De invloed van licht en kleuren op je energie

De invloed van licht en kleuren op je energie Licht en kleuren bevatten specifieke eigenschappen die ons in staat stellen onze innerlijke krachten op te laden en genezing te bewerkstelligen.

Licht

Het is bewezen dat er een verband is tussen gebrek aan licht en depressie. Vooral in de maanden november tot maart zijn er meer mensen wiens bioritme ontregeld raakt door het gebrek aan licht. Lichttherapie als behandeling werd in 1984 door de onderzoeker Norman E. Rosenthal geïntroduceerd, hoewel het belang van zonlicht reeds meer dan 2000 jaar bekend is. De behandeling kan zowel in de kliniek als thuis plaatsvinden. De patiënt wordt 's morgens een uur blootgesteld aan wit licht met een breed spectrum met een intensiteit van minstens 2500, maximum 10 000 lux.

Kleuren

Kleuren worden therapeutisch in combinatie met andere behandelingen toegepast om de energiebalans te verbeteren. Isaac Newton bewees in 1665 dat licht kan worden verdeeld in 7 basiskleuren. Elke kleur heeft zijn specifieke werking. Met kleuren kan je een lichamelijke en psychische reactie bewerkstelligen. Hieronder volgen enkele eigenschappen van de 7 basiskleuren:
  • geel: verfrissend, kalmerend, verlaagt de bloeddruk, zuivert het bloed, verhoogt vrolijkheid en humor
  • groen: geeft balans en harmonie, verhoogt de communicatie, helpt bij slapeloosheid, geïrriteerdheid en uitputting
  • blauw: brengt zuurstof aan, verfrist het zenuwstelsel, helpt tegen hoofdpijn, maagklachten en oogontsteking
  • rood: stimulerend voor lichaam en geest, helpt bij vermoeidheid en depressie
  • oranje: stimuleert seksualiteit en optimisme, helpt bij nierproblemen, chronische verkoudheid en ademhalingsproblemen
  • paars: rustgevend, bevordert de nachtrust, stimuleert de innerlijke balans, is goed voor de groei van de botten, versterkt de verbeelding, helpt bij oog-, neus-, en oorklachten

Een kleurentherapeut brengt via een lichtset kleurenenergie in het organisme. Soms wordt dit gecombineerd met acupunctuur of chakrahealing.

Bovendien kan je in contact komen met kleurentherapie via bijvoorbeeld infraroodsauna. Verder kan je de verschillende kleuren en hun betekenis in het achterhoofd houden bij het verven of behangen van je muren. Ook is het aan te raden niet altijd dezelfde kleur van kledij te dragen. Je humeur wordt namelijk beïnvloed door het dragen van een bepaalde kleur en in de winter kies je best voor warme kleuren zoals rood, oranje en geel.
© 2008 - 2020 Nathie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Lichttherapie bij winterdepressieTijdens de winter hebben sommige mensen last van depressiviteit. Deze vorm van depressie kan behandeld worden met lichtt…
Lichttherapie via de oren: remedie tegen een winterdip?Lichttherapie via de oren: remedie tegen een winterdip?Naast de gewone lichttherapie tegen de symptomen van een winterdip of winterdepressie, is er ook een andere vorm van lic…
Lichttherapie om beter te slapenLichttherapie om beter te slapenSlaapstoornissen vormen vandaag de dag een groot probleem. Er zijn steeds meer mensen die slecht slapen. Lichttherapie k…
Depressief door gebrek aan zonlichtDepressief door gebrek aan zonlichtDepressies kunnen allerlei verschillende oorzaken hebben en één daarvan is een gebrek aan zonlicht. De laatste jaren bli…

Verschillende vormen van vergiftigingEr zijn verschillende manieren om vergiftigt te raken. Hieronder worden de drie verschillende vormen van vergiftiging in…
Antidepressiva verminderen rijvaardigheidnieuws uitgelichtAntidepressiva verminderen rijvaardigheidVolgens een recent onderzoek kan je rijvaardigheid verminderd zijn wanneer je auto gaat rijden terwijl je depressief ben…
Bronnen en referenties
  • Lekker in je vel - Brussel 2006

Reageer op het artikel "De invloed van licht en kleuren op je energie"

Reactie

Dean de Ridder, 29-11-2013 00:56 #1
Beste Nathie,

Ik ben een hogeschool student en vind deze info zeer informatief. Daarom zou ik graag delen van deze info gebruiken in mijn scriptie over 'ziekenhuiskamers beter maken', de info die ik gebruik moet wel waar zijn natuurlijk.
Mag ik deze info gebruiken en heeft u misschien een paar tips voor mij?

Alvast bedankt,
Dean De Ridder

Infoteur: Nathie
Gepubliceerd: 20-08-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!