InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Meten van de hartslag via vinger, borstband of horloge

Meten van de hartslag via vinger, borstband of horloge

Het regelmatig meten van de hartslag is natuurlijk vooral iets voor sporters zowel amateurs als professionals. Maar ook niet sporters kunnen nieuwsgierig zijn hoe het met de hartslag staat. Iemand die bijvoorbeeld van de huisarts te horen heeft gekregen het beter wat rustiger aan te doen kan best willen weten hoe het met de hartslag gaat. Wellicht is er door die informatie een reden om het nog rustiger aan te doen of de geruststelling dat het prima gaat.

Wat is een hartslag?

Onder hartslag kunnen twee dingen worden verstaan:
  1. De pompbeweging die het hart voortdurend maakt.
  2. Het aantal slagen dat het hart per minuut slaat wat ook wel hartfrequentie of polsslag wordt genoemd.

Een hartslag is het gevolg van het eenmaal samentrekken en daarna eenmaal volledige ontspanning van het hart. Die twee uitersten houden ook verband met de zogenaamde bloeddruk. Op het moment dat het hart uiterst is samengetrokken is er sprake van bovendruk (ongeveer 120 op een bloeddrukmeter) en op het moment dat het hart maximaal ontspannen is onderdruk (ongeveer 80).

Over hartslagen en sporters

Normaal gesproken is de frequentie van de hartslag tussen 60 en 80 slagen per minuut. Voor sporters in topconditie kan dit tussen 30 en 40 zijn. Het maximaal bereikbare is afhankelijk van de leeftijd en kan bij vrouwen oplopen tot 226 waarbij het getal van de leeftijd moet worden afgetrokken en bij mannen 220 min de leeftijd. Bij sporters met een lang sportverleden blijft dit lager en beloopt 205 min de leeftijd.

Simpele manier van hartslag meten via vinger

De hartslag meten kan op verschillende manieren. Het simpelst is om met een vinger te proberen een ader in de pols te voelen en gewoon een minuut lang te tellen hoeveel slagen het hart maakt. Maar die manier van meten is moeilijk uit te voeren tijdens een activiteit. Een betere methode is om gebruik te maken van een hartslagmeter (ook wel cardiometer genoemd) die in verschillende uitvoeringen en met diverse toegevoegde functies verkrijgbaar is.

Borstband met sensor en koppelingsmogelijkheden

De meeste toegepaste methode is door het gebruik van een hartslagmeter die bestaat uit een borstband met hartslagsensor die ook wel hartslagmonitor wordt genoemd. Met een hartslagmonitor kan op een eenvoudige manier met een elektrocardiograaf de hartslag worden gemeten. Hierbij wordt een band rond de borst gedragen waarin zich een sensor bevindt. Er zijn systemen waarbij de borstband via bluetooth aan een smartphone kan worden gekoppeld waarbij tijdens het trainen de hartslag gevolgd kan worden of na afloop bekeken kan worden. Ook kunnen sommige borstbanden een koppeling maken aan een fietscomputer of een sporthorloge.

Hartslaghorloge met ook andere functies

Maar er zijn ook hartslagmeters die zonder borstband werken. Het zijn meters in de vorm van een polshorloge. De hartslag wordt daarbij gemeten via een vingersensor. Nadeel van deze methode is dat de hartslag niet continu wordt gemeten maar alleen als de vinger op de sensor wordt gehouden. Voordeel is dat geen borstband hoeft te worden gedragen. Soms hebben deze hartslaghorloges ook andere functies zoals een alarmfunctie, stopwatch en timer.

Zeer geavanceerd hartslaghorloge

Maar het kan nog geavanceerder. Er zijn ook meters, in de vorm van een horloge, met nog meer mogelijkheden en bijvoorbeeld met gepatenteerde Philips technologie waarbij twee LED-lichtstralen en een elektro-optische sensorcel het bloedvolume in de pols meten. Tevens kunnen daarbij hartslagzones worden ingesteld met akoestisch signaal zodat op het moment dat de hartslag buiten die zones komt een hoorbaar signaal wordt afgegeven. Een geïntegreerde bewegingssensor registreert afstand, calorieën, GPS-hoogte, stappen en tempo. Gegevens worden bewaard in een 24 uurs-geheugen en kunnen worden gesynchroniseerd met een smartphone.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hardlopen met een hartslagmeter, hoe te beginnen?Hardlopen met een hartslagmeter, hoe doe je dat? Welke hartslag moet je aanhouden voor het verbeteren van je conditie, w…
Gebruik van een hartslagmeterGebruik van een hartslagmeterEen hartslagmeter is in enkele uitvoeringen verkrijgbaar en dient ervoor om je hartslag te meten. Sommige mensen kopen e…
De hartfrequentieDe hartfrequentieMet de hartfrequentie bedoelen we de slagen die het hart maakt per minuut, het wordt ook wel de hartslag genoemd. Bij ee…
Trainen met hartslagmeterTrainen met hartslagmeterDe drang naar steeds betere sportprestaties, stelt alsmaar hogere eisen aan sporters. Voor “nattevingerwerk” in de train…
Hardlopen met GPSHardlopen met GPS is leerzaam en interessant voor elke hardloper, van absolute beginner tot wedstrijdatleet. Met een spo…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hartslag
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hartslagmonitor
  • http://www.hartslagmetercenter.nl/advies/hartslagmeters.html

Reageer op het artikel "Meten van de hartslag via vinger, borstband of horloge"

Reacties

Tom Lips, 01-09-2018 12:58 #2
Hoe meet mijn borstband nu precies de hartslag en waarom gaat het soms mis, bijvoorbeeld als in begin van inspanning de sensor een veel te hoge of te lage hartfrequentie aangeeft?
Ik heb het idee dat de meting pas na ca 10 minuten inspanning correct is. Is dat zo? Waarom gaat mijn hartslag volgens de meting soms juist omhoog als ik met inspanning stop? Is dit reëel of is dit een meetfout?

Karin, 13-02-2018 11:41 #1
Even een vraagje: als ik na het hardlopen mijn hartslag teruglees, zitten er soms hele kleine hiaten tussen (1 seconde) waar geen hartslag gemeten wordt. Is dit normaal? Ik merk daar niets van en heb ook geen klachten.
Groetjes Karin

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 28-03-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Meenemen in de bergen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!