Cardiovasculaire training ook om af te vallen

Meer aan beweging doen om de gezondheid positief te beïnvloeden betekent dikwijls dat een abonnement genomen wordt op een sportschool. In andere gevallen zal iemand voor thuis een fitnessapparaat aanschaffen. Weer anderen verkiezen de natuur om sportief bezig te zijn. Al die trainingsvormen hebben gunstige invloed op de gezondheid. Een van die manieren is cardiovasculaire training wat meestal wordt afgekort tot cardio training. Die training is, naast het voordeel van een groot aantal positieve effecten, ook een prima manier om af te vallen.

Langere tijd verhoogde hartslag

Cardiovasculair betekent met betrekking tot het hart en de bloedvaten. De term cardio staat voor hart en vasculair voor bloedvaten. Bij een goede cardio training is de hartslag gedurende een langere aaneengesloten periode verhoogd. Dit in tegenstelling tot een training waarbij bijvoorbeeld een korte spurt wordt gemaakt en daarna weer gerust wordt waarbij een duidelijk verschil is te constateren van de hartslag gedurende de verschillende momenten.

Cardio training zowel buiten als binnen

Voor een cardio training komen diverse bewegingsvormen in aanmerking. Het principe daarvan is dat de vorm langdurig aangehouden kan worden zoals stevig wandelen, hardlopen, fietsen en zwemmen. Maar ook door gebruik te maken van fitnessapparatuur zoals een hometrainer, loopband en roeitrainer. De training kan daardoor zowel buiten in de natuur als binnen in de sportschool of thuis met de nodige fitnessapparatuur worden uitgevoerd.

Langer dan een maand goede voornemens

De verschillende keuzemogelijkheden en de vrijheid om te switchen zal voor menige trainer een motivatie opleveren om het sporten langer vol te houden dan de eerste maand van januari waarbij meer bewegen tot de goede voornemens hoorde. Het overstappen van buiten trainen naar binnen kan in de wintermaanden en bij slecht weer ook voor doorzetten zorgen. Sommige sporters combineren sporten binnen met tv kijken of een boek lezen wat afhankelijk van het soort fitnessapparaat best te doen is en ook weer de motivatie ten goede kan komen.

Vetverbranding vroeg in de ochtend

Over wat het beste tijdstip van de dag is voor een cardio training bestaan verschillende meningen. Een van die visies zal zeker velen aanspreken omdat die te maken heeft met vetverbranding wat voor degenen die zich voorgenomen hebben om meer te bewegen dikwijls een gewenst effect is. Vetverbranding volgt op het verbranden van koolhydraten. Maar koolhydraten verteren in de nacht zonder dat daarvoor getraind wordt. Daardoor is trainen meteen na het opstaan het meest effectief met het voordeel dat meteen wordt begonnen met de vetverbranding. Velen kiezen er daarom voor om vooral in de ochtend te trainen maar dat is uiteraard niet voor iedereen weggelegd. Een uur eerder opstaan is ook lang niet voor iedereen een prettige optie. Maar ’s morgens trainen levert overigens ook een fijn gevoel op om de rest van de dag op te bouwen.

Frequentie en duur van de cardio training

Om resultaat te boeken met een cardio training, in de zin van vetverbranding, is wekelijks vijf tot zes keer trainen eigenlijk het minimum. Bij een goede training komt na een minuut of twintig de vetverbranding goed op gang waardoor het verstandig is om daarna nog een tijdje door te gaan tot zo’n vijfenveertig minuten.

Trainen met hartslagmeter

Het best is om te trainen met een hartslagmeter en om de intensiteit aan te passen naar 70% van de maximale hartslag. De maximale hartslag kan berekend worden door van het getal 220 de leeftijd af te trekken en daar dus 70% van. Wie zonder hartslagmeter traint kan afgaan op de ademhaling die tamelijk zwaar mag zijn maar nog wel zodanig dat het voeren van een gesprek mogelijk is.

Positieve effecten van cardio training

Cardio training heeft een groot aantal positieve effecten. Enkele van de belangrijkste zijn:
  • Longen: Het versterkt de longen en de ademhalingsspieren.
  • Hart: Het versterkt de hartspier. Door die versterking kan het hart efficiënter bloed door het lichaam pompen.
  • Spieren: Door cardio training worden naast ademhalingsspieren en hartspier zeer veel spieren in het lichaam versterkt.
  • Stres: Cardio training werkt stress verlagend waardoor ook een algeheel betere geestelijke gezondheid ontstaat.
  • Lichaamsvet: Deze vorm van training is een uitstekende manier om lichaamsvet te verbranden en daarom prima voor degenen die aan de lijn willen doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Blijvend afvallen en bewegingBlijvend afvallen en bewegingBlijvend afvallen, om op een blijvende manier af te vallen is enige vorm van beweging onmisbaar. Hoe vaak je moet bewege…
Vetverbranding, hoe verbrand je sneller vetten en calorieën?Vetverbranding, hoe verbrand je sneller vetten en calorieën?Getrainde spieren zorgen voor een snellere en effectievere vetverbranding. Wie calorieën wil verbranden zorgt voor getra…
Vetverbrandende cardio trainingVetverbrandende cardio trainingLopen, zwemmen, touwtje springen en fietsen, zijn enkele cardio trainingen om vet te verbranden. Ze zijn aanbevolen om v…
Vetpercentage omlaag brengenVetpercentage omlaag brengenEen te hoog vetpercentage hoeft niet te betekenen dat je te dik bent. Dit is vaak een vooroordeel. Toch komt een te hoog…

Euthanasie in de politiekEuthanasie in de politiekDe term 'euthanasie' komt uit het Oudgrieks, en betekent zoiets als: goede, milde dood of genadedood. Tegenwoordig bedoe…
Zonnesteek of zonneslag door zonnebankZonnesteek of zonneslag door zonnebankEen zonnesteek of zonneslag hebben beiden nagenoeg dezelfde symptomen zoals hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid. Oo…
Bronnen en referenties
  • http://www.fitvoorbeginners.nl/wat-is-cardio/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Cardiofitness

Reageer op het artikel "Cardiovasculaire training ook om af te vallen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: Maart 2016
Subrubriek: Diversen
Special: Sporttraining
Medische informatie…
Schrijf mee!