Verhoog je IQ: problemen oplossen door metacognitie

De techniek metacognitie passen we allemaal toe in meer of mindere mate. Wanneer je studeert, werkt of tijdens andere dagelijkse bezigheden ben je je ervan bewust hoe we denken en doen. Als je nadenkt over hóe je denkt, kun je het functioneren van je hersenen verbeteren en problemen en situaties objectiever bekijken. Het is een techniek om de potentie van ons IQ ten volle te benutten.
Om metacognitie toe te passen zijn twee factoren van essentieel belang. Deze factoren zijn zelfkennis en overzicht. Zelfkennis en overzicht huizen in de rechterhersenhelft. Overzicht houdt in dat je weet hoe je moet plannen, uitvoeren en evalueren. Voordat je gaat plannen moet je vaststellen met wat voor probleem je te maken hebt.
Vervolgens beantwoord je de volgende vragen voor een effectieve aanpak:
- Planning: Welke bestaande vaardigheden en kennis kan je toepassen, hoeveel tijd heb je nodig, welke hulpmiddelen heb je nodig, welke taken moet je uitvoeren, wanneer ga je deze taken uitvoeren en welke taak doe je eerst?
- Uitvoering: Ben je op de juiste weg, wat moet je veranderen qua aanpak, moet je sneller of langzamer te werk gaan, hebben er al veranderingen plaatsgevonden, wat doe je bij moeilijkheden?
- Evaluatie: Is het resultaat wat je verwachtte, welke handelingen waren nuttig en goed uitgevoerd, wat had anders gekund, hoe gebruik je de ervaring voor een volgende keer?
Om in de toekomst effectief problemen op te lossen en opdrachten te vervullen, is het nodig om metacognitieve vaardigheden te oefenen. Op Internet zijn er veel intelligentietest waardoor je metacognitie kan oefenen. Verschillende vraagstukken hebben verschillende vaardigheden nodig. Zo kun je een logisch vraagstuk vergelijken met het oplossen van een sudoku. Door metacognitie toe te passen, zorg je ervoor dat je je constant bewust bent van het proces waarmee je bezig bent. Hierdoor blijf je alert op je manier van denken tijdens het proces. Je stelt jezelf tijdens het proces van probleemoplossen of opdracht uitvoeren telkens vragen als: begrijp ik dit, hoe kan ik dit aan iemand anders uitleggen? Als je bijvoorbeeld effectief wilt studeren bedenk je je eerst van te voren wat voor soort leerling je altijd was (je had het nodig om leerstof op te schrijven, je kon het prima uit je hoofd, iemand moest je altijd overhoren), en zo stem je je leerproces af op je specifieke eigenschappen.
Onbewuste invloeden
De bedoeling van megacognitie is dus het bewuste denken. Meestal spelen onze gedachten zich af aan de oppervlakte zonder dat we ons hier voldoende van bewust zijn. Ons onderbewustzijn echter is van grote invloed op onze opvattingen en dus is het van belang om de onbewuste invloeden te beperken. Zo kun je valkuilen uitschakelen. Het onderbewustzijn omvat onze primaire instincten en onze diepst gewortelde denkpatronen. Deze belemmeren ons.Voorbeelden:
- Ik ga vast niet begrijpen wat persoon B mij verteld want ik was op school erg slecht in (vul in).
- Ik geloof niets van wat hij/zij zegt, want politici liegen altijd.
Om intellectuele uitdagingen succesvol aan te gaan, moeten we deze diepgewortelde belemmeringen in ons denkpatroon dus overboord gooien. Ze herkennen betekent een grotere kans op een doeltreffend aanpak.