InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Winter? Bescherm je huid!

Winter? Bescherm je huid!

Winter? Bescherm je huid! Onze huid krijgt het tijdens de wintermaanden zwaar te verduren. In tegenstelling tot de meeste diersoorten, beschikken wij maar over weinig natuurlijke materialen en trucjes waarmee wij onze huid kunnen beschermen. De mens heeft zijn kleding nodig om warm te blijven tijdens de gure wintermaanden, maar kleding kan kou en vocht er niet van weerhouden onze huid aan te tasten.

Tintelende zwellingen

Veel mensen hebben in de wintermaanden last van rode, jeukende, pijnlijke, gloeiende en tintelende huid en zwellingen. Met name voeten, handen, benen, vingers, tenen en gezicht krijgen het zwaar te verduren. Op zich zijn deze zwellingen vrij onschuldig en verdwijnen ze meestal na drie weken vanzelf. Toch kunnen ze erg vervelend en pijnlijk zijn. Bij uitzondering komt het zelfs voor dat er wondjes ontstaan, eventueel gepaard met kleine blaren en kloven. Deze wondjes kunnen tot een infectie leiden.

Hoe ontstaat het?

Je oppervlakkige bloedvaatjes klappen dicht bij koude temperaturen, hierdoor krijg je in de kou ook al snel een bleke kleur. Het bloed circuleert namelijk enkel nog door de dieper gelegen bloedvaatjes, om ervoor te zorgen de warmte binnen te houden, maar ook de inwendige organen op temperatuur te houden. Wanneer de huidtemperatuur juist te ver daalt, worden die kleine bloedvaatjes opnieuw open gezet, wat zorgt voor een opwarmende en gloeiende huid.
In sommige gevallen vindt er geen normale reactie plaats, de vaatverwijding gebeurt niet, waardoor er zwellingen kunnen ontstaan. Wanneer je strakke of te kleine sokken en handschoenen draagt, zorg je dat de kans op zwellingen wordt vergroot.
Andere oorzaken kunnen zijn: Een ongezonde of slechte voeding, erfelijkheid of een eventueel onderliggende ziekte.

Wat kun je er tegen doen? Wintertenen, jeukende handen en tintelende vingers

  • Medicatie: Vooral voor mensen die erg veel pijn ervaren. Ook bij bijvoorbeeld wintertenen. Het beste is wel eerst je arts te raadplegen. Bij een apotheek kun je wel verschillende crèmes vinden die bloedvaten helpen te verwijden, die jeuk bestrijden of die een eventuele ontsteking verminderen.
  • Massage: Voornamelijk om jeuk en pijn te verminderen kan een massage helpen. Je huid wordt soepel en warm, waardoor bloedvaatjes kunnen verwijden. Echter moet de massage wel zacht en voorzichtig worden uitgevoerd, gezien de toch al gevoelige winterhuid.
  • Wisselbaden voor handen en voeten: Om de drie minuten kun je handen en voeten, afwisselend in een warm en koud badje water zetten. Bloedvaten verwijden en vernauwen zo afwisselend.

Last van gesprongen lippen?

Veel mensen hebben in de winter last van een droge huid, waaronder droge lippen. Dit komt doordat in de winter de luchtvochtigheid erg laag is. Met een crème kun je de huid voeden en beschermen, maar bij lippen ligt dit iets anders. Lippen bevatten namelijk geen talgklieren en zijn hierdoor erg kwetsbaar. De barstjes en schilfertjes die dan ontstaan kun je het beste tegengaan door meermaals je lippen goed in te smeren met een beschermende lippenbalsem.

Wat zijn vrieswonden?

Wanneer je een lange periode in (extreme) kou hebt doorgebracht, kunnen de bovenste bloedvaatjes verkrampen. De bloedtoevoer naar die plekken zal stilvallen, waardoor een vrieswond ontstaat. Vooral oren, vingers, tenen en je neus zijn hiervoor gevoelig. Wanneer je een derdegraads vrieswond hebt bereikt, sterft dat stukje huid af.

Nog enkele tips om je huid er tijdens de wintermaanden stralend uit te laten zien en goed te beschermen:

  • Grote temperatuurwisselingen kun je het best vermijden, zorg liever dat je eerst centraal wat opwarmt door bijvoorbeeld een kop warme thee te drinken.
  • Draag warme en goed isolerende kleding. Denk hierbij aan handschoenen, dikke sokken, maar ook ruim zittende schoenen.
  • Natte kleding trek je het liefst zo snel mogelijk uit. Met name het dragen van droge sokken is erg belangrijk
  • Blijf in beweging, het bevordert je bloedsomloop waardoor je een stuk warmer blijft.
  • De verwarming zorgt voor een nog drogere lucht in huis. Het best hang je er een bakje water aan om een droge en prikkelende keel te voorkomen.
© 2014 - 2019 Lica, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Pijnlijke kloven in handen en vingers bestrijdenPijnlijke kloven in handen en vingers bestrijdenBehoorlijk wat mensen hebben in de winter hinder en pijn, van vervelende kloven in de huid van de vingers en handen. De…
Droge lippen/gesprongen lippen - oplossingenDroge lippen/gesprongen lippen - oplossingenNormaal heeft de huid zestien verschillende huidlagen; lippen hebben er echter maar vier. Daardoor zijn ze gevoeliger vo…
Last van gebarsten lippen?Last van gebarsten lippen?Veel mensen hebben wel eens last gehad van gebarsten of gesprongen lippen. Meestal komt dit voor in de herfst of winter.…
Kloven en kloofjesKloven en kloofjesKloven ontstaan door uitdroging en zijn herkenbaar als scheurtjes in de huid of het slijmvlies. Kloven ontstaan vaak in…
Wat te doen bij droge, schrale lippen?Wat te doen bij droge, schrale lippen?Vrijwel iedereen heeft er wel eens last van, met name in de winter: droge, schrale lippen. Je lippen kunnen zo droog en…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Winter? Bescherm je huid!"

Infoteur: Lica
Laatste update: 27-12-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!