InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hypochondrie: ben ik echt ziek?

Hypochondrie: ben ik echt ziek?

Hypochondrie: ben ik echt ziek? Als je een griepje voelt aankomen, word je alerter. Je let meer op je lichaam en probeert veranderingen in de gaten te houden. Maar wat als je nou continu bang bent voor een ernstige ziekte? Wat als je steeds weer denkt dat je ernstig ziek bent, elk klein bultje verdenkt van een tumor en nooit rustig kunt zitten zonder bang te zijn voor hartfalen? Misschien is het antwoord op je vragen hypochondrie, ook wel ziektevrees genoemd.

Wat is Hypochondrie?

Hypochondrie is een psychische aandoening. In de volksmond wordt het ziektevrees genoemd. Wanneer iemand gediagnostiseerd wordt met deze aandoening, is hij continu bang voor ernstige ziektes en overlijden. hypochondriepatiënten bezoeken vaak de huisarts met ernstige verdenkingen, terwijl er vaak geen afwijking gevonden wordt. Als de hypochonder wel ziek is, maakt hij het vaak veel ernstiger dan het is. Als de huisarts het tegendeel heeft bevonden, gelooft de patiënt dit vaak niet.
Hypochonders maken emotionele klachten vaak lichamelijk.

Wat zijn de verschijnselen?

Hypochonders controleren vaak dwangmatig hun hartslag en vragen continu aan de directe omgeving of er duidelijke veranderingen zijn in het gezicht of gedrag. Kleine lichamelijke klachten (een steek, een kramp) kan een enorm angstgevoel triggeren.

Wanneer de angst de hypochonder overheerst, komen de volgende verschijnselen aan bod:
  • Overmatig transpireren
  • Koude rillingen
  • Hartkloppingen
  • Tinteling of doof gevoel in handen en/of voeten
  • Droge mond, misselijkheid
  • Maagklachten
  • Hoofdpijn
  • Flauwvallen
  • Het gevoel van controle verliezen
  • Het gevoel te overlijden

Hoe ontstaat hypochondrie?

Hoe hypochondrie ontstaat, is niet duidelijk. Wel is er bekend dat mensen met een angststoornis vatbaarder zijn voor hypochondrie. Ook kan de manier van opvoeding vat hebben op de vorming van hypochondrie.
Mensen die alleen wonen, een lagere opleiding hebben genoten, minder inkomsten hebben, depressief zijn (geweest), verslavingsproblemen hebben gehad of getraumatiseerd zijn, hebben een verhoogde kans op een angststoornis.

Therapie en genezing

Er bestaat nog geen effectieve therapie voor hypochondrie. Wel blijkt gesprekstherapie te helpen. Over het algemeen is een angststoornis het best te verhelpen door eigen inzet. Probeer je angst de baas te zijn.

Adviezen

Over het onder controle houden van hypochondrie zijn verschillende adviezen bekend.

  • Houd een dagboekje bij; schrijf hierin hoe je je voelt en waardoor dat komt
  • Relativeren; is je angst terecht? Is dat pijntje niet gewoon een pijntje?
  • Blijf positief; denk niet gelijk aan een ernstige ziekte, misschien heb je wel gewoon slecht geslapen
  • Opschrijven; hoe word ik rustig als ik angstig ben?

Medicatie

Er is geen medicatie voor het onderdrukken of verhelpen van hypochondrie. Er wordt wel vaak gebruik gemaakt van kalmerende medicijnen, dan wel een lage dosis.
© 2012 - 2018 Lecyrus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hypochondrie is de angst om ziek te wordenHypochondrie is de angst om ziek te wordenHypochondrie is een angst voor ziekte, letterlijk ziektevrees. Mensen die hypochondrie hebben zijn steeds bezig met het…
Hypochondrie (ziektevrees), is een serieuze kwaalHypochondrie (ziektevrees), is een serieuze kwaalSommige mensen raken bij de minste en geringste verandering van hun lichaam in paniek. Ze controleren ook vaak de huid e…
Cyberchondrie: ziektevrees door zoekgedrag op het internetCyberchondrie: ziektevrees door zoekgedrag op het internetMensen die op het internet op zoek gaan naar medische informatie hebben een grote kans om uit te komen op een ernstige a…
Hypochondrie (ziektevrees)Hypochondrie (ziektevrees)Hypochondrie is één van de 7 somatoforme stoornissen die door de DSM-IV worden onderscheiden. Kenmerkend voor hypochondr…
Wat is Hypochondrie?Wat is Hypochondrie?Iedereen heeft wel eens de angst om ziek te worden. Bij mensen met Hypochondrie beheerst het hun leven. Bij elke klacht…
Bronnen en referenties
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBP3a.htm

Reageer op het artikel "Hypochondrie: ben ik echt ziek?"

Reacties

Margré Knip, 28-10-2015 22:38 #2
Hallo,
Ik heb een lesmodules ontwikkeld voor mensen met hypochondrie, emetofobie en mensen met een eetstoornis. Dit zijn programma's om de manier van denken door middel van de adem te veranderen. Angst maakt plaats voor vertrouwen in het eigen lijf.

Kunt u mij vertellen via welke forums of stichtingen ik deze doelgroep van hypochonders kan vinden?

met vriendelijke groet,
Margré Knip

Louis Verdegem, 31-01-2013 21:19 #1
Ik voel mij alle dagen min of meer angstig en kan dit zomaar niet van mij afzetten.
ik ben niet zo ingesteld op ziektes maar veeleer op de dagelijkse situaties die op mij afkomen, wat kan ik doen?

Infoteur: Lecyrus
Gepubliceerd: 24-07-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!