Staufferen: bewegen zonder te belasten

We kunnen er niet meer onderuit: om gezond te blijven moeten we bewegen. We worden er bijna dagelijks via kranten, tijdschriften, nieuwsberichten enz. op gewezen dat regelmatig bewegen een absolute must is, zowel voor onze fysieke als voor onze mentale gezondheid. Dat kan gaan van joggen, fietsen, wandelen tot zwemmen, fitness, danssporten, aerobics en noem maar op. Maakt niet uit wat, als je maar beweegt. Maar wat als bewegen en intensief sporten niet haalbaar is? Denk maar aan mensen met reuma, artrose, of personen met een handicap, voor wie traditioneel sporten en trainen te belastend is. Voor hen, en ook voor iedereen die op een rustige manier in beweging wil blijven, is er het Stauffer-concept: bewegen zonder te belasten.

Het concept Stauffer

Dr. Stauffer, een arts uit Californië, zocht naar een manier om zijn echtgenote die bijna volledig verlamd was door polio, toch te laten bewegen en zo haar fysieke toestand te verbeteren. Het moest dus een manier van bewegen zijn zonder belasting en inspanning. In de jaren '40 ontwierp hij de eerste toningtafels. Deze tafels hebben bewegende delen die met isometrische contracties de spieren versterken en de gewrichten soepeler maken, zonder dat er grote inspanningen voor nodig zijn. De echtgenote van Dr. Stauffer had duidelijk baat bij deze bewegingsoefeningen. Haar fysieke toestand ging erop vooruit, ze voelde zich sterker. Door dit opmerkelijke resultaat kreeg de medische wereld interesse voor het Stauffer concept. Na het plotse overlijden van Dr. Stauffer raakte zijn concept jammer genoeg in de vergetelheid. In de jaren '80 kwam er opnieuw interesse voor de toningtafels en het Stauffer concept werd gecommercialiseerd.

Toningtafels

Dr. Stauffer ontwierp 6 toningtafels om verschillende spiergroepen te verstevigen. Elke tafel werkt op een andere lichaamszone maar de algemene focus ligt op het versterken van de buik, heupen, rug en dijen. De oefeningen duren telkens 10 min per tafel en ze gebeuren in zithouding of liggend op de rug of op de buik. Je kan de oefeningen op elke tafel altijd moeilijker maken door er extra oefeningen aan toe te voegen. Alles hangt af van wat je aankan.
  • Benentafel: verstevigt de binnenste en buitenste dijspieren. In ruglig plaats je de voeten in voetsteunen die de benen bewegen in een soort zwembeweging. Je kan tegelijk ook de borst-en armspieren verstevigen door een bal voor je tussen de handen te nemen en telkens bij een uitademing tegen de bal te duwen.
  • Reverse sit-up tafel: hierop train je de buikspieren en de rugspieren. De tafel doet de benen naar je toe bewegen, dus net het omgekeerde van een gewone sit-up. Je kan op deze tafel afwisselen tussen stretchen en buik- en rugoefeningen.
  • Tailletafel: hier lig je op de buik en de benen worden afwisselend gestrekt geheven. Deze bewegingen versterken de dij - en bilspieren.
  • Zandzaktafel: je ligt in ruglig op 2 bewegende kussens, met een zandzakje op de buik. De kussens geven een grondige massage aan de onderrug. De bewegingen van de kussens verbeteren ook de bloedsomloop, bevorderen de lymfedrainage en werken vochtafdrijvend.
  • Stretchtafel: verstevigt de bovenrug en verbetert de soepelheid van het bovenlichaam.
  • Relaxatietafel: je eindigt de sessie altijd op deze tafel. De zachte massage geeft een ontspannend gevoel, de bloedsomloop verbetert en afvalstoffen worden afgedreven.

Voordelen van het staufferen?

Wat zijn de gunstige effecten van staufferen?
  • De spieren worden verstevigd door oefeningen waarbij de gewrichten niet belast worden.
  • Het lichaam wordt soepeler en fitter.
  • Cellulitis vermindert.
  • De bloedcirculatie wordt gestimuleerd.
  • De stofwisseling wordt beter.
  • Staufferen werkt ontspannend, is goed tegen stress.
  • Staufferen kan helpen bij rugklachten.

Doelgroep

Voorstanders (en uiteraard uitbaters van Stauffersalons!) beweren dat iedereen, jong en oud, fysiek gezond of niet, heel veel baat hebben bij staufferen. 2 uur staufferen zou overeen komen met 12 uur gewone gymnastiek. Het maakt je fit en soepel, verbetert de conditie en zou zelfs afslankend werken. En dat alles zonder of met een minimum aan inspanning. Toch zijn er voor mensen die geen bewegingsbeperkingen hebben en gewone sporten aankunnen, ontzettend veel andere, traditionele mogelijkheden om te bewegen en de conditie te verbeteren. Zij zullen te weinig 'uitdaging' vinden in het staufferen en ze zullen niet echt aan hun trekken komen bij de oefeningen op de toning tafels. Mensen die echter fysieke problemen hebben en traditionele lichaamstraining niet aankunnen, zullen zeker baat hebben bij staufferen. Denk daarbij aan oudere mensen voor wie wandelen of trappen lopen pijnlijk is, mensen met reuma, artritis of artrose, personen met een handicap die niet meer kunnen lopen. Voor hen is staufferen een uitstekende manier om ondanks alle beperkingen toch te blijven bewegen en het lichaam soepel te houden. Zij kunnen hiermee op een aangename, ontspannende wijze aan lichaamsbeweging doen, zonder dat er zware inspanningen en belasting van de gewrichten aan te pas komen. Na een aantal keren gaan ze zich fitter voelen en dat heeft dan weer een positieve invloed op hun gemoedsgesteldheid. Ook personen met rugklachten voor wie de klassieke rugoefeningen te belastend zijn, zullen zich beter gaan voelen met Stauffer. Zoals bij elke sport of bewegingstherapie hangt het resultaat ook af van de persoonlijke inzet.

Besluit

Als je fysiek goed in orde bent en gewone sporten aankan, dan is staufferen zeker niets voor jou. Je zal veel te weinig het gevoel hebben echt aan sport te doen. Voor mensen die geen gewone sporten meer aankunnen, is staufferen wel een manier om in beweging te blijven en zo de algemene conditie te verbeteren. Jammer genoeg voor deze doelgroep, heeft staufferen de laatste jaren erg aan populariteit verloren en veel stauffersalons hebben hun deuren moeten sluiten.
© 2015 - 2020 Puccini, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Waarom Lichaamsbeweging essentieel is als je wilt AfslankenWaarom Lichaamsbeweging essentieel is als je wilt AfslankenLichaamsbeweging is enorm belangrijk als je wilt afslanken. Door regelmatig oefeningen te doen zul je afslanken en zul j…
Voedingsmiddelen die je helpen afslankenVoedingsmiddelen die je helpen afslankenAfvallen heeft meer van doen dan enkel meer gaan bewegen en minder gaan eten. Afslanken is juist vaak een harde strijd o…
Afvallen: tips voor afslanken zonder dieet: bewegen en sportAfvallen: tips voor afslanken zonder dieet: bewegen en sportAfvallen of afslanken is vaak niet makkelijk. Het is moeilijk om je aan een dieet te houden en veel mensen lukt het niet…

Lucide dromen: Het beïnvloeden van je eigen dromenLucide dromen: Het beïnvloeden van je eigen dromenDromen doen we allemaal. De ene droom is soms nog vreemder dan de andere. Dromen zijn het gevolg van het verwerken van a…
Zo houd je je vagina gezondZo houd je je vagina gezondJe vagina is een kwetsbaar deel van je lichaam waar je gemakkelijk een infectie kunt krijgen. Veel vrouwen hebben wel ee…
Bronnen en referenties
  • Micky's Slank & Fit Studio Antwerpen
  • http://www.deadreign.com/wat-zijn-toning-bedden/
  • www.staufferen.nl
  • http://www.dotpsd.com/wat-doen-toning-tables-doen/

Reageer op het artikel "Staufferen: bewegen zonder te belasten"

Infoteur: Puccini
Laatste update: Februari 2020
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!