InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Beauty: Goede verzorging van tanden en kiezen

Beauty: Goede verzorging van tanden en kiezen

Beauty: Goede verzorging van tanden en kiezen We weten allemaal hoe belangrijk het is het gebit goed bij te houden. Tanden en kiezen dagelijks minimaal 2x te poetsen en de tandenstoker goed te hanteren. Waarom hebben dan toch nog zoveel mensen last van de tanden. Verzorging niet goed, zwak gebit? Wie zal het zeggen. Hierbij uitleg over de verschillende zaken die de mond aan kunnen doen en wat we er zelf aan kunnen doen.

Beginnen bij het begin

Het lijkt overbodig maar helaas is dat het nog steeds niet. Poets iedere ochtend en iedere avond je tanden goed. Bij voorkeur ook na de middagmaaltijd. Poets per keer ook een aantal minuten (er zijn apparaatjes in de handel die het bijhouden) en zorg dat je alles goed raakt, ook achter in de mond. De tandenstoker of flosdraad kan de lastige plekken tussen de tanden aanpakken en spoelen met mondwater is ook tenslotte goed tegen eventueel achtergebleven bacteriën. De monddouche kan weer een aanvulling op het geheel zijn.

Iedere half jaar naar de tandarts voor controle en je zou zeggen dat er niets kan gebeuren. Helaas is dat niet zo. Hieronder e.e.a. uiteengezet.

Bloedend tandvlees

Bloeding van het tandvlees kan ontstaan tijdens het poetsen. Een te harde tandenborstel kan dit bewerkstelligen, maar het kan ook zo zijn dat er een ontsteking bij het tandvlees zit. Tandvlees wat gezond is moet goed roze van kleur zijn en goed om de tanden aansluiten. Als een of beide niet het geval is, is het tandvlees niet in optimale conditie en het zinvol de tanden en het tandvlees “rustiger” te behandelen. Een zachtere tandenborstel en speciale tandpasta kunnen hier prima bij helpen. Verder is het raadzaam de juiste vitamines in te nemen. Het betreft hier vitamine C wat in fruit en koolsoorten is terug te vinden.
Blijft de situatie hetzelfde raadpleeg dan de tandarts of mondhygiëniste.

Tandbederf

Cariës is er een mooi woord voor, maar helaas komt tandbederf nog erg veel voor. Het kan komen doordat er doorgedrongen is door het glazuur of de wortel is ontstoken. Er is dan ook geen andere mogelijkheid hiervoor dan nar de tandarts te gaan. Een gaatje kan gevuld worden en voor een ontstoken wortel zijn ook talloze mogelijkheden. De een wat pijnlijker dan de ander.
Om deze pijnlijke situaties te voorkomen is ieder half jaar naar de tandarts gaan belangrijk. Periodiek wordt er nl. ook een foto van je tanden en kiezen gemaakt en men kan dat gaatjes die nog niet zichtbaar of voelbaar zijn tijdig opsporen en behandelen. Dit kan een pijnlijke behandeling in de toekomst voorkomen.
Verder zal de tandarts ook tandsteen verwijderen en dit kan weer terugtrekkend tandvlees voorkomen.

Tand trekken

Soms kan het niet anders dan dat de tand of kies toch getrokken moet worden. Het verwijderen kan nodig zijn wanneer tand of kies ernstig is aangetast en het vullen van een gaatje niet meer mogelijk is. Een andere reden, en minder ernstig, om een tand of kies te trekken, is wanneer dit het beste voor het gebit is. Als tanden en kiezen te dicht bij elkaar staan kan het beter zijn een kies te verwijderen om zo de rest van het gebit netjes te krijgen. Een doorgekomen verstandkies kan ook voor een dergelijke situatie zorgen en beter is het dan deze te verwijderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Elektrische tandenborstel: voordelenElektrische tandenborstel: voordelenPoetsen met een elektrische tandenborstel heeft veel voordelen. Eén voordeel is dat elektrisch poetsen tandplak effectie…
Tanden bleken met bleektandpasta'sTanden bleken met bleektandpasta'sSpeciale bleektandpasta's (ook wel whitening tandpasta genoemd) kunnen je helpen je tanden witter te maken tegen geringe…
Ontstoken tandvleesOntstoken tandvleesMet een goede mondhygiëne houdt je jouw tanden, kiezen en tandvlees gezond. Je voorkomt daardoor dat je geen ontstoken t…
Tandproblemen: cariësTandproblemen: cariësCariës is een tandprobleem wat ook wel tandbederf wordt genoemd. Hierdoor krijg je gaatjes. Lees in dit artikel meer ove…
Tips voor witte tanden, tanden blekenTips voor witte tanden, tanden blekenEen stralende, witte lach: wie wil dat nu niet? Voluit kunnen lachen, in plaats van schaamte voelen voor de vergeelde ta…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beauty: Goede verzorging van tanden en kiezen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 17-10-2008
Subrubriek: Diversen
Special: Uiterlijke verzorging
Medische informatie…
Schrijf mee!