InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat is d-mannose?

Wat is d-mannose?

Wat is d-mannose? D-mannose is een relatief onbekend maar heel effectief middel, dat gebruikt kan worden voor de bestrijding van urineweginfecties. D-mannose is een middel dat je op recept krijgt van een arts, maar het is vrij verkrijgbaar bij drogisten en andere winkels die voedingssupplementen verkopen. Wat is d-mannose nou precies, hoe werkt het en voor werkte doeleinden kan het gebruikt worden?

Wat is d-mannose?

D-mannose is een middel dat gebruikt wordt voor de bestrijding van urineweginfecties. Het is vrij verkrijgbaar, zonder recept. D-mannose is een vorm van suiker. Het is een enkelvoudige suiker, dus een soort glucose. D-mannose is niet kunstmatig maar komt gewoon voor in de natuur, al is het in kleine hoeveelheden. D-mannose in de natuur vind je onder andere in cranberry’s, appels en sinaasappels en daarnaast komt het voor in andere vruchten en verschillende planten en bomen. Er zijn ook soorten enkelvoudige suikers waar d-mannose uit te halen is. Ook het menselijk lichaam maakt zelf hele kleine hoeveelheden d-mannose aan. D-mannose kun je kopen in de vorm van los wit poeder, of wit poeder in capsules in verschillende doseringen. De capsules zijn verkrijgbaar met dierlijk omhulsel maar ook in een geheel veganistische variant. D-mannose is geheel onschadelijk en er zijn geen bijwerkingen bekend.

Hoe werkt d-mannose?

Als je d-mannose inneemt, wordt dit meteen hierna door het bovenste gedeelte van het maag-darmkanaal geabsorbeerd. Het gaat door de lever heen maar hier blijft het onveranderd en zo komt de d-mannose in de bloedbaan terecht. Na ongeveer een uur is bijna alle d-Dmannose die je hebt ingenomen in het bloed terechtgekomen, zo komt het ook in de blaas en urinewegen terecht. D-mannose is een heel werkzaam middel bij urineweginfecties zoals blaasontsteking. Deze urineweginfecties worden in 90% van de gevallen veroorzaakt door de E.coli-bacterie. D-mannose neemt in de blaas de eiwitten in die normaliter ingenomen zouden worden door deze bacterie. De E.coli-bacterie heeft hierdoor geen plek meer en verlaat via de urine het lichaam. Ook kan de d-mannose zich direct hechten aan de E.coli-bacterie en hiermee de aanvallende mogelijkheden van de bacterie uitschakelen waardoor deze niet meer schadelijk is voor het lichaam en uit het lichaam wordt geplast. D-mannose heeft geen vieze smaak en dus daardoor heel makkelijk in te nemen.

Waarvoor kun je d-mannose gebruiken?

D-mannose is een heel werkzaam middel bij urineweginfecties. Om deze te bestrijden kan d-mannose worden ingenomen, dit is geheel onschadelijk, ook voor mensen met suikerziekte en diabetes. Lees voor het gebruik van d-mannose wel altijd eerst uitgebreid de bijsluiter en neem indien je zwanger bent altijd eerst contact op met een arts. Ook als je last krijgt van bijwerkingen is het belangrijk om altijd meteen contact op te nemen met een arts.

Waar kun je d-mannose kopen?

D-mannose kun je bij alle winkels kopen waar voedingssupplementen worden verkocht. Dit zijn vrijwel alle drogisterijen, maar ook een heleboel webshops. Voorbeelden van verkooppunten zijn The Vitaminstore, Kruidvat en De Tuinen. Voor een potje met 50 capsules met 500 mg D-mannose betaal je bij de meeste winkels rond de 20 euro. Hoe meer capsules of hoe meer gram er in een verpakking zit, hoe minder je in verhouding per gewicht aan d-mannose betaalt. Er zijn verschillende soorten op de markt, los poeder en capsules met verschillende doseringen, hierdoor kan de prijs nogal verschillen.
© 2015 - 2019 Loes_e, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://www.naturafoundation.nl/monografie/D-Mannose.html

Reageer op het artikel "Wat is d-mannose?"

Reactie

K. van der Spoel, 24-08-2018 14:18 #1
L.S.
Sommige mensen hebben een blaas die niet geheel leeg wordt na het plassen. Wat middel is daar geschikt voor? Huisartsen hebben daar weinig middelen voor.
Met vriendelijke groeten,
Klaas van der Spoel

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 03-12-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!