InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Gezonder leven door senescente cellen tegen te gaan

Gezonder leven door senescente cellen tegen te gaan

Gezonder leven door senescente cellen tegen te gaan Cellen die als gevolg van schade aan het DNA minder goed functioneren moeten door het lichaam opgeruimd of gerepareerd worden. Door een foutje kan echter geen van beiden gebeuren, het resultaat is een minder goed functionerende cel die voor veroudering en het minder goed functioneren van organen en spieren zorgt. Dit zijn senescente cellen. Door gezond te leven kun je zelf al veel doen om het ontstaan van senescente cellen tegen te gaan en zoveel mogelijk goed functionerende jonge cellen in je lichaam te hebben.

Wat zijn senescente cellen?

Senescente cellen zijn cellen in ons lichaam die nog wel leven en functioneren maar zich door ouderdom en celschade niet meer kunnen delen. 'Senescere' is een Latijns woord en betekent letterlijk 'verouderen'. Senescente cellen lijken de oorzaak van veel ouderdomskwalen te zijn, ze hebben een slechtere energiestofwisseling en produceren zodoende meer vrije zuurstofradicalen welke weer meer schade toebrengen aan de cel zelf en andere gezonde cellen in de omgeving. Jonge gezonde niet-senescente cellen hebben speciale enzymen om deze vrije radicalen te bestrijden maar senescente cellen hebben deze slechts in geringe mate. Vrije zuurstofradicalen veroorzaken weer ontstekingen in hun omgeving en ondervinden ook gezonde cellen schade van senescente cellen. Aangetoond is dat senescente cellen een directe oorzaak zijn van veroudering.

Hoe ontstaan senescente cellen?

Senescente cellen ontstaan doordat in ons lichaam dagelijks van duizenden cellen het DNA beschadigd raakt, dit is een normale vorm van slijtage dat bij het leven hoort. Veel van deze beschadigde cellen worden óf gerepareerd door enzymen óf gaan bij grote schade het traject van celdood (geprogrammeerde celdood) in. In dat geval worden de beschadigde cellen opgeruimd en vervangen door nieuwe jonge cellen. Echter, als er iets fout gaat bij deze geprogrammeerde celdood dan ontstaan cellen die niet kunnen worden gerepareerd maar ook niet kunnen worden opgeruimd. Dit worden dan cellen die op een laag niveau functioneren: de verouderingscellen ofwel senescente cellen.

Ontstekingsreacties

Het mag duidelijk zijn dat veel organen en spieren slechter gaan functioneren als deze veel senescente cellen bevatten. Een ander nadeel is dat senescente cellen eiwitten afgeven, wel 50 tot 100 soorten, die in hun omgeving ontstekingsreacties veroorzaken hetgeen de functie van een orgaan of spier nog verder verslechtert. Ook zorgen senescente cellen ervoor dat omringend weefsel zich minder goed kan vernieuwen. Nog een nadeel van deze cellen is dat ze niet alleen ontstekingsreacties veroorzaken, maar dat deze chronische ontstekingen ook de groei van tumoren kunnen doen versnellen, senescente cellen vormen namelijk een voedingsbodem voor uitzaaiende tumorcellen. Tevens maken senescente cellen tumoren minder gevoelig voor chemotherapie. Overigens spelen senescente cellen wel weer een positieve rol bij wondgenezing en bij het vormen van een mooi litteken.

Wat kan men zelf doen om vorming van senescente cellen tegen te gaan?

Kort maar krachtig is er een aantal dingen die men makkelijk zelf kan doen om veroudering en het ontstaan van senescente cellen zover mogelijk tegen te gaan. Allereerst is dat minder eten, door te veel te eten leven we korter, met name toegevoegde en te veel suikers zorgen voor veel vrije, schadelijke radicalen.

Bewegen

Ook moeten we meer bewegen, beweging is echt het wondermiddel om verouderingscellen sneller af te breken en af te voeren, en zo blijven vooral gezonde cellen over. Een gezonde manier van beweging is bijvoorbeeld zwemmen of langdurig wandelen, daarnaast kunnen met fitnessoefeningen onze spieren gezond worden gehouden. Vermijd stress, of geef als je stress ervaart er een positieve draai aan door de last als een positieve uitdaging te zien en probeer voldoende te ontspannen.

Schone lucht

En tot slot, vermijd zoveel mogelijk luchtverontreiniging, ons lichaam heeft schone lucht nodig en heeft ernstig te lijden onder de luchtverontreiniging als gevolg van de landbouw, industrie en gemotoriseerd wegverkeer. Zorg ervoor, indien mogelijk, om zoveel mogelijk schone lucht in te ademen, schone lucht zorgt voor een betere stofwisseling en voor een snellere afbraak van verouderingscellen. .
© 2017 - 2018 Blauwevinvis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Qimono, Pixabay
  • http://vumagazine.nl/geef-je-leven-een-8-en-word-100/

Reageer op het artikel "Gezonder leven door senescente cellen tegen te gaan"

Infoteur: Blauwevinvis
Laatste update: 02-12-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!