InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Plasproblemen: is je plas ophouden ongezond voor de blaas?

Plasproblemen: is je plas ophouden ongezond voor de blaas?

Plasproblemen: is je plas ophouden ongezond voor de blaas? Iedereen heeft zich wel eens in een situatie bevonden waarin het praktisch niet mogelijk was om te gaan plassen. Je plas ophouden was dan de enige oplossing omdat je geen andere keuze had. Denk bijvoorbeeld aan een autoreis of een ellenlange wachtrij in een openbaar toilet. Maar sommige mensen houden hun plas op omdat ze het moeilijk vinden om in een openbaar toilet te urineren, of in de nabijheid van anderen. In dat geval kan er sprake zijn van een angst om te plassen, wat een soort van stress met zich meebrengt. Over het ophouden van je plas doen heelwat verwarrende fabeltjes de ronde. Is het ophouden van je plas eigenlijk ongezond en gevaarlijk? En hoe slecht is het voor de blaas?

Niet kunnen plassen

Plassen, urineren (of in de volksmond: pissen) is een natuurlijke reactie van het lichaam om zich te ontdoen van urine. Urine is een geheel aan afvalstoffen die door de urinewegen (nieren, blaas en plasbuis) worden verwerkt om uiteindelijk buiten het lichaam te belanden. Plassen is dus essentieel om overbodig vocht te verwijderen en het lichaam zuiver te houden. Als mensen niet kunnen plassen om de een of andere reden dan gaan ze hun plas ophouden. Hierdoor wordt de natuurlijke gang van zaken afgeremd en zal je blaas onder druk komen te staan.

Waarom je plas ophouden?

De redenen waarom iemand zijn plas ophoudt zijn uiteenlopend. Je bent bijvoorbeeld onderweg en er is geen toilet in de buurt: hoe langer je je plas moet ophouden, hoe meer stress je gaat ontwikkelen. Hoe meer je eraan denkt, hoe moeilijker het wordt om je plas op te houden. Of je wordt geteisterd door plasangst als je het in de nabijheid van iemand anders moet doen. Vrij veel mannen hebben angst om te plassen in openbare toiletten. Als er iemand naast je staat te plassen lukt het niet. Of nog erger: in een drukke zaak staan mensen in de rij te wachten tot jij gedaan hebt met plassen. Om niet op te vallen, hou je je plas dan maar op en verlaat je het toilet. Niet kunnen plassen uit schaamte is een van de meest voorkomende plasproblemen bij de man.

Psychologisch

Naast de schaamte om in de nabijheid van een ander te moeten plassen, zijn er nog andere psychologische redenen dat mensen hun plas gaan ophouden. Ze zijn bijvoorbeeld angstig dat ze op een toilet moeten gaan plassen dat niet hygiënisch is (denk bijvoorbeeld aan een trip naar een exotisch land). De angst om te moeten plassen op een plaats die niet schoon is gaat je dan al bezighouden op het moment dat je vertrekt. Door te anticiperen op die angst ga je al meteen stress ontwikkelen en je blaas onder druk zetten. Je plas ophouden wordt dan haast een obsessie.

Ongezond voor de blaas?

Druk

Wat ook de redenen zijn dat je je urine ophoudt, een goede oplossing is het niet. Er doen veel verwarrende fabeltjes de ronde over dit plasprobleem. Zo klopt het niet dat het goed is om je blaas te trainen om je plas op te houden. Oefening baart kunst is een spreekwoord dat in dit geval niet van toepassing is. Integendeel, je plas ophouden zet alleen maar overbodige druk op je blaas. Je blaas zal niet gaan springen zoals veel mensen denken, maar wel uitrekken doordat je je urine gaat ophouden. Hierdoor kan het zijn dat de blaas op lange termijn minder goed zal functioneren.

Lange termijn

Het probleem is dat je blaas druk gaat ondervinden van afvalstoffen in de urine als je je plas ophoudt. Die afvalstoffen kunnen de wand van de blaas beschadigen. Als je vaak je plas ophoudt kan er op die manier schade ontstaan aan de blaas waardoor je weer meer kans maakt op het ontwikkelen van infecties. Regelmatig je plas ophouden is dus schadelijk voor je lichaam en ongezond. Als het je af en toe eens overkomt dan is dat op zich geen probleem.

Tip: blijf water drinken

Drinken is er de oorzaak van dat we moeten urineren en daardoor trekken sommige mensen de conclusie dat ze beter helemaal niks drinken in sommige situaties. Als je denkt dat je je plas moet gaan ophouden kan je bijvoorbeeld geen water drinken zodat je niet hoeft te gaan plassen. Maar dit is een slechte oplossing vermits je blaas dan schade kan ondervinden van het gebrek aan vocht en je bovendien de kans verhoogt op het krijgen van nierstenen. Wel kan het aangeraden zijn om een matige hoeveelheid water te drinken voordat je het huis uitgaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Angst om te plassen (paruresis)Angst om te plassen (paruresis)Voor de meeste mensen is het vanzelfsprekend dat als je aandrang voelt om te plassen, dat je probleemloos naar de wc kun…
Niet kunnen plassen in een openbaar toiletEen groot deel van de mensen heeft moeite met het plassen op een openbaar toilet. Wanneer zij willen plassen, blokkeert…
Plasangst: de breath holding-techniekPlasangst: de breath holding-techniekJe bent waarschijnlijk op deze pagina terecht gekomen omdat je last hebt van plasangst (paruresis). Je hebt dan moeite m…
Bloederige rode plas, waar komt dat door?Bloederige rode plas, waar komt dat door?Je wordt wakker en je moet ontzettend plassen. Je kunt het nauwelijks ophouden en gaat naar het toilet. Net gehaald, maa…
Bronnen en referenties
  • http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/plas-ophouden-hoe-ongezond-is-dat-eigenlijk/article-normal-492039.html
  • http://www.gezondheidsnet.nl/angst-de-baas/paruresis-angst-om-te-plassen
  • http://www.gezondheidsnet.nl/ongewenst-urineverlies/feiten-en-fabels-over-de-blaas (bronnen geraadpleegd op 24/05/2016).

Reageer op het artikel "Plasproblemen: is je plas ophouden ongezond voor de blaas?"

Reactie

Godelieve, 19-05-2017 18:20 #1
Ik moet altijd veel plassen, wat kan ik er tegen doen?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-04-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Plasproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!