InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Inhoud van de verbanddoos

Inhoud van de verbanddoos

Inhoud van de verbanddoos De verbanddoos is bedoeld om eerste hulp te kunnen bieden waar nodig, voornamelijk in en om het huis. Het is verstandig om een of meerdere verbanddozen in huis te hebben. Het is belangrijk dat de inhoud van de verbandtrommel compleet is, en dat deze regelmatig gecontroleerd en waar nodig aangevuld wordt. Veel mensen gebruiken een oude schoenendoos als verbanddoos. Het is echter verstandiger om een echte verbanddoos aan te schaffen, aangezien deze optimaal sluit en beschermd tegen stof en temperatuurwisselingen en de invloed van licht. Daarnaast is het handig dat iedereen de verbandtrommel kan herkennen wanneer nodig.

Waar bewaar je de verbanddoos?

Het klinkt heel logisch, en dat is het ook: bewaar de verbanddoos op een plaats waar je het meest bent. Daar heb je namelijk de grootste kans op ongelukjes, en het is handig als de verbandtrommel dan binnen handbereik is. Voor de meeste mensen is dit de keuken of woonkamer.

Wat hoort er in de verbanddoos?

Bij de aanschaf van een verbanddoos moet je letten op het gebruiksgemak van de verbanddoos en de inhoud ervan. In een basisverbanddoos horen de volgende dingen in elk geval aanwezig te zijn:
  • Verbandgaas/verbandkompressen
  • Verbandwindsel
  • Verbandwatten
  • Hechtpleisters
  • Wondpleisters
  • Driekante doek
  • Ontsmettingsmiddel
  • Pincet
  • Verbandschaar
  • Handschoenen

Verbandgaas/verbandkompressen

Verbandgaas komt van pas bij de bedekking van een wond of als absorberend verband. Het materiaal is meestal viscose. Verbandgaas is de meest eenvoudige en goedkope wondenbedekker en kan gecombineerd worden met zalven en reinigende vloeistoffen. Verbandgaas en verbandkompres lijken op elkaar, maar een verbandkompres kan meer vocht opnemen.

Verbandwindsel

Verbandwindsel wordt gebruikt voor het vastzetten van gaaskompressen of voor het geven van steun. Een (al dan niet) elastisch windsel is geschikt voor het vastzetten van verbandgaas of verbandkompres. Een ideaalwindsel is geschikt voor het geven van steun of aanleggen van een drukverband.

Verbandwatten

Verbandwatten zijn samengesteld uit ontvet katoen en viscosevezels. Verbandwatten zijn wit van kleur en zijn zeer zacht. Verbandwatten hebben een sterk vochtopnemend vermogen en zijn daarom zeer geschikt voor het aanleggen van vochtopnemende en vochtvasthoudende verbanden. Verbandwatten zijn ongeschikt voor het reinigen van wonden: de pluisjes van de watten kunnen in de wond terecht komen.

Hechtpleisters

Verbandmaterialen kunnen het beste vastgezet worden met hechtpleisters. Veiligheidsspelden en verbandklemmetjes zijn minder geschikt omdat deze de huid of wond kunnen beschadigen. Het nadeel van hechtpleister is echter dat het vrij gemakkelijk los kan laten.

Wondpleisters

Wondpleisters zijn bedoeld voor kleine wondjes, van snijwondjes tot schaafwondjes. Wondpleisters helpen het wondvocht en bloed te absorberen en beschermen de wond tegen vuil van buitenaf.

Driekante doek

Een driekante doek biedt uitkomst bij het ondersteunen van een schouder-, arm- of polsaandoening in de vorm van een mitella. De doek kan bovendien als hulp gebruiken worden bij spalken.

Ontsmettingsmiddel

Met een ontsmettingsmiddel maak je kleine en oppervlakkige wondjes schoon. Geschikte ontsmettingsmiddelen zijn onder andere sterilon en betadine.

Pincet

Met een pincet kan je wonden schoonmaken en verbandmaterialen steriel vastpakken. Er bestaan speciale pincetten voor het verwijderen van splinters.

Verbandschaar

Een verbandschaar is een speciale schaar welke gebogen is en een platte poot heeft. Deze platte poot kan tussen het verband en de huid geschoven worden, waarna het verband doorgeknipt kan worden. De stompe punt helpt beschadiging van de huid voorkomen.

Handschoenen

Handschoenen zijn van essentieel belang voor het hygiënisch behandelen van wonden. Deze handschoenen bieden tevens bescherming tegen overdraagbare ziekten.

Uitbreiding van de verbanddoos

De verbanddoos kan naar wens uitgebreid worden met bijvoorbeeld een thermometer, pijnstillers, verbandspray, vettig gaas en dergelijke.
Gerelateerde artikelen
Vaccinaties en medicijnen op reisVaccinaties en medicijnen op reisWelke medicijnen gaan er mee op reis? Natuurlijk in eerste instantie de medicijnen die thuis ook worden gebruikt zowel d…
Met de auto door Europa: dit moet je bij je hebbenMet de auto door Europa: dit moet je bij je hebbenAls je met de auto naar het buitenland gaat, zijn er per land verschillende verkeersregels die afwijken van de onze. Daa…
Eerste hulp verlenen aan kinderenEerste hulp verlenen aan kinderenEen ongeluk zit in een klein hoekje, vooral wanneer het om kinderen gaat. Tijdens het spelen en onderzoeken kan er wel e…
Eerste hulp, de belangrijkste regelsWat moet je doen wanneer er een ongeval gebeurt, of wanneer en iemand plotseling onwel wordt? Hier een aantal richtlijne…
Leaseauto mee op reis: de regelsLeaseauto mee op reis: de regelsDe leaseauto mee op vakantie of reis: mensen die een leaseauto hebben, hebben papieren bij zich die in het buitenland pr…

Reageer op het artikel "Inhoud van de verbanddoos"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 07-03-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!