InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Verhoog je IQ: problemen oplossen door metacognitie

Verhoog je IQ: problemen oplossen door metacognitie

Verhoog je IQ: problemen oplossen door metacognitie Je IQ is te trainen, zodat je tot betere prestaties kunt komen en een je beter kan concentreren. Door je IQ volop te benutten kun je oplossingen vinden, waar je eerder geen oplossingen zag. Metacognitie is nadenken over het denken. Door middel van megacognitie stel je tijdens een denkproces vast wat je denkt en doet. Mogelijkheden om je hersenen beter te laten functioneren en je IQ te verhogen zijn een juist voedingspatroon, hersentraining en je bewust worden van de techniek metacognitie. De techniek metacognitie passen we allemaal toe in meer of mindere mate. Wanneer je studeert, werkt of tijdens andere dagelijkse bezigheden ben je je ervan bewust hoe we denken en doen. Als je nadenkt over hóe je denkt, kun je het functioneren van je hersenen verbeteren en problemen en situaties objectiever bekijken. Het is een techniek om de potentie van ons IQ ten volle te benutten.

Om metacognitie toe te passen zijn twee factoren van essentieel belang. Deze factoren zijn zelfkennis en overzicht. Zelfkennis en overzicht huizen in de rechterhersenhelft. Overzicht houdt in dat je weet hoe je moet plannen, uitvoeren en evalueren. Voordat je gaat plannen moet je vaststellen met wat voor probleem je te maken hebt.

Vervolgens beantwoord je de volgende vragen voor een effectieve aanpak:

  • Planning: Welke bestaande vaardigheden en kennis kan je toepassen, hoeveel tijd heb je nodig, welke hulpmiddelen heb je nodig, welke taken moet je uitvoeren, wanneer ga je deze taken uitvoeren en welke taak doe je eerst?
  • Uitvoering: Ben je op de juiste weg, wat moet je veranderen qua aanpak, moet je sneller of langzamer te werk gaan, hebben er al veranderingen plaatsgevonden, wat doe je bij moeilijkheden?
  • Evaluatie: Is het resultaat wat je verwachtte, welke handelingen waren nuttig en goed uitgevoerd, wat had anders gekund, hoe gebruik je de ervaring voor een volgende keer?

Om in de toekomst effectief problemen op te lossen en opdrachten te vervullen, is het nodig om metacognitieve vaardigheden te oefenen. Op Internet zijn er veel intelligentietest waardoor je metacognitie kan oefenen. Verschillende vraagstukken hebben verschillende vaardigheden nodig. Zo kun je een logisch vraagstuk vergelijken met het oplossen van een sudoku. Door metacognitie toe te passen, zorg je ervoor dat je je constant bewust bent van het proces waarmee je bezig bent. Hierdoor blijf je alert op je manier van denken tijdens het proces. Je stelt jezelf tijdens het proces van probleemoplossen of opdracht uitvoeren telkens vragen als: begrijp ik dit, hoe kan ik dit aan iemand anders uitleggen? Als je bijvoorbeeld effectief wilt studeren bedenk je je eerst van te voren wat voor soort leerling je altijd was (je had het nodig om leerstof op te schrijven, je kon het prima uit je hoofd, iemand moest je altijd overhoren), en zo stem je je leerproces af op je specifieke eigenschappen.

Onbewuste invloeden

De bedoeling van megacognitie is dus het bewuste denken. Meestal spelen onze gedachten zich af aan de oppervlakte zonder dat we ons hier voldoende van bewust zijn. Ons onderbewustzijn echter is van grote invloed op onze opvattingen en dus is het van belang om de onbewuste invloeden te beperken. Zo kun je valkuilen uitschakelen. Het onderbewustzijn omvat onze primaire instincten en onze diepst gewortelde denkpatronen. Deze belemmeren ons.

Voorbeelden:

  • Ik ga vast niet begrijpen wat persoon B mij verteld want ik was op school erg slecht in (vul in).
  • Ik geloof niets van wat hij/zij zegt, want politici liegen altijd.

Om intellectuele uitdagingen succesvol aan te gaan, moeten we deze diepgewortelde belemmeringen in ons denkpatroon dus overboord gooien. Ze herkennen betekent een grotere kans op een doeltreffend aanpak.
Gerelateerde artikelen
Een hoger IQ door hersentrainingEen hoger IQ door hersentrainingHoe is het met ons IQ gesteld? Soms wens je dat je IQ hoger was, zodat je tot betere prestaties komt. Voeding is van inv…
Begrijpend lezen, samenspel van factorenBegrijpend lezen, samenspel van factorenBeheersing van begrijpend lezen is belangrijk om alle geschreven informatie juist te kunnen interpreteren. In de Kerndoe…
Didactiek: leerlingkenmerkenDe leraar moet doelen kunnen kiezen, ordenen en formuleren. Voor deze doelen te kunnen bereiken, moet men echter vooraf…
Geestelijke achteruitgang te voorkomen door hersentrainingGeestelijke achteruitgang te voorkomen door hersentrainingHet is met onze hersenen hetzelfde als met onze spieren, want als je de spieren en pezen niet gebruikt nemen ze ook af i…
Snel een sixpack verkrijgenWeg met de kilo's en goed trainen, dat is boodschap voor het verkrijgen van een mooie sixpack of ook wel wasbordje genoe…

Reageer op het artikel "Verhoog je IQ: problemen oplossen door metacognitie"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!