InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe kom je van overdreven hoogtevrees af

Hoe kom je van overdreven hoogtevrees af

Hoe kom je van overdreven hoogtevrees af Hoogtevrees is een onbegrijpelijke, maar veelvoorkomende angst waar menigeen door gehinderd wordt. Een angst die volledig tussen onze oren zit, want hoe is het mogelijk dat we in de woonkamer met gemak over een plank van slechts 20 cm breed kunnen lopen, terwijl we hoog in de bergen, zelfs als het windstil is, nog niet over een plank van wel 100 cm durven te lopen. Aan hoogtevrees valt echter wel iets te doen, zodat het onze vakantie op Madeira niet hoeft te bederven.

Is hoogtevrees een fobie

Soms wel en soms niet. Het hangt ervan af hoeveel last je van die angst hebt. Van een fobie is pas sprake indien de angst je leven ontregelt. De angst staat overigens niet in verhouding tussen de absolute hoogte of diepte. Want als je op het dak van je lage eengezinswoning moet staan, kun je net zoveel angst hebben als dat je op een hoog flatgebouw staat. Zolang je de angst kan ontwijken heb je er weinig last van, maar als je zelfs niet van het balkon van je flat naar beneden durft te kijken kun je toch wel van een fobie spreken.

Verschijnselen

Iemand met hoogtevrees is bang dat hij naar beneden valt. Je bent draaierig en durft niet naar beneden te kijken. Van dat gevoel knap je natuurlijk niet echt op, dus je wordt vanwege die duizeligheid nog angstiger en kunt in paniek raken, hartkloppingen krijgen, of totaal verkrampt raken. Je kunt huilbuien krijgen, en zelfs de aandrang krijgen om naar beneden te springen.

Hoe ontstaat het

Daarover zijn de meningen verdeeld. Sommigen menen dat een aangrijpende emotionele gebeurtenis in iemands leven de aanleiding kan zijn. Bijvoorbeeld, ziekte, dood, scheiding, overspannenheid, enz. Een fobie kan zich geleidelijk ontwikkelen maar ook plotseling ontstaan op elk willekeurig moment in iemands leven.

Meer bij mannen dan bij vrouwen ?

Nee er zijn aanwijzingen dat de klacht iets vaker bij vrouwen voorkomt. Maar globaal genomen is het 50/50. Er zijn trouwens geen aanwijzingen dat bewoners van een vlak land als Nederland er vaker last van hebben dan iemand die bijvoorbeeld in Zwitserland woont.

Is hoogtevrees gevaarlijk

Bij de Stichting Fobieclub Nederland wordt hoogtevrees beschouwd als een verstandig veiligheidsmechanisme, zolang de vrees iemands leven maar niet te veel beperkt.

Hoe kom je er van af

Als je één keer bang bent geweest, kun je een fobie voorkomen door zo snel mogelijk na die angstige ervaring de confrontatie nog een keer aan te gaan. Op die manier kan van "kwaad tot erger" worden voorkomen. Is de angst al reeds een fobie dan zijn verschillende behandelingsmethoden mogelijk.
  • De (cognitieve) gedragstherapie wordt als de meest effectieve methode beschouwd. Hierin ga je stap voor stap, via zorgvuldig opgebouwde oefeningen, de confrontatie met je angst aan.
  • Een variant is het zogenaamde flooding; hierbij word je in één keer langdurig blootgesteld aan de meest angstwekkende hoogtevreessituatie. Als dan datgene waarvoor je bang bent (vallen) uiteindelijk niet gebeurt, wordt de angst weggenomen en daarmee verdwijnt de basis van de fobie.
  • Andere behandelmethoden zijn hypnotherapie en acupunctuur.
  • In opmars is verder de zogenaamde virtual reality methode, waarbij de patiënt met behulp van computerbeelden onder begeleiding in "net echt"-situaties wordt gebracht.

Raadpleeg voor info ook de Angst, dwang en fobie stichting: adfstichting.nl

Verband tussen hoogtevrees en vliegangst

Dat hoeft niet per definitie zo te zijn. Vliegangst kan wel met hoogtevrees gepaard gaan, maar het heeft eerder te maken met de angst dat het vliegtuig neerstort.

Katten

Hebben, zo lijkt het, absoluut geen last van hoogtevrees.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Acrofobie / hoogtevreesHoogtevrees is een fobie waarbij men angst heeft voor hoogtes of dieptes. In ernstige mate kan deze fobie het leven erns…
Wat is hoogtevreesWat is hoogtevreesHoogtevrees is de meest voorkomende fobie, een acrofobie. Een acrofobie veroorzaakt duizeligheid, angstaanvallen, paniek…
AngststoornissenIedereen is wel eens bang of angstig voor iets. Als deze angst zó erg wordt, vaak voorkomt en soms voor iets onwerkelijk…
Als angst je leven beheerstAls angst je leven beheerstAngst waarschuwt je voor naderend onheil en is dus een goede reactie. Als angst zonder aanleiding je leven beheerst is d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AJEL, Pixabay
  • Plus magazine
  • Adfstichting.nl

Reageer op het artikel "Hoe kom je van overdreven hoogtevrees af"

Reactie

Sylvia Theunissen, 05-03-2012 12:52 #1
Hallo even een vrg. Als hier echt zoveel mensen zijn met dezelfde klacht als ik, zoals, hoogtevrees, dan snap ik even niet waarom hier nog geen reactie staat. Zelf heb ik er erg
veel last van en ben bezig om hiervan verlost te kunnen worden, maar weet nog niet goed hoe? Ben pas bezig geweest om alleen over een brug over te lopen, wat me nu al aardig lukt, moet ik zeggen, misschien heeft iemand een tip voor mij of een bepaald forum ergens? Reactie infoteur, 05-03-2012
Sylvia hier kun je misschien contact zoeken

http://psychologie.startpagina.nl/prikbord/

Infoteur: Robbie
Laatste update: 25-10-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Angst
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!