InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hypochondrie (ziektevrees), is een serieuze kwaal

Hypochondrie (ziektevrees), is een serieuze kwaal

Hypochondrie (ziektevrees), is een serieuze kwaal Sommige mensen raken bij de minste en geringste verandering van hun lichaam in paniek. Ze controleren ook vaak de huid e.d. Logisch dat je dan soms een kleine onregelmatigheid ontdekt, zoals een wratje, pukkel of vlekje. Als je daarvan gelijk in paniek raakt en niet meer kunt slapen omdat je met spoed de huisarts wil spreken, heb je vaak geen makkelijk leven. Het is bovendien geen aanstellerij.

Gelijk het ergste vrezen

Wie enkele dagen keelpijn heeft of hees is, zal niet direct aan keelkanker denken. En een beetje pijn in de linkerarm zal ook door weinig mensen gelijk met een hartaanval in verband worden gebracht. Er zijn echter mensen die zo地 link wel onmiddellijk leggen en die bij het kleinste dingetje gelijk aan het allerergste denken. Deze psychische stoornis wordt aangeduid met ziektevrees of hypochondrie. Het is een stoornis die vermoedelijk bij 5% van de Nederlanders voorkomt.

Hypochondrie, een serieuze kwaal

Er is sprake van hypochondrie als iemand de geruststelling van de dokter dat er niets aan de hand is, niet gelooft. Ondanks dat de arts grondig medisch onderzoek heeft verricht. En ook als de angst voor de denkbeeldige ziekte langer dan zes maanden duurt en iemands dagelijkse functioneren beperkt. De mensen die er aan lijden durven soms ook niet naar bepaalde medische programma痴 te kijken op TV, uit angst dat ze weer iets bij zichzelf ontdekken. Ze doen bijvoorbeeld niet het licht in de badkamer aan. Ze controleren voortdurend hun lichaam op verdachte plekjes en knobbeltjes, en bekijken elke keer nauwgezet hun ontlasting of er wellicht bloed in voorkomt. Ze piekeren voortdurend over hun naderende ziekbed en slapen slecht. Soms gaan ze in blinde paniek naar de eerste hulp van een ziekenhuis. Wie steeds gespannen bezig is met z地 gezondheid en angst voor ziekte, vindt natuurlijk regelmatig iets dat in zijn/haar ogen verdacht is. Als je constant met je vingers in je nek voelt of er bobbeltjes zijn, kun je op gegeven moment uit een soort reactie of irritatie van spieren wellicht bobbeltjes oproepen. Daarbij komt dat je, als gevolg van de angst, ook werkelijk lichamelijke klachten kunt krijgen, waardoor je alleen nog maar banger wordt.

Angstig en kwetsbaar

Ziektevrees komt met name voor bij kwetsbare en angstige mensen, aldus mevr. A. Greeven, psychologe aan de Universiteit van leiden, die promoveerde op hypochondrie. Het kan te maken hebben met een mix van factoren. Als je bijvoorbeeld van nature al angstig bent aangelegd. Of dat je een te beschermende opvoeding ontvangt van ouders die je er steeds op wijzen dat overal het gevaar loert. Vaak is de persoon in z地 omgeving geconfronteerd met een ernstige ziekte of is zelf in z地 jeugd ernstig ziek geweest. Het aspect onzekerheid speelt ook een rol, want mensen met ziektevrees kunnen niet accepteren dat er zoveel kleine pijntjes zijn die niets hebben te betekenen. Ze zien alles als een aanwijzing dat ze de meest ernstige aandoening onder de leden hebben. Elk huidvlekje heeft in hun ogen te maken met huidkanker. Hypochondrieklachten lijken toe te nemen naarmate men ouder wordt. Dat kan er natuurlijk mee te maken hebben dat juist met de ouderdom de klachten en gebreken toenemen. Ook de omgeving van oudere mensen gaat eerder wat mankeren, wat eveneens niet kalmerend werkt. Maar ook als ze niets mankeren zijn sommige mensen bang, bijvoorbeeld dat ze vlees hebben gegeten van dieren met gekke koeienziekte.

Ziektevrees geen aanstellerij

Hoewel een huisarts op een gegeven moment geïrriteerd kan raken door het nutteloze spreekuurbezoek, mankeert de persoon uiteindelijk wel degelijk iets, hij heeft namelijk de aandoening ziektevrees. Daardoor zal de doorsnee arts de patiënt wel degelijk serieus nemen, echter niet zozeer over wat hij meent te mankeren als wel over z地 Hypochondrie. De huisarts zal dan ook de ziektevrees met de persoon bespreekbaar moeten maken en hem uitleggen dat er geen lichamelijke klachten, maar psychische klachten zijn waaraan hij/zij lijdt. Meestal beseffen de meeste patiënten wel dat het om ziektevrees gaat waaraan zij lijden en dat ze dus bang zijn zonder iets te mankeren. Ook de afspraak met de patiënt dat hij/zij altijd op spreekuur mag komen als hij/zij zich onzeker voelt geeft al een geruststellend gevoel.

Cognitieve gedragstherapie

Als het inzicht er toch niet komt door verstandig met elkaar te praten en ook het aanbod om altijd de arts te mogen contacten geen geruststelling biedt, verschaft een andere oplossing wellicht verlichting en dat is cognitieve gedragstherapie. Deze therapie werkt bij veel angstklachten. Je leert hierbij hoe denkfouten tot een zeker gevoel kunnen leiden en dat dit gevoel vervolgens tot bepaald gedrag leidt. Zo leert de patiënt z地 angst te doorgronden. Ook leert hij in te schatten hoe reëel z地 angst is en hoe je paniek kunt indammen. Je gaat je anders voelen en daardoor ook anders gedragen. Ook een zelfhulpboek lezen kan natuurlijk bijdragen, en als niets helpt zijn antidepressiva wellicht nodig, volgens mevr. Greven.

Niet doen als je hypochonder bent

Je lichaam een preventieve scan laten ondergaan. Stel je voor dat er onschuldige kleinigheden worden gevonden, waarvan je vervolgens weer niet van kan slapen. En ook niet constant allerlei medische sites op internet bekijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Health

Reageer op het artikel "Hypochondrie (ziektevrees), is een serieuze kwaal"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 06-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!