InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Eerste hulp, de belangrijkste regels

Eerste hulp, de belangrijkste regels

Wat moet je doen wanneer er een ongeval gebeurt, of wanneer en iemand plotseling onwel wordt? Hier een aantal richtlijnen, waardoor je in geval van nood snel en veilig kunt handelen.

Veilig stellen van de plaats van ongeval

Wanneer je op een plaats van een ongeval komt of bent, moet je één ding altijd doen: jezelf als helper niet ook in gevaar brengen! Dus, eerst zorgen dat je zelf niets kan overkomen (bijv. een veiligheidsvest aantrekken bij een ongeluk op straat) en dan de plaats van het ongeval veilig stellen, bijv. met een gevarendriehoek.

Overzicht en alarmnummer bellen

Kalmte bewaren is het allerbelangrijkste. Wie zich overzicht over het hele gebeuren verschaft en dan pas met beleid handelt, helpt de slachtoffers het meest. Eerste hulp is niet moeilijk. Het moeilijkste is vaak, niets te doen! Als je bang bent iets verkeerd te doen, beperk je dan tot je eigen mogelijkheden. Het alarmnummer bellen kan echter iedereen. Denk er altijd om dat je morgen zelf bij een ongeval betrokken zou kunnen zijn en dan heb je zelf hulp nodig.

Gerust stellen

Slachtoffers van een ongeval bevinden zich in een uitzonderlijke situatie. Voor hen is het belangrijk, dat er iemand bij ze is. Het beste is ze kalmerend toe te spreken, naar ze te luisteren, troosten en ze te vertellen, dat hulp onderweg is. Velen zijn je al dankbaar als je alleen maar hun hand vasthoudt.

Warm houden

Na een ongeval rillen gewonde personen vaak (door een shock of problemen met de bloedsomloop). Daarom moet je ze toedekken, met een deken of het speciale folie uit een verbanddoos. Zo wordt onderkoeling van het lichaam, wat weer verdere complicaties kan veroorzaken, vermeden.

Controle van de ademhaling

Bij personen die niet bij bewustzijn zijn, controleert men als eerste, of ze nog ademen. Leg het hoofd voorzichtig naar achteren en til gelijktijdig de kin op, zo zijn de ademwegen vrij. Gaat de borst van het slachtoffer op en neer? Is de adem waar te nemen, als je je hoofd dichtbij de neus en mond van de gewonde houdt?

Stabiele zijligging

De stabiele zijligging is de beste maatregel die je kunt nemen totdat er een arts arriveert. Je knielt dan naast het slachtoffer neer en legt de dichtstbijzijnde arm in en hoek naar boven. Dan neem je de andere arm van de gewonde en legt die er overheen. Zijn/haar hand wordt tegen diens wang aan gelegd. Neem nu het dijbeen wat het meest van je af ligt en trek het slachtoffer naar je toe. Leg het bovenste been zo neer, dat het dijbeen in een rechte hoek ten opzichte van de heup ligt. De hals van het slachtoffer wordt licht achterover gelegd en de mond wordt geopend, zodat de ademwegen vrij zijn.
© 2009 - 2019 Nadasha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eerste hulp, de belangrijkste regels"

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 23-05-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!