InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Onze reukzin is belangrijker dan we denken

Onze reukzin is belangrijker dan we denken

Onze reukzin is belangrijker dan we denken De meeste mensen zouden misschien kunnen denken dat ons reukvermogen het minst belangrijk is van de vijf zintuigen (het gehoor, het gezicht, de tast en de smaak) maar niets is minder waar. Het vermogen om geuren waar te nemen speelt wel degelijk een heel belangrijke rol voor ons lichaam op verschillende vlakken. Geurreceptoren zijn rechtstreeks verbonden met onze hersenen waardoor opgevangen geurinformatie direct naar de hersenen zal worden verzonden. Dit heeft onder meer een grote invloed op ons geheugen, de seksuele aantrekking tot een andere persoon en het vermogen om smaken te identificeren.

Functies van onze reukzin

Reukzin en geheugen

Het gedeelte van de hersenen dat verantwoordelijk is voor de verwerking van geuren staat ook in voor ons geheugen en emoties. Dit is de reden waarom bepaalde geuren herinneringen uit onze jeugd, die we eigenlijk al lang vergeten zijn, kunnen oproepen. Zo kan de geur van pijptabak je misschien doen terug denken aan de manier waarop je grootvader de krant las of zelfs de warmte en liefde die je voor hem voelde. Of brengt de geur van verse kaneelkoekjes je terug naar de tijd van die heerlijke keuken van je grootmoeder en haar troostende knuffels.

Reukzin en smaak

Iedereen heeft ongetwijfeld reeds ondervonden dat de smaak van voedsel voor een groot gedeelte verdwijnt wanneer je verkouden bent. Wist je dat tachtig procent van onze smaak wordt bepaald door de reukzin? Wanneer je niet meer in staat bent om te ruiken zal dit dus ook een grote invloed hebben op je smaakvermogen. Ons vermogen om geuren waar te nemen wordt echter minder accuraat wanneer we ouder worden. Dit heeft deels te maken met het verouderingsproces van het lichaam en natuurlijke slijtage en deels door het feit dat we gewend geraken aan bepaalde geuren en deze dus niet meer worden geregistreerd in de hersenen. Dit verklaart waarom oudere mensen soms klagen dat bepaalde voedingsmiddelen niet meer dezelfde smaak hebben als vroeger en ze vaak overmatig gebruik maken van kruiden en smaakversterkers.

Ontwikkeling van baby’s

Onderzoek heeft aangetoond dat baby’s reeds in de baarmoeder in staat zijn om geuren waar te nemen. Wanneer een vrouw dertien weken zwanger is zullen de olfactorische zenuwen van het kind reeds verbonden zijn met de receptoren in de hersenen. Hierdoor zullen baby’s effectief een verscheidenheid van geuren afkomstig van het vruchtwater kunnen opnemen voor ze eigenlijk worden geboren. Na de geboorte zal de baby in staat zijn om geuren uit de baarmoeder te identificeren en te verbinden met de geur van de moeder en de moedermelk. Daar baby’s sterk gehecht geraken aan deze moedergeuren zal een kleine hoeveelheid gemorste moedermelk op een deken reeds troostend kunnen werken wanneer de moeder niet in de buurt is.

Seksuele aantrekking

Veel dieren zijn aangetrokken tot potentiële partners door unieke chemische geuren genaamd feromonen. Aanvankelijk dacht men dat de mens een uitzondering was op deze regel tot in de jaren tachtig een team van wetenschappers aan de universiteit van Utah ontdekte dat het menselijk reukorgaan eveneens receptoren bevat die gestimuleerd worden door feromonen. Hoewel deze feromonen niet bewust worden waargenomen zal de mens hier toch op reageren. Dit verklaart waarom we ons aangetrokken voelen tot bepaalde personen en niet tot andere.

Studies hebben aangetoond dat vrouwen zich onbewust aangetrokken voelen tot mannen met een compleet verschillende lichaamsgeur dan deze van zichzelf. Deze natuurlijke reactie zou een betere genetische comptabiliteit en sterker immuunsysteem bij mogelijke nakomelingen tot stand brengen. Tijdens diezelfde studie werd echter ook ontdekt dat vrouwen aan de pil zich meer aangetrokken voelen tot mannen met gelijkaardige geuren omdat hun lichaam dacht dat ze reeds zwanger waren.

Aromatherapie is gezond

Aromatherapie maakt gebruik van geuren die afkomstig zijn van natuurlijke extracten en oliën. Sommige van deze aroma’s kunnen belangrijke voordelen hebben voor zowel onze mentale als lichamelijke gezondheid. Onderzoek heeft reeds aangetoond dat aromatherapie helpt bij het verlichten van stress, angst en depressie.
  • Citroengeur verhoogd de algemene perceptie van de eigen gezondheid
  • Lavendel draagt bij aan een aangename sfeer maar verlaagt de wiskundige vaardigheid.
  • De geur van eucalyptus verhoogt de ademhaling en de mate van alertheid.
  • De geur van fenetylalcohol (een bestanddeel van rozenolie) verlaagt de bloeddruk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geur is vooral emotieGeur is vooral emotieHet meest ondergewaardeerde zintuig is wel onze reukzin. Voelen vinden we belangrijk, zonder smaak kunnen we niet. Zien…
Zintuigen van het paard - De smaakzinZintuigen van het paard - De smaakzinMet betrekking tot de smaak zijn paarden net mensen: het ene paard is kieskeuriger dan het andere. Ook hebben paarden ie…
Is het waar dat katten geen smaakzin hebben?Is het waar dat katten geen smaakzin hebben?Er wordt vaak gezegd dat een kat het verschil tussen verschillende etenswaren niet kan proeven. Dit is niet helemaal cor…
Verbeter je reukzinVerbeter je reukzinEr zijn veel redenen te bedenken waarom je de reukzin zou willen verbeteren. Reukzin is nauw verbonden met het gevoel va…
Hyposmie (verminderde reukzin) & anosmie (geen reukvermogen)Hyposmie (verminderde reukzin) & anosmie (geen reukvermogen)Kunnen ruiken is voor velen vanzelfsprekend, maar in sommige gevallen lukt dit niet (goed). Hyposmie duidt op een gedeel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.feromonen.nl/contents/nl/d2_alles_over_feromonen.html
  • http://plusmagazine.knack.be/nl/011-1969-Waaromonzereukzin-zo-belangrijk-is.html
  • http://www.aromatherapie-info.com/

Reageer op het artikel "Onze reukzin is belangrijker dan we denken"

Infoteur: Robin990
Gepubliceerd: 29-07-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!