InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Jeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelen

Jeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelen

Jeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelen Jeugdpuistjes, ook wel acné genoemd, zijn ontstekingen van de talgklieren in de huid. Bij acné zie je puistjes vooral in het gezicht, omdat de meeste en grootste talgklieren zich op het voorhoofd, de kin en tussen de schouderbladen bevinden. Jeugdpuistjes komen het meest voor in de puberteit, omdat bij de meeste pubers de productie van de geslachtshormonen tussen vijftien en negentien jaar toeneemt. Daardoor gaan de talgklieren nog meer talg produceren. Bij het behandelen van acné is het heel belangrijk om de huid erg goed te reinigen. Dat gaat het best met schoon water of met een milde zure huidreiniger met benzoylperoxide.

Wat zijn jeugdpuistjes?

Jeugdpuistjes, ook wel acné genoemd, zijn ontstekingen van de talgklieren in de huid. Over het hele lichaam zijn deze klieren aanwezig, behalve in de handpalmen en in de voetzolen. Bij de meeste mensen die veel last hebben van acné zie je puistjes vooral in hun gezicht. En dat is nu juist de plek, waar ze het meest zichtbaar voor anderen zijn. Dit is geen toeval, want de meeste en grootste talgklieren bevinden zich op het voorhoofd, de kin en tussen de schouderbladen. Acné komt het meest voor bij pubers.

Waarom komen jeudpuistjes in de puberteit

Bij de meeste pubers neemt de productie van de geslachtshormonen toe tussen vijftien en negentien jaar. Daardoor gaan de talgklieren nog meer talg produceren. Talg is een soort huidsmeer dat zich gaat vastkleven aan dode huidcellen. Door deze verkleving raken de afvoerkanaaltjes van de talgklieren verstopt. Daardoor ontstaat op een bepaalde plek een opeenhoping van vet. De talgproductie gaat door, waardoor die opeenhoping blijft groeien. De puist is een feit.

Oorzaken van jeugdpuistjes

  • De toename van de productie van de geslachtshormonen
  • stress
  • een hoge vochtigheidsgraad in de lucht
  • medicijnen
  • make-up
  • te strakke kleding

Tips om jeugdpuistjes te behandelen

  • Gebruik schoon water: Heel belangrijk is om de huid goed te reinigen met schoon water of met een milde zure huidreiniger met benzoylperoxide
  • Gebruik geen zeep, want dat kan irritatie aan de huid veroorzaken, waardoor er juist meer pukkels gaan ontstaan.
  • Wrijf nooit met een handdoek over het gezicht, want daardoor worden de puistjes kapot gewreven en raakt de huid beschadigd.
  • Gebruik niet te veel make-up. Het beste is eigenlijk geen make-up over de puistjes te smeren. Make-up sluit namelijk de poriën af, waardoor er ook nu nieuwe puistjes kunnen ontstaan. Wil men toch een laagje op het gezicht, gebruik dan producten die gemaakt zijn op waterbasis.
  • Nooit puisten uitdrukken. Bacteriën komen namelijk in het wondje terecht, waardoor het risico van een grotere ontsteking ontstaat.

Het gebruik van gel en crème

Er zijn middelen in de handel, die helpen bij het behandelen van jeugdpuistjes. Deze beste middelen bevatten benzoylperoxide. Deze stof is verwerkt in een gel en in een crème, die bij de apotheek verkrijgbaar zijn. Verwacht echter niet direct resultaat. Na een week of vier kunnen de puistjes minder worden.

Dermatoloog

Bij een bovengemiddelde hoeveelheid jeugdpuistjes helpen de drogistartikelen onvoldoende en is het raadzaam om naar huisarts te gaan. Deze kan de beoordelen of het noodzakelijk is om door te verwijzen naar een dermatoloog. Deze gespecialiseerde huidarts kan overgaan op antibiotica of nog een stapje verder: de liposomale fotodynamische therapie. Bij deze therapie worden door middel van een zuur van liposomende de puistjes lichtgevoelig gemaakt om vervolgens met een speciale lichtbron te worden behandeld. De puistjes verdwijnen zonder littekens achter te laten.
© 2008 - 2019 Henbro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Acne: behandelen en bestrijden van jeugdpuistjesAcne: behandelen en bestrijden van jeugdpuistjesVeel jongeren hebben last van jeugdpuistjes. Deze jeugdpuistjes ontstaan door een te veel aan talg. Daardoor kan de acne…
Wat te doen bij jeugdpuistjes (Acne)?Wat zijn jeugdpuistjes? Jeugdpuistjes, ook wel Acne genoemd, is een ontstekingsreactie binnenin een talgkliertje. Jeugdp…
Aandoeningen: AcneAandoeningen: AcneAcne wordt ook wel jeugdpuistjes genoemd. Veel jongeren in de puberteit krijgen er last van. Het kan ook psychische prob…
Acne of jeugdpuistjes: oorzaken, behandeling en voorkomenAcne of jeugdpuistjes: oorzaken, behandeling en voorkomenAcne, jeugdpuistjes of acne vulgaris is een veel voorkomende vorm van puistjes, zeker in de puberteit. Zeer veel mensen…
Bronnen en referenties
  • De apotheker

Reageer op het artikel "Jeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelen"

Reactie

John, 27-12-2008 14:33 #1
Het blijft een vervelende aandoening, acne. Naar de dokter gaan is meestal nog het best!

Infoteur: Henbro
Laatste update: 12-10-2016
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!