant in het gezelschap van anderen voordoet, zal het serotonineniveau verhogen. Dit gebeurt dus niet als je jezelf isoleert van de buitenwereld zonder enige vorm van menselijke contact. Hoe minder je tijd je doorbrengt in isolatie, hoe beter. Je kunt je wel voorstellen dat een isolement de gevoelens van ongelukkigheid en neerslachtigheid enkel maar zal bevorderen. Tenslotte voelt niemand zich graag alleen.

Vitamine B en Inositol

Je kunt dit krijgen in de vorm van een pil. Het is bewezen dat vitamine B6 of B12 tabletten effectief werken bij het terugdringen van een depressie. Inositol is een vitamine-achtige stof die stimulerende eigenschappen bevat voor serotonine in het lichaam. Deze heeft zich reeds bewezen als een effectieve chemische stof die gevoelens van verdriet, angst en depressie verdringen.

Gezonde eetgewoonte en eiwitten

Een andere natuurlijke manier om het serotonineniveau te verhogen is door het consumeren van gezonde voeding. Mensen die veel eiwitrijk voedsel eten hebben minder kans op een laag serotonineniveau en hebben dus ook minder last van depressieve gevoelens.

Een overvloed aan suikers en koolhydraten daarentegen zullen op lange termijn leiden tot het crashen van de serotonine. Hierdoor zal je een nog grotere onbedwingbare trek hebben in suikers en koolhydraten waardoor je je steeds depressiever zult voelen. Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die wel kunnen helpen bij het bestrijden van het verlangen naar suiker. Het consumeren van fruit zal volledig voldoen aan deze drang naar suiker, zelfs al ben je niet echt in de stemming voor het eten van fruit.

Zonlicht

Hoewel langdurige blootstelling aan zonlicht gevaarlijk kan zijn voor de gezondheid is dit zonlicht ook een natuurlijke bron aan vitamine D. Deze vitamine speelt een belangrijke rol in ons lichaam. Het zorgt voor de opbouw van sterke en vaste botten, voor de verhoging van het immuunsysteem en, voor een verhoging van het serotonineniveau. Dat is ook de reden waarom we ons in de zomer veel gelukkiger zullen voelen dan in de winter.

Lichaamsbeweging

Cardio-oefeningen zijn ideaal voor een verhoging van het serotonineniveau. Ook hardlopen maakt de geest vrij waardoor je je beter zult voelen. Hier is het wel aangeraden om een loopmaatje in te schakelen zodat je het langer zult volhouden en uit de isolatie zult blijven. Bij elke vorm van lichaamsbeweging is de juiste mentaliteit essentieel. Als je enkel gaat sporten omdat je het gevoel hebt dat je dit moet doen zul je niet het gewenste effect op het serotonineniveau bereiken. Het is dus belangrijk dat je er zelf voor kiest omdat je er zin in hebt
Gerelateerde artikelen
Wat is serotonine?Wat is serotonine?Serotonine is een neurotransmitter. Deze stof heeft verschillende belangrijke functies bij de spijsvertering. Onder ande…
12 stappen naar geluk12 stappen naar gelukGeluk: wat betekent gelukkig zijn nu concreet in de praktijk? Wat is geluk? En hoe kan je gelukkig zijn en worden? De di…
De gevolgen van het gebruik van XTCDe gevolgen van het gebruik van XTCXTC of Ecstasy is een harddrug en dus verboden in Nederland. Toch wordt deze drug vaak gebruikt onder jongeren bij feest…
Wat is geluk? Vier definities van het begrip 'geluk'Wat is geluk? Vier definities van het begrip 'geluk'Hoe word ik gelukkig? Op welke manier bereik ik het ware geluk? Wat is geluk eigenlijk? Deze vragen kunnen alleen beantw…
Wat is 5-HTP en wat doet het?De gezondheidsfreaks onder ons hebben er vast al vaker van gehoord of het zelfs al gebruikt: 5-HTP. Maar wat is 5-HTP, w…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eloil, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Serotonine
  • http://www.optimalegezondheid.com/de-rol-van-te-lage-serotonine-en-fibromyalgie/

Reageer op het artikel "Het gelukshormoon serotonine: Depressie door een tekort"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 02-12-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!