Weetjes over onze haren

Weetjes over onze haren 'Als je haar maar goed zit', of, 'Ik heb een bad hair day'. Dit zijn uitspraken die wij mensen over onze haren doen en waaruit blijkt dat het best wel belangrijk is voor ons. Onze haren betekenen veel voor ons en bijna niemand wil ze kwijt. Iedere morgen staan we weer voor de spiegel om ervoor te zorgen dat we er leuk uitzien en de haren zijn daarin heel belangrijk.

Weetjes over haren

Haren bestaan uit afgestorven cellen. Ze bevatten geen bloedvaten of zenuwen. De haarwortels in de hoofdhuid produceren deze haarcellen, waaruit de haren ontstaan. Een mens heeft ongeveer vijf miljoen haren, verspreid over zijn hele lichaam. Daarvan bevinden zich er ongeveer 100.000-150.000 op het hoofd. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hebben blonde mensen meestal meer haren dan donkerharige mensen. Blonde haren zijn fijner, maar wel met veel meer, meestal rond de 150.000. Donkerharige mensen hebben dikker haar en hebben er ongeveer 100.000. Mensen met rood haar moeten het met 'maar' 90.000 haren doen. Bij ieder mens is het weer verschillend, maar haren groeien gemiddeld twee tot zes jaar lang en per dag ongeveer 0,35 millimeter. Hierna begint er een overgangsfase van twee weken, gevolgd door een rustfase van twee tot vier maanden. Daarna wordt de haar uitgestoten door een nieuwe haar.

Bescherming

Bron: Zephyris, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Zephyris, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Het is nog niet helemaal duidelijk waarom de mens van vroeger uiteindelijk zijn vacht verloren heeft. Men vermoedt dat het ermee te maken heeft dat zweet makkelijker kan verdampen op een gladde huid. De mens is echter niet helemaal kaal. Buiten de voetzolen, handpalmen, slijmhuid en lippen hebben we overal haar. Bij de één is dat meer als bij de ander, maar iedereen heeft overal haar. Dat is niet voor niets. Onze hoofdharen bijvoorbeeld dienen ter bescherming van de hersenen, de haren reguleren de warmte die op ons hoofd komt en beschermen de huid tegen schadelijke uv-straling.

Haaruitval

Ieder mens heeft haaruitval. Een haar groeit iedere dag ongeveer 0,3 millimeter en wordt gemiddeld zeven jaar oud. Dan valt de haar uit en na een korte tijd groeit er weer een nieuwe haar. Dit gebeurt met 100 tot 150 haren per dag. Als een mens dus 100.000 haren heeft, valt dat niet op, maar als er langere tijd meer haren uitvallen, wordt dat anders. Er zijn verschillende oorzaken voor overmatig haaruitval. Zo kan het zijn dat je meer haren verliest door een verstoorde hormoonbalans, als gevolg van bijvoorbeeld een zwangerschap of de overgang. Als de hormonen weer tot rust komen, stopt het teveel van haaruitval ook wel weer. Het kale hoofd bij de man is meestal een gevolg van de genen. Andere oorzaken van haaruitval zijn bijvoorbeeld schimmelinfecties, chronische ziektes, gebruik van bepaalde medicijnen. Maar ook stress, milieuverslechtering of gebrek aan vitamines kunnen een reden zijn.

Luizen

Hoe schoon je je haren ook houdt, vaak houdt het hoofdluis niet tegen. Integendeel, luizen voelen zich juist fijner in schone haren. Vooral op peuterspeelzalen en basisscholen steekt het probleem de kop op. Kinderen komen met hun hoofden dicht bij elkaar in de buurt, waardoor de luizen makkelijk over kunnen lopen. Vroeger werd dan het hoofd kaal geschoren, wat natuurlijk niet echt een pretje was. Tegenwoordig gebeurt dat niet meer, we hebben nu gelukkig genoeg doeltreffende andere middelen en manieren om weer van de ongewenste huisdiertjes af te komen.
© 2015 - 2020 Nadasha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bangin, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdhaar, bezocht op 23-04-2015
  • https://www.dietcetera.nl/uiterlijk/haar, bezocht op 23-04-2015
  • Afbeelding bron 1: Zephyris, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Weetjes over onze haren"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 27-04-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!