InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Operatie bij gastroschisis: Darmen en organen uit buikwand

Operatie bij gastroschisis: Darmen en organen uit buikwand

Operatie bij gastroschisis: Darmen en organen uit buikwand Een gastroschisis is een aangeboren defect in de voorste buikwand: De patiënt heeft meestal aan de rechterkant van de navel een gat in de buik. Hierbij komt een deel van de darmen door dit gat naar buiten waardoor de darmen niet bedekt zijn met een vlies. De opening ontstaat tijdens de ontwikkeling van het kind in de zwangerschap. Het is niet bekend waarom dit gebeurt, maar de opening treedt op wanneer de buikspieren zich onjuist ontwikkelen. Een operatie waarbij een chirurg gastroschisis repareert, gebeurt zeer snel na de geboorte daar deze aandoening levensbedreigend is en de organen na de operatie weer in staat zijn om zich goed te ontwikkelen. Deze operatie vindt wel pas plaats als de baby voldoende stabiel is voor de operatie (zeven tot tien dagen).

Synoniemen operatie bij gastroschisis

Een operatie bij gastroschisis is eveneens gekend onder deze synoniemen: Operatie buikwanddefect en reparatie buikwanddefect.

Voor en na de geboorte

Voor de geboorte

Een verloskundige ziet voor de geboorte een gastroschisis tijdens een echografie. Hierop volgt een arts de toestand van de baby en de moeder op de voet.

Na de geboorte

De baby komt via een keizersnede in het ziekenhuis ter wereld. De baby gaat vervolgens vrijwel meteen naar de afdeling van neonatale intensieve zorgen. Deze afdeling waar pediatrisch chirurgen werkzaam zijn, is speciaal uitgerust om pasgeboren patiënten met ernstige aandoeningen en problemen te behandelen.

Voor de operatie: Darmen en organen bevinden zich buiten het lichaam

De arts bedekt de organen die zich buiten het lichaam van de patiënt bevinden met een warm, vochtig, steriel verband of een steriele plastic zak (silo). De patiënt krijgt vervolgens een nasogastrische buis door de neus of mond om de maag leeg te houden. Dit voorkomt dat de patiënt verstikt en de maaginhoud in de longen terechtkomt (aspiratiepneumonie).

Beschrijving operatie reparatie van de buikwand

De patiënt krijgt een algemene anesthesie toegediend. Hij is met andere woorden pijnvrij en slaapt gedurende de operatie. De chirurg onderzoekt nauwkeurig de darmen van de baby, zodat beschadiging of andere aangeboren afwijkingenop te sporen zijn. Ongezonde delen verwijdert hij tijdens de operatie. Hij hecht vervolgens de wel gezonde randen aan elkaar. De chirurg plaatst eveneens de organen die zich buiten de buik bevinden, terug in de buik. Soms is later een corrigerende of bijkomende operatie vereist. In de tussentijd krijgen de spieren tijd om zich in de buik van de baby te herstellen.

Na de operatie

Ziekenhuisverblijf

Na de operatie verblijft de patiënt nog in een couveuse op de afdeling intensieve zorgen. Soms is een beademingstoestel nodig. Het totale ziekenhuisverblijf bij de patiënt loopt op van een paar weken tot enkele maanden. De patiënt moet namelijk in staat zijn om alle voedsel volledig via de mond in te nemen en verder ook goed op gewicht zijn vooraleer hij naar huis mag.

Behandelingen in het ziekenhuis

Vaak zijn nog andere behandelingen vereist na de operatie zoals het plaatsen van de nasogastrische buis waarlangs hij aanvankelijk voeding krijgt van zodra de darm functioneert na de operatie. Ook een medicamenteuze behandeling met antibiotica gebeurt vaak. Daarnaast is zuurstoftherapie ook nodig. De patiënt krijgt tevens pijnstillers. Tot slot is voedingstherapie in combinatie met veel aanmoediging nodig om de patiënt stilaan via de mond te laten eten.

Risico’s en bijwerkingen bij de patiënt

Algemene anesthesie

Risico's voor anesthesie en chirurgie zijn onder andere: bloedingen, ademhalingsproblemen en een infectie. Ook reageert een patiënt mogelijk allergisch op medicatie.

Operatie bij gastroschisis

Als de buikholte van de baby kleiner is dan normaal, ontstaan ademhalingsproblemen bij de patiënt. Een beademingsbuis en ademhalingsmachine zijn nog een paar dagen of weken na de operatie nodig. Voorts ontstaat mogelijk een ontsteking van weefsels de buikwand en het vlies van de buikorganen met elkaar verbindt. Ook orgaanschade is mogelijk. Daarnaast ontwikkelt de patiënt mogelijk problemen met de spijsvertering en het absorberen van voedingsstoffen uit voedsel (wanneer een patiënt veel schade aan de dunne darm vertoont). Een tijdelijke verlamming van de dunne darm ontstaat soms ook. Soms verschijnt de patiënt met een verstopping in de darmen (medische term is "ileus"). Dit is mogelijk als gevolg van een knik of een litteken in de darmen.

Prognose aangeboren defect in voorste deel buikwand

Meestal valt gastroschisis te corrigeren met één of twee operaties. Het herstelproces is afhankelijk van de uitgebreidheid van de schade aan de darmen. De meeste patiënten doen het uitstekend na een operatie en leiden een normaal leven. Andere aangeboren afwijkingen in combinatie met gastroschisis komen voor, maar zijn zeldzaam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ibuprofen tijdens de zwangerschapIbuprofen tijdens de zwangerschapIbuprofen heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan ook veel ingezet bi…
Navelbreuk: wat is het, oorzaken en behandelingNavelbreuk: wat is het, oorzaken en behandelingEen navelbreuk is een aandoening die bij de mens en verscheidene diersoorten - waaronder bij katten en honden - voor kan…
Bevallen met een KeizersnedeWanneer een normale bevalling niet mogelijk is, wat door verschillende oorzaken kan zijn, besluit de arts tot een keizer…
Diclofenac tijdens de zwangerschapDiclofenac tijdens de zwangerschapDiclofenac heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan ook veel ingezet b…
Aspirine tijdens de zwangerschapAspirine tijdens de zwangerschapAspirine (acetylsalicylzuur) heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan…
Bronnen en referenties
  • http://www.cdc.gov/ncbddd/birthdefects/gastroschisis.html
  • http://www.medscape.com/viewarticle/458475_12
  • http://www.pedsurg.ucsf.edu/conditions--procedures/gastroschisis.aspx
  • https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002924.htm

Reageer op het artikel "Operatie bij gastroschisis: Darmen en organen uit buikwand"

Infoteur: Miske
Laatste update: 05-05-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Gastro-enterologie
Medische informatie…
Schrijf mee!