InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Visual Evoked Potential (VEP): Oogonderzoek

Visual Evoked Potential (VEP): Oogonderzoek

Visual Evoked Potential (VEP): Oogonderzoek VEP, wat staat voor Visual Evoked Potential, meet de elektrische activiteit in het visuele systeem. Wanneer licht van een beeld in het oog terechtkomt, wordt dit omgezet in elektrische energie op het netvlies. Dit gaat via de oogzenuw naar de visuele cortex van de hersenen. Het VEP-oogonderzoek meet de sterkte en snelheid van het signaal dat de visuele cortex bereikt. Met de onderzoeksresultaten weet de oogarts of de oogzenuw van de patiënt al dan niet goed werkt. Het is een zeer veilig en niet-invasief onderzoek wat in principe niet belastend is voor de patiënt.

Doel oogonderzoek

Het VEP is een gestandaardiseerd en reproduceerbaar onderzoek van de oogzenuwfunctie. Het is gevoeliger in vergelijking met magnetische resonantie imaging (MRI) bij het detecteren van beschadigingen van de visuele banen voor de optische chiasma. Daarnaast is het meestal goedkoper in vergelijking met andere onderzoeken zoals MRI. Het onderzoek is bovendien bruikbaar bij kinderen vanaf zes maanden of bij volwassenen die niet in staat zijn om oogkaarten te lezen. Als de resultaten van de VEP ten slotte negatief zijn, is dit nuttig voor het uitsluiten van bepaalde aandoeningen.

Het VEP-onderzoek vindt onder andere plaats bij een wazig gezichtsvermogen / Bron: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)Het VEP-onderzoek vindt onder andere plaats bij een wazig gezichtsvermogen / Bron: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)

Indicatie Visual Evoked Potential (VEP)

Een oogarts adviseert een VEP-onderzoek wanneer de patiënt wijzigingen in het gezichtsvermogen ervaart die mogelijk het gevolg zijn van problemen langs bepaalde zenuwbanen in de hersenen. Zo heeft de patiënt bijvoorbeeld last van volgende symptomen:

In het algemeen is het onderzoek bruikbaar voor het detecteren van oogzenuwproblemen. De arts ziet hoe het visuele systeem reageert op licht. Het VEP is bijgevolg vooral nuttig bij het opsporen van een recente oogzenuwontsteking, multiple sclerose (chronische neurologische auto-immuunaandoening), oogzenuwneuropathie, tumoren zoals een opticusglioom of letsels die op de oogzenuw drukken, glaucoom en oculaire hypertensie. Deze veranderingen zijn vaak subtiel of niet gemakkelijk op te sporen via klinisch onderzoek.

Voor het onderzoek

De patiënt wast best zijn haar de avond voor het onderzoek, maar hij vermijdt hierbij chemische producten zoals oliën en lotions. Ook het gezicht maakt hij schoon zonder chemische producten te gebruiken. Dit is nodig om de elektroden op het hoofd van de patiënt te plaatsen. Het is ook belangrijk om een goede nachtrust te hebben voor het onderzoek. Medicatie innemen voor het onderzoek is geen probleem, maar medicatie met slaperigheid als bijwerking, valt best te vermijden. Tot slot neemt de patiënt zijn eventuele bril mee naar het onderzoek.

Tijdens het onderzoek

Het onderzoek kent een tijdsduur van ongeveer 20 tot 45 minuten. Vooreerst plakt de verpleegkundige, technicus of arts een aantal elektroden achteraan op het hoofd en op het voorhoofd. Om elk oog afzonderlijk te onderzoeken, plakt de onderzoeker het niet te onderzoeken oog af. Zodra het onderzoek begint, ziet de patiënt serie zwart-witte patronen (een soort schaakbordpatroon) die snel heen en weer lijken te "draaien" op een computerscherm. De elektroden registreren de reacties. Deze reacties zijn meestal afkomstig uit de occipitale cortex, het hersengebied dat betrokken is bij het ontvangen en interpreteren van visuele signalen. Tijdens het onderzoek legt een computer alle informatie vast. Deze informatie stuurt de computer na het onderzoek naar de arts zodat hij in staat is dit te interpreteren.

Na het onderzoek

Na het onderzoek verwijdert de onderzoeker de lijm en elektrodes van het hoofd. De patiënt mag meteen na het onderzoek zelfstandig naar huis. Hij komt enkele dagen tot weken na het onderzoek terug bij de verwijzende oogarts voor een bespreking van de onderzoeksresultaten.

Complicaties

Een patiënt heeft zelden bijwerkingen van dit onderzoek. Het is een pijnloos onderzoek en afgezien van eventuele kleine huidirritaties van de elektroden, heeft de patiënt meestal geen complicaties.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Elektro-encefalografie (EEG)Elektro-encefalografie (EEG)EEG is een afkorting voor elektro-encefalografen, een manier om elektrische potentiaalverschillen in de hersenen te regi…
Optische atrofie (opticusatrofie): OogaandoeningOptische atrofie (opticusatrofie): OogaandoeningOptische atrofie, dat ook gekend is als opticusatrofie of optische neuropathie, is een oogprobleem waarbij de oogzenuw a…
Oogzenuwontsteking: Verlies gezichtsvermogenOogzenuwontsteking: Verlies gezichtsvermogenEen oogzenuwontsteking veroorzaakt bij de patiënt pijn en een plotseling, tijdelijk verminderd gezichtsvermogen in het a…
Opticusglioom: Tumor in hersenen met aantasting oogzenuwOpticusglioom: Tumor in hersenen met aantasting oogzenuwEen glioom is een tumor die groeit in verschillende delen van de hersenen; deze heeft mogelijk in zeldzame gevallen even…
Het zien; verwerking van impulsen van lichtgevoelige cellenLichtstralen vallen uiteindelijk op de lichtgevoelige cellen van het netvlies (retina). Deze lichtgevoelige cellen gener…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • http://www.diopsys.com/patients/vep-testing
  • http://www.myvmc.com/investigations/visual-evoked-potential-vep/
  • http://www.oogartsen.nl/oogartsen/onderzoeken/electrodiagnostiek/#VEP
  • Afbeelding bron 1: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Visual Evoked Potential (VEP): Oogonderzoek"

Infoteur: Miske
Laatste update: 06-01-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Oogonderzoeken
Medische informatie…
Schrijf mee!