InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hardlopen als therapie bij depressie

Hardlopen als therapie bij depressie

Hardlopen als therapie bij depressie Hardlopen is effectief bij depressieve klachten en angststoornis. Door hardlopen komen er neurotransmitters vrij (serotoninen en endorfinen) die zorgen dat je er weer zin krijgt in het nemen van initiatieven. Hardlopen maakt tevens blij, door de vrijgekomen serotoninen en endorfinen. Hardlopen heeft een positieve invloed op de hersenen, je kan beter presteren (hard lopen is goed voor je IQ) en het is stress reducerend. Running Therapie dus, als alternatief voor antidepressiva. Hardlopen is de manier om drukte en spanningen te lijf te gaan. Rennen is goed wanneer je in een dip zit, futloos bent of last hebt van depressieve gevoelens. Iedere hardloper heeft wel last van tegenzin, maar wanneer je door die tegenzin heengaat en toch gaat rennen is het de moeite waard. Je voelt je altijd beter wanneer je toch hebt gekozen om te gaan hardlopen.

Running Therapie

Hardlopen als therapie, om lichaam maar ook de geest gezond te houden. Hardlopen als therapie kan worden ingezet als medicijn tegen psychische klachten zoals een depressie of angststoornis. Het nadeel van medicijnen is dat ze verslavend zijn. Het effect van de medicijnen wordt echter steeds minder. Je gevoel vlakt af, en hiermee is het met passie en initiatieven nemen ook gauw gedaan. Running therapie is een veel beter middel voor een opgewekte en positieve geest. Er zijn geen last van bijwerkingen zoals de bekende bijwerkingen bij anti-depressiva (geen zin in seks, gewichtstoename). In combinatie met een voedingspatroon die bepaalde neurotransmitters vrijmaakt en zo het geluksgevoel verhoogt zorgt running therapie voor nog betere resultaten.

Hardlopen en brein

Niet alleen hardlopen, maar ook andere duursport heeft een positieve invloed op de hersenen. Wanneer je voldoende beweegt komen de stoffen serotonine en endorfine vrij. Deze geven een blij en gelukkig gevoel. Er is nog een aangename bijkomstigheid van regelmatig hardlopen of het beoefenen van een andere manier van duursport: ook het verjongings- en gelukshormoon DHEA wordt hierdoor aangemaakt.

Hardlopen en depressie

Bij een depressie raken allerlei lichaamsfuncties verstoord. Verstoord raken de eetlust, het seksleven, het slaappatroon en natuurlijk de kwaliteit van het leven (geen zin meer om dingen te ondernemen, geen initiatieven meer nemen). Bij hardlopen verbetert depressie. Het is dé manier om het emotionele en rationele deel van de hersenen met elkaar in balans te brengen, die afzonderlijk huizen in de linker- en rechterhersenhelft.

De samenwerking tussen de linker- en hersenhelft wordt dus tot stand gebracht en dit brengt nog meer voordelen met zich mee:

  • je bent meer geïnspireerd
  • kan betere prestaties neerzetten
  • je bent beter in staat om de potentie van je IQ te benutten
  • je voelt je gelukkig
  • je reduceert stress
  • je raakt angsten en spanningen kwijt

Hypochondrie

Hardlopen werkt dus als therapie tegen tal van aandoeningen, van depressie tot angststoornis, van vermoeidheid tot hypochondrie. Hypochonders namelijk, koppelen lichamelijke sensaties aan een ernstige ziekte. Als een hypochonder gaat hardlopen, doen zich lichamelijke sensaties voor: hoge hartslag, transpireren. Deze sensaties kan iemand met hypochondrie dan toeschrijven aan het rennen in plaats van aan een kwaal. Ze merken dat hun lichaam vanzelf weer herstelt en zijn op een positieve manier met hun lijf bezig.

Hardlopen versus antidepressiva

Er is een opleiding tot therapeut Running Therapie en sommige instellingen geven running therapie aan patiënten met een angststoornis en/of depressie. Het zou mooi zijn als dit standaard als psychische therapie zou worden aangeboden. Huisartsen zouden running therapie kunnen voorschrijven bij depressieve klachten en angststoornissen. Maar zo ver is het nog lang niet. Nu schrijven ze vrij snel antidepressiva voor.

Hoe vaak hardlopen?

Drie keer per week een half uur hardlopen als therapie is voldoende om psychische klachten aan te pakken. Het is tevens voldoende om psychische klachten te voorkómen. Prestatie staat niet voorop, maar er moet sprake zijn van belasting van het hart- en vaatstelsel (een hogere hartslag dus), om de endorfinen en serotoninen te doen vrijkomen. In het begin komen de endorfinen en serotoninen vaak al na vijf minuten vrij. Wandelen is geen alternatief, mits de conditie slecht is waardoor de hartslag door wandelen hoger wordt.
Gerelateerde artikelen
RunningtherapieJe hebt het misschien wel eens gehoord... iemand zit niet goed in zijn vel, heeft depressieve klachten of slaapproblemen…
Chi Running: Blessurevrij hardlopenChi Running: Blessurevrij hardlopenChi Running is een nieuwe trend in de sportwereld. Het is een combinatie van hardlopen en Tai Chi. Doordat je een specia…
Anti-stress dieet: Stress verminderen met etenAnti-stress dieet: Stress verminderen met etenStress, de één heeft er meer last van dan de ander. Maar wie veel last heeft van stress kan eens proberen anders te eten…
Anti stress: ontspannen en masserenAnti stress: ontspannen en masserenOntspannen kan je op verschillende wijze doen, dat het een must is om gezond je leven te leiden is een must. Zover zijn…

Reageer op het artikel "Hardlopen als therapie bij depressie"

Reacties

Joy, 16-12-2014 14:01 #2
Mijn bouwjaar is 1983. Vanaf mn 16de tot op heden heb ik depressies of zit ik er tegen aan. Ik heb al de nodige therapie gehad en mn leven aangepast en gebruik dan ook af en aan een Antidepressiva.

1 jaar en 1 maand geleden ben ik begonnen met hardlopen. Al die jaren ervoor en nu ook nog doe ik aan fitness. Mijn langste afstand is 15km. En als motivatie of voor de gezelligheid en goed doel natuurlijk doe ik soms aan een evenement mee.

Een Antidepressiva heeft zo zn voor en nadelen. Om de nadelen zoals oa vermoeidheid wat naar beneden te brengen sport ik. Is hardlopen/sporten de oplossing voor een depressie of een alternatief voor medicatie? Dat denk ik niet. misschien voor sommigen maar voor mij niet in ieder geval. Draagt het bij aan je goed voelen? Dat denk ik wel. En dat geldt voor iedereen, ook voor mensen zonder psychische klachten.

Eerder begreep ik niet dat mensen hun voldoening haalden uit hardlopen totdat ik het zelf een tijdje ging proberen. En nu probeer ik verschillende methodes uit en stel andere doelen en wat ook bij me past grensverleggen. Elke kleine verandering of "verbetering" is voor mij een overwinning. Eigenlijk elke km die ik maak dus dat zijn er al heel wat ondertussen ;)

De kunst zit hem denk ik in een balans in je leven creëren, jezelf leren kennen en daar ook rekening mee houden. En wat sport of hobby betref uitvinden wat je leuk vind en mogelijk is om te doen. Wat jou ontspanning geeft en of voldoening. Dat is per persoon uiteraard verschillend.

I ♡ Running xXx Joy

Clemens, 03-04-2013 20:50 #1
Ik heb al jaren last van onrust/spanningen/angst. Nu loop ik drie keer per dag een half uur hard en het helpt ontzettend goed, ik heb minder last van me onrust/angsten en voel me beter en opgewekter. Ik kan het iedereen aan bevelen ook als je al ouder bent (60 jaar). Koop goede hardloop schoenen en loop dan heel rustig eerst 1 a 2 minuten en bouw het rustig op er staan hardloop schema's op het internet. Oke succes. Groetjes Clemens. Reactie infoteur, 12-04-2013
Geweldig!
En het is ook nog eens goed tegen botbreuken op oudere leeftijd.
Volhouden, en succes!

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!