InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Amalgaam veroorzaakt lichamelijke en psychische klachten

Amalgaam veroorzaakt lichamelijke en psychische klachten

Amalgaam veroorzaakt lichamelijke en psychische klachten De gaatjes in tanden van mensen worden al meer dan honderdvijftig jaar gevuld met amalgaam, een legering van onder andere zilver en kwik. Er is al jaren een discussie gaande over het gevaar van deze vullingen, en in landen als Zweden, Denemarken en Oostenrijk is het gebruik hiervan al verboden. Er zijn veel aanwijzingen dat amalgaamvullingen het giftige kwik lekken, en zo voor veel gezondheidsklachten kunnen zorgen. Amalgaamvullingen bestaan voor meer dan 50% uit kwik. Dit metaal is zeer giftig voor mens en dier. Uit uitgebreide analyses is gebleken dat er kleine hoeveelheden kwik vrijkomen uit amalgaamvullingen in tanden. Volgens veel tandartsen en amalgaamproducenten is de hoeveelheid kwik die vrijkomt niet schadelijk voor mensen. Er zijn echter steeds meer aanwijzingen dat, hoewel er meestal geen acute gezondheidsklachten optreden na een amalgaambehandeling, er op de lange termijn een breed scala aan lichamelijke en psychische klachten kunnen optreden.

Vage gezondheidsklachten

Vooral vage klachten waar dokters geen oorzaak voor kunnen vinden kunnen een gevolg zijn van amalgaamvullingen. Het is zelfs waarschijnlijk zo dat iedereen die amalgaam in zijn mond heeft, een slechtere gezondheid heeft dan dat hij zou hebben zonder deze vullingen.

Batterijwerking in combinatie met andere metalen in de mond

In combinatie met gouden vullingen en andere metalen, bijvoorbeeld van een brug of een beugel, kan er een potentiaalverschil ontstaan in de mond (er ontstaat een batterijwerking). Hierdoor wordt de hoeveelheid kwik die vrijkomt aanzienlijk groter. Ook het kauwen van kauwgom zorgt voor verhoogde concentraties kwik in de mond.

Bijwerkingen

Er is een lange lijst van aandoening die amalgaam zou kunnen veroorzaken. Enkele veelvoorkomende klachten zijn:
  • chronische vermoeidheid
  • concentratieproblemen
  • depressiviteit
  • gedragsverandering
  • geheugenklachten
  • slapeloosheid
  • gewrichtsklachten

Maar er zijn zelfs aanwijzingen dat amalgaam een (mede)oorzaak is voor zeer ernstige ziekten zoals Parkinson, Alzheimer, leukemie en kanker. Ook zouden vrouwelijke tandartsen en assistentes vijfentwintig procent meer miskramen krijgen dan gemiddeld het geval is.

Afname gebruik amalgaam in Nederland

Veel tandartsen onderkennen inmiddels dat het gebruik van amalgaam risico’s met zich meebrengt. De meesten gebruiken dan ook alternatieve middelen voor het vullen van gaatjes, zoals composiet. Toch zijn er nog steeds tandartsen die amalgaam blijven gebruiken, omdat ze de risico’s niet onderkennen, en omdat amalgaam langer goed blijft zitten in een tand dan andere vulmiddelen. Ook is het makkelijker en sneller om een tand te vullen met amalgaam dan met composiet. Deze tandartsen beweren nog steeds dat amalgaam absoluut niet gevaarlijk is, tenzij je er allergisch voor bent.

Amalgaam is verboden in sommige landen

In verschillende landen, zoals Zweden, Denemarken en Oostenrijk is het gebruik van amalgaam al enkele jaren verboden. De officiële reden zou zijn om de milieubelasting te verminderen (omdat het amalgaam na overlijden in de grond komt). Deze reden werd volgens een lid van het Zweedse parlement echter alleen gegeven om de tandheelkundige lobby te omzeilen. De echte reden zou zijn om de steeds duidelijker wordende gezondheidsrisico’s te vermijden. In Nederland is het gebruik van amalgaam nog steeds toegestaan.

Oplossingen

Gelukkig is het tegenwoordig bijna altijd mogelijk om aan de tandarts te vragen of hij een ander middel dan amalgaam wilt gebruiken. Doet hij dit niet, dan kunt u altijd op zoek gaan naar een andere tandarts.

De amalgaamvullingen die u reeds in uw tanden heeft kunt u laten vervangen door composiet. Dit wordt normaal gesproken vergoed door alle ziektekostenverzekeringen (controleer dit wel even eerst voor de zekerheid). Als uw verzekering maar een klein bedrag vergoed is het een optie om een uitgebreider tandarts pakket te nemen. Het is verder van groot belang dat het vervangen op de juiste manier gedaan wordt.

Twee manieren om amalgaam te verwijderen

Er zijn twee manieren om de amalgaamvullingen veilig te verwijderen. Als ze zonder veiligheidsmaatregelen worden verwijderd kunnen de klachten sterk verergeren door de vrijkomende damp en deeltjes.

Cofferdam/rubberdam

De eerste manier is de cofferdam of rubberdam. Hierbij wordt een rubber lap over de mond gespannen, waarbij alleen de tanden waaraan gewerkt zal worden bloot liggen. Zo wordt zo goed mogelijk voorkomen dat de giftige damp en de stukjes amalgaam die vrijkomen in contact komen met het wangslijmvlies, of ingeademd worden. Dit neemt namelijk zeer snel kwikdeeltjes op. Toch is het met deze methode niet honderd procent mogelijk om alle dampen en deeltjes tegen de houden. Daarom moet er voor de behandeling en tot enkele maanden erna ontgift worden met chlorophyl, wat de kwikdeeltjes in het lichaam bindt.

De Cleanup

Bij deze methode wordt de tand overkapt, terwijl de dampen en deeltjes met grote kracht weggezogen worden. Ook deze methode is niet perfect, al is de bescherming volgens veel tandartsen beter dan bij de cofferdam. Er moet dus ook, net als bij de cofferdam enkele maanden ontgift worden

Ontgiften

Omdat er tijdens de behandeling altijd kwik vrijkomt, en omdat er door het jarenlange lekken van de vullingen in het hele lichaam kwik aanwezig is, moet er chlorophyl geslikt worden. Het beste is om hier al voor de behandeling mee te beginnen. Na de behandeling moet er nog enkele maanden doorgegaan worden met het ontgiften met chlorophyl.

Het is mogelijk dat de klachten vlak na de behandeling tijdelijk verergeren. Maar na enkele maanden ontgiften zal er meestal een duidelijke verbetering optreden.
© 2008 - 2019 Doeldertje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vullingen in kiezen of tandenVullingen in kiezen of tandenEen vulling wordt gebruikt voor kiezen en tanden. Dit in gevallen wanneer er een gaatje (cariës) is ontstaan als gevolg…
Tandartsverzekering? Tandartstarieven 2018 en 2019Tandartsverzekering? Tandartstarieven 2018 en 2019De tarieven van tandarts en orthodontist gaan omhoog, wat betaalt u in 2018 en 2019 voor de behandeling van een tandarts…
Spaarlampen onder vuurSpaarlampen liggen al een tijd onder vuur. Met de afschaffing van de gloeilamp krijgen de tegenstanders van de spaarlamp…
10 redenen waarom je voor de biologische tandarts kiest10 redenen waarom je voor de biologische tandarts kiestZoals je voor biologische voeding kiest, zou je ook kunnen stilstaan bij andere stoffen die in je mond aanwezig zijn. De…
Kwik uit amalgaamvullingen en draadloos gebruikKwik uit amalgaamvullingen en draadloos gebruikIn Nederland zijn veel mensen die nog amalgaamvullingen in de kiezen hebben. Tandartsen vulden vroeger gaatjes met amalg…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Amalgaam veroorzaakt lichamelijke en psychische klachten"

Reacties

Monique, 28-08-2014 10:25 #10
Feit dat ze zo voorzichtig zijn met de vulling eruit te halen, speciale maatregelen treffen, ook voor de tandarts zelf, zegt immers al genoeg!

Plien, 04-05-2014 22:51 #9
Het is z.g. nooit wetenschappelijk aangetoond dat men ziek kan worden van amalgaamvullingen dus daarom zullen de wetenschappelijke artsen in een ziekenhuis geen onderzoek hiernaar verrichten. want alles wat niet wetenschappelijk is aangetoond zal geen gehoor vinden bij wetenschappelijk opgeleide artsen. en waarom is het niet wetenschappelijk aangetoond? waarschijnlijk omdat er nog hele stammen met dat spul in het gebit rondlopen en de risico's voor zoveel claims niet aan zal kunnen.
ik heb 3 jaar koorts gehad en overal grote chronische open wondontstekingen, continue pijn in mijn lijf… ach klachten teveel. eenmaal de vele vullingen uit mijn gebit (onder cofferdam) zakte mijn koorts die ik iedere dag drie jaar lang had, binnen 3 dagen en de huidontstekingen verdwenen als sneeuw voor de zon, zo ook de continue druk in mijn lichaam, m.n. rond de lever.
ik heb geen wetenschappelijke tests nodig om te weten dat die ellende van de vullingen kwam.mijn kiezen waren z.g. 'lek' en dat kwam direct in het kaakbot terecht, die vullingen hadden allang vervangen moeten worden, had ze al meer dan 20 jaar in mijn kiezen zitten! Goh, wat ben ik toen jaren ziek geweest, vreeeeselijk! En nee, de wetenschappelijke artsen konden mijn klachten natuurlijk niet verklaren terwijl ze mij binnenste buiten hebben gekeerd! Ik was toen allang depressief en de klinisch psycholoog kon mij alleen vertellen dat mijn psyche de lichamelijke klachten in stand hield. Dat heb ik meteen tegengesproken want het was juist omgekeerd; de lichamelijke klachten veroorzaakte mijn psychische labiele toestand. Duh… Omdat zij niets kunnen onderbouwen moest het dus maar tussen mijn oren zitten.
Mijn hele kop lag open van de grote open ontstekingen en dat kan mijn hersens veroorzaken?

Angela Zandbergen, 29-01-2013 19:26 #8
Hoi,
Ik wou dat ik de uitslag kon lezen van Stephan B. Reisig, hoe het afgelopen is met de uitslag(neem aan bloeduitslag).
Ik tob ook al jaren met mijn gezondheid. Altijd ontstekingen, wel 5 apexen gehad bij de kaakchirurgie(maar dat is echt water naar de zee dragen)… nu wederom ontstekingen en nooit geen apex meer, gelijk laten verwijderen, weg met die zooi!
Ik wil een kunstgebit, ben zo klaar met mijn gebit. Dan durven ze nog te zeggen, u heeft een goed gebit… dan zakt mijn broek af. Tis of amulgaam, of kroon of apex. O wat een goed gebit, alles smaakt naar ijzer/bloed en bloed altijd met poetsen en heb altijd pijn!
Heb altijd hoofdpijn en ben altijd moe en er zijn een paar mega grote ontstekingen met het verwijderen van de kiezen verwijderd die door de kaak gegroeid waren. Wist iet wat ik zag. Maar ze willen maar behouden, omdat je dan kan blijven betalen en je rot mag voelen. Anders verdienen ze niks meer aan je. Nou ik weet wel zeker dat amulgaam niet goed voor mij is. Bewijs is mijn ma, die toen ze kunstgebit kreeg helemaal opknapte, daarna mijn broertje, na kunstgebit 2 jaar geleden helemaal opgeknapt en nu ben ik aan de beurt, al die jaren verziekt door de slechte gezondheidszorg. Waarom test de gewone gezondheidszorg niet op kwikvergiftiging? Dan komt er hoop boven water hoor. Ze spelen allemaal onder 1 hoedje en houden elkaar aan het werk.

Stephan B. Reisig, 09-08-2010 16:13 #7
Ik loop al meer dan 25 jààr met een aantal amalgaamvullingen in mijn mond rond. Laatst is er èèn amalgaamvulling bij mij verwijdered ZONDER de nodige voorzorgs- en veiligheidsmaatregelen! Ik ben daar - na het lezen van vele artikelen over dit onderwerp- èrg kwaad over. Ik lijd al meer dan tien jaar aan zware depressie's en aan nog meer gezondheidsklachten en ik kan vele van die klachten in de kwikvergifitings-symptomen-lijst lezen! Ik wil nu niet klinken als een hypochonder, maar ik ben wel degelijk bezorgd. Ik heb door mijn psychiater een bloedonderzoek laten doen en als de uitslag binnen is wil ik het met hem hierover hebben!

Corjan, 22-06-2010 22:34 #6
Ook ik heb last van meerdere gezondheidsklachten. Wat mij irriteert is dat artsen het gooien op stress en oververmoeidheid, terwijl ik zeker weet dat het dat niet kan zijn. Volgens mij is mijn gebit de boosdoener. Heb veel pijn hieraan en het zit echt vol met amalgaamvullingen, dus tel maar uit…
Mijn vraag is hoe en waar ik kan laten testen of er daadwerkelijk een amalgaamvergiftiging aanwezig is?
Alvast dank voor een reactie!

Annelies, 16-12-2009 01:40 #5
Ik ben jaaaaarenlang ziek geweest en eindigde drie jaar geleden in een rolstoel. Nooit werd er iets gevonden en altijd was ik ziek. Wekelijks ontstekingen in mijn mond en verder in het lichaam.

Wat ik hier lees, is een spiegel voor mij.
Nadat ik gediagnosticeerd werd met kwikvergiftiging door amalgaam, door een orthomoleculair arts, al het amalgaam had laten verwijderen, nam de kracht weer toe en na drie maanden, had ik geen rolstoel meer nodig!
Sindsdien heb ik geen arts meer gezien of gesproken en geen ontstekingnen of pijn meer gehad!

Ik heb vervolgens heel erg veel onderzoek gedaan en heb een website gemaakt. Alles, maar dan ook alles over amalgaam en alle mogelijke gevolgen heb ik beschreven. Ook heb ik daar mijn eigen ziekte-historie gezet.
www.hetgevaarvanamalgaam.Come2me.nl

Hans en Brigitte, ik zei altijd: "Als ik dood ben, moeten ze mij afvoeren als zwaar giftig afval." Ook in Amerika is het zelfdodings-aantal onder tandartsen en assistenten de grootste groep.

In diverse Europese landen is amalgaam verboden. In Amerika moet er in de wachtkamer een waarschuwing hangen als de tandarts met amalgaam werkt!

Ik heb uitgebreid beschreven hoe het komt dat kwik zo giftig is en wat het doet in het lichaam. Daarbij heb ik zeer duidelijke video's die het laten zien. Ik heb veel gewerkt met Dr. Boyd Haley, die zelf kwikvergiftiging had en daardoor erg beperkt was in zijn functioneren.
Kwikvergiftiging door amalgaam wordt NIET in Nederland erkend. De enige mogelijkheid die ik daarvoor kan bedenken is het risico op duizenden en duizenden schade-vergoedingen. Als we dat nl. zouden doen, is Nederland vrijwel failliet.

Ondertussen zijn wij gehandicapt met een niet geaccepteerde kwikvergiftiging, mijn familie en vriendin lieten het afweten. Altijd ziek en er werd nooit iets gevonden, dus ik was een aanstelster.
Met mijn website heb ik gelukkig heel erg veel mensen kunnen helpen.

Familie weg, vriendin weg, maar mijn gezondheid komt weer terug!

U mag mij mailen op: stella_geen@hotmail.com of zie mijn bovengenoemde website.

Hans &. Brigitte Bastiaansen-Voorham, 25-11-2009 18:45 #4
Dag Jaimy;

Misschien heb jij wel last van een kwikvergiftiging! Dit is door een urine onderzoek bij mij en mijn vrouw bewezen.
Zij heeft 10 tanden onder narcose laten trekken (zaten vol met amalgaam!) Bij haar was het kwikgehalte al een stuk lager, maar nog steeds te hoog. Ik ben een thermometer die je aan de muur kunt hangen, zo vol zit ik (erg genoeg!)
Maar nu heb ik bewijs dat deze vergiftiging wel degelijk bestaat. En dat wijst vaak op vage niet erkende klachten!
Succes Jaimy!

Jaimy, 03-09-2009 10:32 #3
Hallo ik heb ook last van raren dingen in mijn mond onder mijn tong aan de zijkant zitten aparte zwellingen en op de bodem van mijn mond liggen ze echter ook ook heb ik last van een verdikking in het gehemelte waar hevige druk vanaf komt en 2 bulten in mijn wangen aan elke kant 1 het begon allemaal met 1 druk in me hoofd en nu is dit dus mijn mond en gehemelte geworden ook zijn mijn lymfklieren opgezet aan bijde kanten en sommige delen van het tand vlees zijn opgezet oftwel verdikt en zie er ook een soort klein bultje op zitten ook heb ik druk door mijn neus en last van benauwdheid weet iemand soms of dit kwikvergifteging is reageerdan terug alvast bedankt MVG jaimy

Mijn vrouw heeft al jaren lang last van ontstekingen die begonnen in de mond, maar de laatste jaren door het hele lichaam. In het ziekenhuis konden ze niets vinden. Toevallig kwam de dermatoloog met de opmerking; "Misschien een amalgaamvergiftiging?". Nu worden er onder narcose 10 tanden getrokken, dus alle amalgaam is dan weg. Voor te ontgiften heeft ze TERRE MATRIX voorgeschreven gekregen. Dat moet ze minstens een half jaar gebruiken. Maar ook ik heb kwik in mijn bloed zitten, dit is aangetoond. Maar nu komt het; de toenmalige minister Els Borst heeft een brief geschreven dat amalgaam NIET schadelijk is! Waarom wordt dit zo categorisch ontkend (nog steeds)? In Duitsland niet.
Zijn ze hier soms bang voor enorme schadeclaims of dat de tandartsen het werk niet meer aankunnen? Tandartsen hebben het hoogste zelfmoordcijfer onder de NL beroepsbevolking! Ja, de kwikdampen dus!

J. Assinck, 19-05-2009 13:30 #1
Ik ben 38 jaar en heb al drie jaar de ziekte van Parkinson. Nu heeft iemand mij verteld dat ik waarschijnlijk al 3 jaar zo moe ben omdat ik niet tegen amalgaan in mijn mond kan. Ik laat mijn vullingen dan ook verwijderen. Ik ben verbijsterd. Alle veel voorkomende klachten heb ik. Reactie infoteur, 19-05-2009
Erg om te horen. Ik hoop dat het na het verwijderen beter gaat. Zorg ervoor dat u het bij een tandarts laat doen die hier ervaring mee, en expertise in heeft. Ook ontgiften is heel belangrijk, met Chlorofyl. U moet hier al mee beginnen voor de behandeling van de tandarts. Sterkte

Infoteur: Doeldertje
Laatste update: 15-11-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!