InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Voorjaarsschoonmaak - stofzuigen en dweilen als work-out

Voorjaarsschoonmaak - stofzuigen en dweilen als work-out

Voorjaarsschoonmaak - stofzuigen en dweilen als work-out De waslijn vol met dekens, dekbedden en kleden, de matten buiten de deur en de stoelen op de stoep. Het beeld van een woning waar de voorjaarsschoonmaak door het huis raast. Goed voor het huis en goed voor de schoonmaker, want al reinigend schep je orde in je huis, verbrand je calorieën bij de vleet en neemt je gevoel van welbehagen toe. Daar hoeft geen abonnement bij een sportschool aan te pas te komen. Vroeger, tot halverwege de 20ste eeuw, deed bijna ieder Nederlands en Belgisch huishouden aan de grote schoonmaak in het voorjaar. In de 21ste eeuw is het nog altijd een derde dat de schrobber, dweil en stofdoek pakt om het huis van onder tot boven grondig te reinigen. Maar waarom is schoonmaken eigenlijk zo goed?
Bron: DISELOS, PixabayBron: DISELOS, Pixabay

De weldaad van een voorjaarsschoonmaak

Het waarom van de voorjaarsschoonmaak

Zodra de winter voorbij is, de dagen lengen en de temperaturen oplopen, komen de voorjaarskriebels: we krijgen meer energie. Die energie werd generaties lang gebruikt voor de voorjaarsschoonmaak. Vroeger, in de tijd van voor de elektrische huishoudelijke apparaten zoals de stofzuiger en wasmachine, was dat noodzaak, maar ook in de moderne tijd bewijst de schoonmaakwoede zijn nut. Opruimen en reinigen is goed. Stof, beestjes en ziektekiemen moeten het huis uit gewerkt worden en een opgeruimd huis is goed voor de geest. Rommel leidt af en geeft een gevoel van chaos. Wie in een rommelige omgeving verkeert krijgt voortdurend van alle kanten prikkels die ontevreden en moe maken en je constant afleiden. De voorjaarsschoonmaak is verder goed vanwege de frisse lucht die het huis binnenstroomt.

Vrijer ademen

In een huis met frisse lucht kun je vrijer ademen en microben die ziektes verwekken hebben er minder kans. Voor mensen met luchtwegproblemen is het goed schoonmaken van het huis een noodzaak, maar het is goed voor iedereen.

Schoonmaken is gezond

Is schoonmaken gezond? Het is een klus die geklaard moet worden en met werk dat telkens terugkomt. Dat kan tegenzin oproepen en toch is schoonmaken gezond. De bezigheid heeft een kalmerende werking op de schoonmaker. Je kunt schoonmaken en je gedachten de vrije loop laten, muziek luisteren en tijdens het schoonmaken meezingen of gewoon nergens aan denken. Dat alleen al is een ontspannende bezigheid. Dat er rommel verdwijnt en er orde voor in de plaats komt werkt ook kalmerend.

Moe van de chaos

Chaos maakt je sneller moe en dat geldt ook voor rommel in het huis. Regelmatig je huis kuisen en in het voorjaar de grote schoonmaak doen is als een meditatie en therapie ineen. Niet alleen het huis, maar ook de schoonmaker frist er van op.

Endorfine en cortisol

Schoonmaken betekent bewegen: bukken, rekken, strekken, op de knieën, staand, soms kruipend om bij de verre hoekjes te kunnen. Het zijn als het ware lichamelijke oefeningen, work-outs. Daar hoef je niet voor naar de sportschool, dat abonnementsgeld blijft in de beurs en je houdt er nog een fris en opgeruimd huis aan over bovendien.

Stresshormoon

Wie beweegt, of dit nu sporten is of schoonmaken, stimuleert het vrijkomen van endorfines. Dat zijn hormonen die het geluksgevoel aanwakkeren. Wie lichamelijke activiteit verricht verlaagt tegelijkertijd het gehalte stresshormoon cortisol. Dat cortisol speelt een belangrijke rol in de vorming van zwembandjes rond het middel. Minder stresshormoon is tegelijk vermindering van die zwembandjes. Er is dus geen betere training dan stofzuigen of afstoffen.

Stofzuigen en joggen

Om alle slechte stofjes weg te werken en de goede te stimuleren kun je gaan joggen en gymnastiekoefeningen voor de televisie, in de sportschool of op het strand gaan doen. Je kunt ook een paar keer per week de stofzuiger pakken. Dat levert een fris huis op zonder stof in de hoeken en heeft net zoveel gezondheidsvoordeel als een work-out.

Verbranden van calorieën

Het mes snijdt aan twee kanten. De voorjaarsschoonmaker en ook degene die wekelijks een paar keer de bezem, stofzuiger en stofdoek pakt beweegt, verbrandt calorieën en houdt er een schoon huis aan over dat goed is voor de geest. Na gedane arbeid is het ontspannen genieten van het opgeruimde en frisse huis en het lijf voelt goed door de beweging en de goede hormonen die zijn gestimuleerd. Tevredenheid alom; de hele huishouding profiteert mee.

Bron: Congerdesign, PixabayBron: Congerdesign, Pixabay
Bron: Myriams-Fotos, PixabayBron: Myriams-Fotos, Pixabay
Bron: Orzalaga, PixabayBron: Orzalaga, Pixabay

Stofzuiger-work-out

Wat verbrand je zoal aan calorieën met een stofzuigende work-out en met andere huishoudelijke taken? Het aantal calorieën dat is aangegeven is het gemiddelde per uur. Het exacte aantal zal verschillen met de intensiteit van de poetsbeurt. Hoe steviger er gepoetst wordt, hoe meer calorieën er verbruikt worden. Een en ander is uiteraard ook afhankelijk van het soort huis dat gepoetst wordt; zitten er veel trappen in of is alles gelijkvloers.
  • Badkamer reinigen 400
  • vloer schrobben 325
  • dweilen 312
  • ramen lappen 300
  • stofzuigen 250
  • afstoffen 170
  • afwassen 160
  • de was doen 146
  • strijken 137
  • bed opmaken 136
  • koken 136

Stappenplan voorjaarsschoonmaak

Er is verschil in wekelijks iets in het huis aanpakken om schoon te maken en de jaarlijkse voorjaarsschoonmaak. Dat laatste, daar kun je als een berg tegenop zien. Met het idee hoe goed het is voor lijf, geest én voor het huis, is de eerste drempel al geslecht. Vervolgens kan de grote klus in kleinere klussen worden opgedeeld. Pak kamer voor kamer en begin bij de woonkamer. Als laatste komen de kleine ruimtes aanbod, de gang, overloop, badkamer en de zolder. En als de zolder is opgeruimd spullen op aan- en verkoopsites gezet of meegeven voor een vrijmarkt of kofferbakverkoop en schoongemaakt, kan het tevreden terugkijken op de voorjaarsschoonmaak beginnen.

Lees verder

© 2018 Sjaanfanameland, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tips voor afvallen en gezond eten!Tips voor afvallen en gezond eten!Volgt u al een dieet, maar kunt u dit moeilijk volhouden? Hier enkele tips om toch zo nu en dan een extraatje te eten, z…
Afvallen met touwtjespringen, tips!Touwtjespringen is een goede manier om vet te verbranden. Het makkelijke is dat je dit niet per sé in de sportschool hoe…
Vetverbrandende cardio trainingVetverbrandende cardio trainingLopen, zwemmen, touwtje springen en fietsen, zijn enkele cardio trainingen om vet te verbranden. Ze zijn aanbevolen om v…
Vaker Kleine Gerechten Eten, Meer Vet Verbranden!Vaker Kleine Gerechten Eten, Meer Vet Verbranden!Gezond eten wil zeggen vijf tot zes kleine gerechten per dag. Door wat vaker kleine gezonde gerechten per dag te gebruik…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Congerdesign, Pixabay (bewerkt)
  • Schoon en een massa calorieën er Leeuwarder Courant 19 april 2018
  • https://www.flaironline.nl/huishouden/voorjaarsschoonmaak-stappenplan/ geraadpleegd op 20 april 2018
  • http://holistik.nl/voorjaarsschoonmaak-tips/ geraadpleegd op 20 april 2018
  • https://essentialiving.info/voorjaarsschoonmaak-aan-de-slag/ geraadpleegd op 20 april 2018
  • Afbeelding bron 1: DISELOS, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Congerdesign, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Myriams-Fotos, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: Orzalaga, Pixabay

Reageer op het artikel "Voorjaarsschoonmaak - stofzuigen en dweilen als work-out"

Infoteur: Sjaanfanameland
Gepubliceerd: 20-04-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!