InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wil je afvallen? Gebruik geen dieet!

Wil je afvallen? Gebruik geen dieet!

Wil je afvallen? Gebruik geen dieet! Veel mensen willen afvallen en proberen dit met een dieet. Niet alleen vinden veel mensen dit dieet vervelend, vaak komen deze mensen na een dieet snel weer aan. Er zijn ook andere manieren om af te vallen, zoals gezonder eten en meer bewegen. Deze manieren zijn vaak veel effectiever.

Geen dieet

Afvallen zonder gebruikt te maken van een dieet. Het lijkt een droom voor veel mensen, maar ook te mooi om waard te zijn. Bij veel mensen bestaat het idee dat ze alleen maar af kunnen vallen met behulp van een dieet. Wat hier vaak het probleem mee is, is dat na het dieet het oude eetpatroon weer wordt opgepakt en komen de kilo’s er zo weer aan. Door af te vallen zonder dieet is de kans groter dat je niet terug valt in het oude eetpatroon.

Pas je trek aan

Een man heeft per dag 2500 calorieën nodig en een vrouw maar 2000 calorieën per dag. Zorg dat je hier niet te ver boven zit. Wat vaak het probleem is bij mensen die willen afvallen, is dat ze te veel eten. Hierdoor zet je maag uit, waardoor je gewent raakt aan een te grote hoeveelheid voedsel. Hierdoor zul je ook weer eerder trek krijgen in voedsel. Om dit tegen te gaan moet je je maag laten krimpen. Dit hoeft niet met een operatie, maar doe je zelf. Zorg dat je gezond eet en hou je aan de 2500 of 2000 calorieën per dag.

Veel drinken

Als je toch honger krijgt en je hebt je dagelijkse portie calorieën al op dan is het verstandig om in plaats van jezelf uit te hongeren, veel te drinken. Hierdoor vul je je maag, zonder dat je veel calorieën binnen krijgt. Drink zoveel mogelijk water, omdat hier amper calorieën in zitten. Vermijd zoveel mogelijk dranken waar veel suiker in zit.

Meer bewegen

Veel mensen die willen afvallen kunnen dit stimuleren door meer te gaan bewegen. Plan bijvoorbeeld drie keer in de weer een halfuur in om te gaan hardlopen. Door veel te bewegen zul je veel calorieën verbranden. Als je echter te heftig gaat trainen zul je door de aangemaakte spiermassa minder afvallen. Het resultaat op de weegschaal zal hierdoor minder zijn, maar je figuur zal wel flink veranderen.

Meet niet in kilo’s, maar in centimeters

Zoals ik al eerder noemde kan het zijn dat je weinig afvalt, omdat je veel spiermassa kweekt als je veel sport. Hierdoor is een doel als ‘5 kilo afvallen’ een doel dat meerdere resultaten kan hebben. Zo kan je door alleen minder te eten 5 kilo afvallen, maar ook door veel te sporten 7 kilo afvallen en 2 kilo nieuwe spieren aanmaken. Op de weegschaal zul je hetzelfde resultaat zien, maar in werkelijkheid zullen veel mensen liever de tweede variant hebben (met de extra spieren). Hierdoor kun je beter een andere maatstaaf nemen. Je kunt dan het beste kiezen voor de omtrek van je buik. Deze geeft goed aan hoeveel je echt bent afgevallen.

Eetstoornissen

Let er wel op dat je eetstoornissen niet in de hand gaat werken. Zorg dat je voldoende eet en weet wanneer je genoeg bent afgevallen. Door af te vallen voel je je lekkerder. Dit moet ook een doel zijn. Pas dus op met eetstoornissen en als je denkt dat je last hebt van een eetstoornis, praat er dan met iemand over. Er zijn veel specialisten op dit gebied die je graag advies geven.
© 2008 - 2018 Dribbel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je 5 kilo afvallen?Hoe kun je 5 kilo afvallen?5 kilo afvallen klinkt gemakkelijk: het is niet zo veel. Toch kan het wel erg lastig zijn, juist omdat je onderschat hoe…
Afvallen rond je buikAfvallen rond je buik lijkt erg moeilijk maar dat is het niet. Veel mensen proberen alleen af te vallen rond hun buik do…
Afvallen met kleine aanpassingen in je levenAfvallen met kleine aanpassingen in je levenAfvallen hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn als sommige mensen denken. Met kleine aanpassingen in je leven kun je n…

Reageer op het artikel "Wil je afvallen? Gebruik geen dieet!"

Reacties

Ellisb, 03-10-2012 22:43 #3
Fout. Je maag als spierzakje zelf kan niet krimpen. Het is een orgaan met een vaste omvang in leegstand, dat wel in staat is om enorm op te rekken bij inname van voedsel, veel voedsel zelfs, om daarna weer gewoon de vaste ruststand aan te nemen.
Je kunt wel invloed hebben op je gevoel van genoeg is genoeg. Jij zelf kan de mentale omslag maken om te beslissen om niet nog meer te eten dan strikt genomen voldoende voor je is. Tussen de oren, dus.

Audrey, 23-03-2012 13:34 #2
Grappig, een maag kan helemaal niet krimpen zonder operatie :')

Water, 04-10-2008 20:20 #1
Mijn complimenten voor dit artikel! :-)

Infoteur: Dribbel
Gepubliceerd: 22-06-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!