InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Glutamine: voordelen en bijwerkingen

Glutamine: voordelen en bijwerkingen

Glutamine: voordelen en bijwerkingen L-glutamine of beter bekend als glutamine is het meest voorkomende aminozuur in ons lichaam. Het is een essentiële bouwsteen van eiwitten die een belangrijke rol speelt in het menselijk lichaam. Ons lichaam produceert die aminozuur reeds van nature maar bij een te laag glutamineniveau wordt aangeraden om extra supplementen in te nemen om het niveau terug op peil te brengen en zo het immuunsysteem te versterken en spierafbraak te voorkomen.

Werking van glutamine

Glutamine is een van de twintig aminozuren die ons lichaam produceert. Glutamine komt vooral voor in de spieren en de longen en wordt beschouwd als voorwaardelijk essentieel wat wilt zeggen dat ons lichaam in staat is om dit zelf aan te maken. Glutamine is uiterst belangrijk voor onze algemene gezondheid door zijn bijdrage aan de spijsvertering, celdeling, excretie van afvalstoffen, immuniteit en het functioneren van de hersenen.

Glutamine wordt beschreven als de belangrijkste circulerende stikstof, goed voor ongeveer een derde van alle aminozuren die door het bloed worden vervoerd. Glutamine zorgt voor het transport van metabolistische brandstof naar de verschillende organen en draagt bij tot de vorming van vele nuttige chemische verbindingen.

Het menselijk lichaam slaat de glutamine op in de spieren waarna ze opnieuw wordt afgenomen om de interne organen te voeden. Het komt er dus op neer dat spierweefsel daadwerkelijk wordt afgebroken om andere organen te voorzien van glutamine zodat deze optimaal kunnen functioneren. Een tekort aan glutamine kan leiden tot spierafbraak, verzwakking van het immuunsysteem en algemene afname van de lichaamsgezondheid.

Voordelen voor de gezondheid van supplementen

Mensen die intensief doen aan spiertraining zullen de natuurlijke opslag van glutamine sneller verbruiken dan ze kan worden aangemaakt door het lichaam. Onderzoek heeft uitgewezen dat het nemen van glutaminesupplementen de slijtage van spieren kan helpen voorkomen die zich zal voordoen bij een te laag glutamineniveau dat veroorzaakt kan worden door fysieke stress.

Een nog veel voorkomende reden waarom mensen glutaminesupplementen gaan innemen is door zijn preventieve werking tegen verkoudheden en infecties. Mensen die regelmatig stress ervaren zijn meer vatbaar voor verkoudheden en virussen omdat hun immuunsysteem veel intensiever gaat werken. Glutamine zal de productie van witte bloedcellen verhogen waardoor de kans op ziekte drastische zal verminderen.

Sommige aandoeningen zoals spier degeneratie, gastrointestinale stoornissen, kanker, AIDS, zweren, brandwonden en chronische ziekten kunnen het glutamineniveau sterk verlagen. Deze aandoeningen zetten zodanig veel druk op het lichaam waardoor het lichaam een grotere toevoer van aminozuren zal vereisen. Het nemen van extra glutamine zal in deze klinische gevallen helpen om de spiergroei te stimuleren, het immuunsysteem te versterken en zo de kans op infecties verminderen.

Gewichtsverlies komt vaak voor bij mensen die lijden aan HIV of aids. Voor deze patiënten kunnen deze extra supplementen helpen om voedingsstoffen te absorberen en weer spiermassa te genereren. Ook bij kankerpatiënten wordt extra glutamine toegediend om de neveneffecten van chemotherapie tegen te gaan. Tenslotte fungeert glutamine als een neurotransmitter in de hersenen wat de mentale gezondheid, alertheid en stemming ten goede zal komen.

Dosering

Bij het nemen van glutaminesupplementen om het evenwicht in het lichaam te herstellen kan de juiste dosering enkel bepaald worden door een arts. Deze dosering zal dan bepaald worden op basis van conditie en lichaamsgewicht. Als voedingssupplement voor sporters raden de fabrikanten een dosis aan van vijf gram na de training en maximum tien gram per dag om het algemene herstel van glutamine te verbeteren.

Bijwerkingen

Glutaminesupplementen worden voor de meeste mensen veilig beschouwd. Enkele kleine bijwerkingen zoals hoofdpijn werden wel reeds ervaren door gezonde gebruikers. Voor oudere mensen is het wel belangrijk om de dosering laag te houden om nierproblemen te vermijden.

Neem nooit glutamine in combinatie met hete vloeistoffen aangezien de supplementen niet resistent zijn voor warmte. Je neemt deze best met voedsel of dranken op kamertemperatuur. De supplementen zijn beschikbaar in pil, poeder, capsule en vloeibare vorm.
Gerelateerde artikelen
Glutamine, belangrijker dan lang gedacht isGlutamine, belangrijker dan lang gedacht isL-glutamine is een aminozuur wat bij ontzettend veel stofwisselingsprocessen een rol speelt. Het lichaam kan deze stof z…
Eiwitten en aminozurenAminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Ze vormen lange ketens die door middel van peptide bindingen aan elkaar zitt…
Wat is glutamine en in welke voeding zit het?Wat is glutamine en in welke voeding zit het?Glutamine is een niet-essentieel aminozuur. Dat betekent dat het kan worden aangemaakt vanuit andere aminozuren. Als iem…
Bemesting met stikstof door klaverBemesting met stikstof door klaverKlaver is een veelvoorkomend plantje dat vaak te vinden is in grasvelden. Velen weten niet dat klaver nog een belangrijk…
Clarinol CLA: gaat spierafbraak tijdens dieet tegenClarinol CLA: gaat spierafbraak tijdens dieet tegenVolg je een dieet waarbij je ook veel sport dan ben je erbij gebaat als voorkomen wordt dat spierafbraak optreedt. Spier…
Bronnen en referenties
  • http://nl.265health.com/diet-nutrition/nutrition/1002101130.html#.VA2dWsJ_uEw
  • Wikipedia/glutamine
  • www.egezondheid.be

Reageer op het artikel "Glutamine: voordelen en bijwerkingen"

Infoteur: Robin990
Gepubliceerd: 19-11-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!