Spirituele groei door het verwerken van negatieve gevoelens
Nogal wat mensen lopen mogelijk rond met negatieve gevoelens. Door de confrontatie met deze gevoelens aan te gaan middels het toepassen van stromingen zoals mindfulness, boeddhisme en/of TAO kunnen ze wellicht verwerkt worden. Daarmede komt de weg vrij om geestelijk te kunnen groeien. Zo is bijvoorbeeld mindfulness een geheel van vaardigheden en kan volgens Hayes omschreven worden als een intentioneel proces van het zonder oordelen observeren en beschrijven van de realiteit. Een en ander dient te geschieden op een effectieve wijze en op basis van het heden.
Algemeen
Het zelfhelend vermogen van het lichaam is groot, waarbij de overtuiging leidend is. Het lichaam tracht te allen tijde te voldoen aan de wensen van een persoon. Wanneer je de doelstellingen niet laat afhangen van onmiddellijke goedkeuring van anderen, win je paradoxaal in vele gevallen op de lange duur toch hun goedkeuring. Echter als angst de gedachten en handelingen bepaalt zal deze angst precies dat teweegbrengen, waar je bang voor bent. Vasthouden aan onjuiste gedachtepatronen is dan ook de manier om ze steeds opnieuw weer te krijgen. Door middel van koppeling van de huidige gevoelens aan een belastende ervaring in het verleden kan de geest het hart automatisch toestemming geven de desbetreffende emotie diepgaander te voelen. Daardoor kan de ervaring (gedeeltelijk) losgelaten worden. Emoties kunnen dan ook beter direct worden ervaren, in plaats van ze elders onverwerkt in het lichaam te stallen. Dit leidt uiteindelijk tot een blokkering van de energiestroom. Bedenk daarbij dat positief denken niet werkt als mensen hun ware gevoelens en verlangens tegen beter weten in ontkennen.
Spirituele groei
Deze groei kan worden ingezet als je ophoudt alles te willen controleren en tot iedere prijs de confrontatie met innerlijke pijn uit de weg gaat. Deze pijn is constant aanwezig, als het leven niet aan onze verwachtingen voldoet. Daarbij wordt deze pijn in het algemeen door gedachten en emoties afgedekt. Door het almaar krampachtig ontwijken van de innerlijke pijn worden angsten opgeroepen, waardoor onrust ontstaat. Middels inventieve gedachten wordt vervolgens getracht het eigen gelijk te halen en het ongelijk van een ander aan te tonen. Stop daarmee en houd op met bouwen van muren om jezelf voortdurend te beschermen door je gedachten en gedrag aan een situatie aan te passen.
Observeer daarentegen ontspannen de situatie en ervaar de pijn eenvoudig als energie. Energie komt en gaat. Geef de pijn de kans om door te stromen en stapel de pijn niet op in het hart. Ontspan derhalve jezelf, accepteer dat de pijn er is en laat deze los. Vanaf het moment dat men niet meer bang is om de pijn te voelen, dan zal zonder onnodige angst geleefd kunnen worden. Overigens heeft innerlijke pijn niets te maken met de lichamelijke pijn die het lichaam als signaal afgeeft, omdat de psyche zich bedient van het mechanisme angst.
Het corrigeren van onverwerkte gedachten en gevoelens
Er zijn diverse mogelijkheden om onverwerkte negatieve gedachten en gevoelens positief te beïnvloeden. Hierbij kunnen onder andere worden onderscheiden:
- mindfulness
- boeddhisme
- TAO
Mindfulness
Bij deze westerse aandachttraining, die nauw verwant is aan het boeddhisme, worden gedachten en gevoelens niet alleen beschouwd als bestaand, maar ook van voorbijgaande aard. Deze hebben weinig met de persoon in kwestie te maken. Bij zorgelijke gedachten staan daarbij niet het probleem - zoals bij cognitieve theorieën - maar de beklemming van deze gedachten op de voorgrond. Mindfulness leert verder dat men negatieve gevoelens beter kan toelaten als behorend bij het leven, om zodoende de spanning ervan af te halen. Pijn wordt veroorzaakt door het tegenhouden van gevoelens, niet door het toelaten ervan. Haal direct na toelating van de emotie - de adrenaline zit al na enige seconden in het bloed - ontspannen adem. Observeer vervolgens alle gedachten zonder dat je bepaalde ervaringen laat prevaleren. Concentreer je erop en laat als je er niets mee kunt deze gedachten ontspannen weer los.
Boeddhisme
Dit is een Indiase levensbeschouwelijke en religieuze stroming, daterend uit de vijfde eeuw v.Chr. Het uitgangspunt daarbij is het lijden (dukkha) van de mensheid door schadelijke gedachten, die voortkomen uit een verwrongen werkelijkheid. Deze leer geeft aanwijzingen hoe we ons daarvan via een achtvoudig pad definitief kunnen bevrijden. Het uiteindelijke doel is dat de mens bevrijd wordt uit de kringloop van wedergeboorte (samsara). Bij het boeddhisme wordt verder uitgegaan van een kritische instelling naast dat men zich ethisch gedraagt. Boeddha was dan ook tegen de ongelijkheid van het kastensysteem en was vóór emancipatie van de vrouw. Men dient van het goede te genieten, zonder eraan gehecht te raken. Wees opmerkzaam en tevreden met wat je hebt en wil niet hebben wat je niet hebt.
TAO
Om spirituele groei te verwerven kan ook de gulden middenweg (TAO) bewandeld worden. Deze Chinese zienswijze ontwikkeld door Lao Tse uit de zesde eeuw v.Chr. maakt korte metten met de extreme gedachtenwereld van het ego. Een belangrijk onderdeel van het taoïsme is het Wu Wei (niet-handelen). Laat daarbij de veelal onbelangrijke stroom aan gedachten voor wat ze is. Indien je vanuit het middelpunt leeft en niet tussen uitersten heen en weer wordt geslingerd, dan zullen vrede en harmonie je leven bepalen. De praktijk is echter dat extremiteiten veel energie opslokken. Door een en ander te onderzoeken kan men veel wijzer worden. De oplossing is echter eenvoudig: laat de extreme situatie simpelweg los en besteedt er verder geen energie aan. Dan zal vanzelf weer een middenpositie worden ingenomen. Het midden is gelijk het oog van een orkaan. Alles is daar in rust, terwijl de energieën er omheen cirkelen. Observeren zonder te handelen is dan ook het credo.