InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De gevaren van medische zelfdiagnose

De gevaren van medische zelfdiagnose

De gevaren van medische zelfdiagnose Door het internet is het erg makkelijk geworden om allerlei medische informatie te vinden. Voor veel mensen is dit erg handig maar het kan er ook toe leiden dat u zelf beslissingen gaat maken over uw gezondheid die u beter niet kan maken. Zo kunt u aan de hand van al deze informatie denken dat u een bepaalde aandoening heeft terwijl dit niet zo is. Door zelf te gaan dokteren kunt u veel schade aan uw gezondheid aanrichten. Het is daarom erg belangrijk om voor aandoeningen geen besluiten te nemen zonder uw dokter te raadplegen, dit doet vaak meer kwaad dan goed.

Wat is een zelfdiagnose

Bij een zelfdiagnose probeert iemand er zelf achter te komen welke aandoening hij of zij heeft. Dit kan door middel van medische boeken, ervaringen maar ook via het internet. Bij een zelfdiagnose is er echter een grote kans op fouten, dit kan gevaarlijk zijn als er verkeerde beslissingen worden gemaakt op basis van deze verkeerde diagnose. Op het internet is van alles te vinden over ziektebeelden. Mensen krijgen hierdoor de neiging elk symptoom waar ze last van hebben op te zoeken, hier kunnen risico's aan zitten.

Hypochonders

Hypochondrie is een psychische aandoening, mensen met deze aandoening denken erg vaak dat ze ziek zijn. Ze letten constant op hun eigen lichaam en als er iets anders of niet goed voelt zien ze dit als teken van een (ernstige) ziekte. Ook nadat een dokter onderzoek heeft gedaan neemt de angst vaak niet af of anders maar tijdelijk. Daarnaast zal een persoon met hypochondrie, wanneer deze inderdaad een aandoening heeft, de aandoening als veel ernstiger zien dan dat deze daadwerkelijk is. Zo kan een griepje voor de patiënt zelfs aanvoelen als kanker. De patiënten raken niet gerustgesteld omdat ze denken dat de diagnose verkeerd is. Deze aandoening maakt de behandeling vaak erg lastig omdat de patiënten op elke kleine verandering zullen letten.

Cyberchonders

Door het internet is het een stuk makkelijker geworden om informatie over ziektebeelden te vinden. Dit heeft geleid tot een nieuwe groep hypochonders genaamd cyberchonders. Dit zijn mensen die hun klachten op internet opzoeken maar daarna denken dat ze aan een hele ernstige aandoening lijden. Het zijn dan ook een groep hypochonders die hun klachten op internet opzoeken en daardoor de aandoening ernstiger zien dan het is.

Het zelf stellen van diagnoses kan erg gevaarlijk zijn kan namelijk leiden tot een verkeerde diagnose of een verkeerde aanpak van de behandeling, dit kan verschillende gevolgen hebben.

Foute informatie

De websites op internet worden niet gecontroleerd en daarnaast zijn ze vaak niet geschreven door dokters of medische experts. De informatie die op de websites staat kan dan ook verkeerd zijn of verouderd. Zelfs betrouwbare medische websites laten soms verkeerde of verouderde informatie zien. Hierdoor kunnen verkeerde zelfdiagnoses worden gesteld aan de hand van de verkeerde informatie. U weet alleen zeker of de informatie die u krijgt goed is als u het van een dokter krijgt die een medische opleiding heeft gedaan.

Onnodige onzekerheid

De kans is erg groot dat mensen door een zelfdiagnose erg angstig worden. Door het zoeken naar informatie over aandoeningen, zeker op internet, komt er erg veel informatie naar voren. Er zijn honderden medische websites, blogs en ook op Wikipedia staat erg veel informatie. Al deze informatie kan erg overweldigend zijn en zorgen voor angst.

Daarnaast kan het zoeken op internet naar een simpel symptoom zoals: 'hoofdpijn' zorgen voor honderden mogelijke aandoeningen. Hierbij zitten ziektes zoals de griep maar ook hersenkanker zal naar voren komen. Dit terwijl er waarschijnlijk helemaal niks met u mis is. Al deze verschillende aandoeningen kunnen voor onzekerheid en angst zorgen. Hierdoor kunt u misschien slechter slapen waardoor de hoofdpijn erger wordt en de angst zelfs nog groter.

Geen verdere behandeling

Aan de hand van de informatie die wordt gevonden kan een verkeerde diagnose worden gesteld. Deze diagnose kan erger zijn dan wat er daadwerkelijk aan de hand is, maar het kan ook een onderschatting zijn. Dit kan er voor zorgen dat de patiënt niet naar de dokter gaat waardoor er geen behandeling kan plaats vinden of dat de patiënt pas naar de dokter gaat als de symptomen en klachten veel erger zijn geworden. Dit kan er voor zorgen dat een goede behandeling te laat wordt gestart wat kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen.

Verkeerde zelfmedicatie/behandeling

Als mensen zelf een diagnose stellen is het een kleine stap om ook zelf een behandeling te vinden zodat het probleem verholpen wordt. Mensen kunnen bijvoorbeeld hun dieet aanpassen of medicatie kopen in een apotheek. Dit kan betekenen dat er hele verkeerde stappen worden gezet die niet nodig zijn of zelfs schadelijk kunnen zijn. Daarnaast kan de patiënt maar een enkel symptoom aanpakken terwijl de onderliggende reden van dit symptoom niet wordt behandeld, waardoor het originele probleem steeds erger wordt. U kunt zich bijvoorbeeld indenken dat u denkt last te hebben van maagzuur waarna u pillen haalt in de apotheek om dit te behandelen, eigenlijk heeft u helemaal geen last van brandend maagzuur maar van een hartaanval. Dit kan enorm schadelijk zijn en zulke gevallen komen steeds vaker voor.

Online medicijnen kopen

Via internet is het erg makkelijk maar kan het gevaarlijk zijn om medicijnen te kopen. Hierbij krijgt u alleen geen persoonlijk advies over het gebruik van de medicatie en de combinatie met uw huidige medicatie. Zo kan het zijn dat u een reactie krijgt op de bestelde medicatie of dat uw bestelde medicatie niet samen gebruikt mag worden met uw oude medicatie. Verder kan het zijn dat u de verkeerde medicijnen of verkeerde dosis bestelt. Dit alles kan ernstige gevolgen hebben voor uw gezondheid. Normaal gesproken kijkt de apotheek namelijk na of het recept klopt en of u de medicatie veilig kan gebruiken. Een ander probleem bij het online bestellen van medicatie is dat u nooit zeker kan zijn dat wat u door de brievenbus krijgt daadwerkelijk is wat u besteld heeft en of het een puur product is, zonder gevaarlijke extra stoffen. Als u medicijnen bestelt uit het buitenland is er een grote kans dat deze niet naar Nederland verzonden mogen worden en dat ze tegengehouden worden bij de grens. U kunt niet alleen uw geld kwijtraken maar ook een boete krijgen.

Zelf informatie zoeken kan ook nuttig zijn

Wat u zich waarschijnlijk afvraagt is of het zoeken naar medische informatie op internet alleen maar schade aan kan richten. Dit is zeker niet waar. Het kan heel nuttig zijn om wat achtergrondinformatie te zoeken zodat u meer weet over de onderzoeken die mogelijk uitgevoerd gaan worden. De informatie die u heeft gevonden kan een goed startpunt zijn om mee naar de dokter te gaan. Maar u moet deze informatie niet als heilig beschouwen en er moet altijd een dokter aan te pas komen. Deze dokter kan namelijk besluiten of verder onderzoek echt nodig en dit proces in gang zetten, dit is iets wat u achter u computer niet kunt.

Wat te toen als u zich niet goed voelt?

Als u zich bezorgd voelt over uw gezondheid kunt u het beste het internet zo veel mogelijk vermijden. U kunt het gebruiken om een beetje een idee te krijgen van wat u heeft maar uiteindelijk is het de dokter die u hier uitsluitsel over kan geven. Het beste is om naar de huisarts te gaan wanneer u denkt dat het nodig is en niet zelf te gaan dokteren. Zelf de dokter uit hangen levert vaak meer kwaad dan goed op.
© 2016 - 2019 Sanj, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hypochondrie is de angst om ziek te wordenHypochondrie is de angst om ziek te wordenHypochondrie is een angst voor ziekte, letterlijk ziektevrees. Mensen die hypochondrie hebben zijn steeds bezig met het…
Medicijnen kopen op internet, wel of niet doen?Medicijnen kopen op internet, wel of niet doen?Medicijnen haal je gewoonlijk bij de apotheek, maar wanneer je dure medicijnen wilt hebben die niet door de verzekeraar…
Geneesmiddelen en medicijnen tijdens zwangerschapGeneesmiddelen en medicijnen tijdens zwangerschapZwanger? Welke geneesmiddelen en medicijnen mag ik tijdens mijn zwangerschap innemen, vraagt u zich vast af. Iemand die…
Droge mond (xerostomie): oorzaak en behandelingDroge mond (xerostomie): oorzaak en behandelingHet droge mond syndroom (xerostomie) wordt gekenmerkt door een abnormale droogte van het mondslijmvlies (orale mucosa),…
Hypochondrie: ben ik echt ziek?Hypochondrie: ben ik echt ziek?Als je een griepje voelt aankomen, word je alerter. Je let meer op je lichaam en probeert veranderingen in de gaten te h…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De gevaren van medische zelfdiagnose"

Infoteur: Sanj
Laatste update: 17-06-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!